چالش موافقان و مخالفان با طرح اعطای سهمیه انتخاباتی به زنان

در هفته های اخیر دو طرح پیشنهادی برای اختصاص سهمیه‌ای مشخص به زنان در فهرست‌های انتخاباتی علی رغم بررسی و کار کارشناسی بر روی آنها در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با مخالفت نمایندگان ملت روبه رو شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمارهای رسمی کشور بیش از نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی جامعه ایران را زنان تشکیل می دهند.در این راستا مشارکت سیاسی- اجتماعی زنان در کشور در حال توسعه ما جایگاه ویژه ای دارد؛ زیرا زمینه را برای ایجاد توسعه پایدار مهیا می سازد. این در حالی است که حضور زنان ایرانی در پست‌های رده بالای سیاسی و نیز تعداد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به نسبت جمعیت زنان ایرانی بسیار کم است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هنوز هم نقش تعیین کننده و مهمی در سطوح بالای تصمیم گیری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ندارند.

همین امر برخی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا در هفته های اخیر طرح اعطای سهمیه مشخص به زنان در لیست احزاب را در مجلس شورای اسلامی مطرح کنند؛ پیشنهاداتی که تعداد موافقان آنها به صد نفر هم نرسید و با «نه»ی قاطع نمایندگان ملت مواجه شد. اما حال افکار عمومی جامعه با این سئوال مواجه است که استدلال طراحان و موافقان این طرح ها چه بود و در شرایطی که تقریبا همه نمایندگان مجلس در شعار و سخن موافق افزایش حضور زنان در عرصه های مختلف هستند مخالفان به چه دلیل به این پیشنهاد رای منفی دادند؟

بانوان این شکست در تصویب طرح را به فال نیک بگیرند

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: براساس این طرح  یک ششم لیست های انتخاباتی احزاب به بانوان اختصاص پیدا می کرد که می توانست تا حدی مشارکت بانون در مجلس شورای  اسلامی را افزایش دهد، اما این طرح در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.

وی افزود: زنان نیمی از جمعیت این جامعه و کشور هستند  و اجرایی شدن این طرح و حضور بیشتر زنان در مجلس شورای اسلامی می توانست باعث مشارکت بیشتر آن‌ها در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بشود.

بی مقدار خاطرنشان کرد: همچنین این طرح می توانست در توسعه و پیشرفت کشور موثر باشد، اما حال نیز تصویب نشدن این طرح به معنای  ممنوعیت مشارکت زنان نیست و من معتقدم زنان ایرانی باید این شکست در تصویب طرح را به فال نیک گرفته و فعالیت خود را افزایش دهند تا بتوانند تعداد کرسی های بیشتری از مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص دهند.

مجلس به طرح بدون الزام و ابهام رای می دهد 

محمدحسین فرهنگی، نماینده اصولگرای مردم تبریز در پاسخ به این سئوال به خبرنگار ایمنا گفت: این طرح جریانات و احزاب سیاسی را ملزم به اختصاص یک ششم از لیست انتخابی خود به سهمیه زنان می کرد، در حالی که ممکن است برخی مواقع این جریانات و احزاب به دلیل شرایط تایید صلاحیت ها یا موارد خاص دیگر از تعداد زنان مورد نظر برخوردار نباشند.

وی افزود: موظف کردن احزاب مشکلات زیادی را به وجود می آورد و اگر زنان مجلس شورای اسلامی می‌توانستند به نوعی دیگر این پیشنهاد را ارائه دهند که برخی ابهامات و الزامات را نداشته باشد قطعا مجلس به این پیشنهاد رای مثبت می داد زیرا حضور بیشتر بانوان در مجلس مبحثی نیست که نمایندگان با آن مخالف باشند.

فضا باید برای شایسته سالاری باز باشد 

حیدر علی عابدی، نماینده اصلاح طلب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محدود کردن سهم زنان به درصدی از کاندیداهای هر استان لطفی در حق جامعه زنان نیست. باید فضای شایسته سالاری برای زنان و مردان باز باشد.

وی افزود: نه تصویب نشدن این طرح محدودیتی برای زنان محسوب می شود و نه تصویب شدن آن کمکی به آن‌ها می کرد، زیرا باید صرفنظر از درصدهای جنسیتی زمینه را برای شایسته سالاری فراهم کنیم.

این طرح آزادی انتخاب را از مردم می گرفت

محمد وحدتی هلان، نماینده مستقل مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز پیرامون این مسأله به خبرنگار ایمنا گفت: زنان باید در عرصه سیاست حضور داشته باشند،  زیرا تجربه نشان داده فعالیت هایی که به آنان سپرده شده، همیشه به درستی انجام شده است.

وی افزود: اما ایجاد محدودیت در قانون عادلانه تلقی نمی شود. لازم است پیشنهادات به نحوی مطرح شود که همه حق یکسان در انتخابات داشته باشند، زیرا ممکن است مردم منطقه ای تنها به زنان رای دهند یا بخواهند نمایندگان خود را از مردان انتخاب کنند. مردم باید در انتخاب نماینده خود آزاد باشند و این طرح آزادی انتخاب را از مردم می گیرد.

وحدتی هلان ادامه داد: با تصویب این طرح محدودیتی در انتخابات مجلس به وجود می آمد که نه از نظر قانون و نه از نظر شرع مورد قبول نیست، زیرا مردم باید آزادانه به افرادی که اعتماد دارند رای بدهند.

مردان همچنان حضور زنان در عرصه قدرت  را برنمی‌تابند

پروانه سلحشور، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب نشدن پیشنهاد اختصاص سهمیه به زنان در لیست احزاب، به خبرنگار ایمنا گفت: قضیه این است که مردان همچنان حضور زنان در عرصه قدرت  را برنمی‌تابند، البته خودشان هم به این موضوع واقف نیستند و این مسأله  مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که زنان ایران در صورتی که به آنها میدان داده شود می توانند نقش بسیار پررنگی در رونق اقتصاد کشور ایفا کنند؛ اما در حال حاضر مشاهده می کنیم  دختران ایرانی به درجات عالی از علم می رسند، اما  عرصه اشتغال برای آنها بسته است.

سلحشوری با بیان اینکه برخی منتقدان به نمایندگان  زن مجلس می گویند شما در ارائه طرح های مفید به مجلس موفق نبوده اید و این نشان از ناتوانی زنان در مجلس دارد گفت: واقعیت این است مسائلی که در این مدت توسط نمایندگان زن مجلس مطرح شده، به هیچ وجه در گذشته مطرح نبوده است. ما در طرح‌هایی که به مجلس  پیشنهاد  کردیم مطالباتی را مد نظر قرار دادیم که جامعه خواستار تحقق این حق و حقوق بودند، اما این ساختار مردسالارانه موجود به نمایندگان زن مجلس اجازه نمی دهد پیشنهادات خود را به سرانجام  برسانند.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 373844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.