شیرین طغیانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با تبریک روز معمار به معماران حرفهای در خصوص لزوم توجه بیشتر به معماری اصفهان اظهار کرد: تلفیق بین هنر، علم و فرهنگ متعالی این سرزمین و فرزند زمان بودن از موضوعاتی است که در معماری اصفهان اوج خودش را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه معماری اصفهان دورههای ویژهای را پشت سر گذاشته است، افزود: نقطه اوج این معماری باشکوه به زمان صفویه میرسد و ما یک نوع شاهکار معماری را در اصفهان چه در سطح کلان و چه در سطح جزییات میبینیم که نشانگر تاریخی بینظیر در اصفهان است.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی با بیان اینکه این معماری باشکوه در همه شهرهای ایران وجود دارد، تصریح کرد: اما چون اصفهان در برخی زمانها پایتخت کشور بوده است در بسیاری از موارد تاثیر حکومت و وضعیت اقتصادی حاکمان در اوجگیری این معماری تاثیر به سزایی داشته و به هر حال نمونههای باشکوهی از معماری در هر دورهای را در اصفهان میتوان یافت.
طغیانی با بیان اینکه بعد از دوره صفویه آثار دوره قاجار هم قابل توجه است، اظهار کرد: اگرچه سطح آثار دوره قاجار به سطح دوره صفویه نمیرسد اما از یک دورهای دچار قطع تاریخی میشویم انگار معماری ما در همان زمان خود باقی میماند و با همه اتفاقاتی که میافتد با نگاهی به بیرون از این سرزمین داریم بستر شکلگیری انواع جدید معماری در سرزمین دیده میشود که نمود آن در اصفهان هم دیده میشود.
وی با تاکید بر اینکه هرچه از این زمانها دور میشویم به نظر میرسد ارزشهای خود را در گذشته گم میکنیم، افزود: منظور ما این نیست که امروز عین معماری صفویه را اجرا کنیم چرا که قاعدتا آن هم نوعی رکود و انسداد را به وجود میآورد، بلکه منظور این است که همانگونه که در طول تاریخ میبینیم که چگونه معماری در این سرزمین رشد میکند و در صفویه به اوج خود میرسد، امروز نیز باید به گونهای رفتار کنیم که متناسب با زمان پیشرفت کرده و شاهد سبک معماری متناسبی با زمان خود باشیم.
رییس کمیسیون، عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان با ابراز تاسف از نداشتن سبک مختص کشور خود گفت: متاسفانه آنچه امروز در معماری کشور دیده میشود بیشتر تجلی معماری است که از بیرون مرزها میرسد هرچند همان شیوه هم میتوانست بهتر از اینها اجرا شود و حداقل با بومیسازی آن متناسب با شرایط، اقلیم و فرهنگ تحولاتی در این زمینه ایجاد کند که این رویکرد هم مورد توجه نبوده و گاهی معماری و بناهایی را تقلید کردیم که نه مصالح و نه فرمهای آن هیچ کدام نه با اقلیم، فرهنگ و خواستههای مردم کشور ما هیچ تناسبی نداشت، اما این اتفاق افتاد و یا حتی به اشتباه مورد درخواست مردم واقع شد.
طغیانی با تاکید بر اینکه به نظر میرسد ذائقه مردم ما تغییر کرده و جامعه معماری هم در این تغییر نقش داشته است، تصریح کرد: البته همه این نقش به عهده معماران نبوده و مجموعهای از اتفاقات در آن دخیل بوده و بیشک ذائقه معماری امروز ما مانند ذائقه غذایی فستفود شده که ممکن است گاهی اوقات ظاهر زیبایی داشته باشد و در لحظهای که میخورید خوشمزه باشد اما در بطن آن اگر بنگرید هیچ تناسبی با وضعیت جسمی، فرهنگی و خواستههای بدن شما ندارد و معماری ما هم ممکن است دچار چنین ضعفی شده باشد.
وی با بیان اینکه این گفتهها به معنای نفی وجود معماران بزرگ در این شهر نیست، افزود: معماران حرفهای در این جامعه و شهر هستند که هنوز در حال خلق آثار ارزشمند هستند اما تعداد آنها متاسفانه بسیار کم است و شاید گاهی اوقات خواسته مردم و بازار چیزی به جز آن است که آنها خواستار تجلی آن هستند.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه موارد فوق در سیما و منظر شهری موثر خواهد بود، اظهار کرد: همه این مسائل فرمهای عجیب و غریب حتی در نزدیک بافت تاریخی شهر یا اطراف رودخانه با هویت زایندهرود در کنار پلهای تاریخی شاهد آن هستیم و مصالحی که نه در تاریخ ما سابقه داشته و نه متناسب فرهنگ و اقلیم ماست و گاهی اوقات معتقدم اتفاقاتی که در نمای ساختمانهای ما میافتد دوره دارد و تنها مختص دو یا سه سال است و بعد از آن حتی قابلیت نگاه کردن و پرداختن ندارد برخلاف آنچه در گذشته بوده که هرچه از آن دور میشدیم ارزشهای آنها بیشتر نمایان میشد.
وی با اشاره به اینکه نباید حس نوستالژیک به معماری گذشته با تقلید آن اشتباه گرفته شود، تصریح کرد: ضرر تقلید دوباره معماری گذشته حتی بدتر از نمونههای امروز است و این بازخورد را داردکه نمیتوانیم چیزی از خودمان ارائه دهیم، معماران ما باید به دنبال راههایی برای بازگشت به دوره طلایی و ارزشمند معماری بدون ورود به چرخه باطل تقلید از گذشته قرار بگیرند، برای خود برنامه داشته باشند و با درنظر گرفتن مبانی نظری قوی و مباحث فرهنگی، اجتماعی معماری اصفهان را تعالی بخشند.
نظر شما