راهکار کاهش وابستگی نوجوان به تکنولوژی

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: آموزش صحیح به نوجوان، مشخص کردن زمان مصرف، با برنامه و هدفمند آنلاین شدن و استفاده از علایم هشدار دهنده در مورد زمان مصرف و جایگزین کردن فعالیت‌های لذت بخش به جای استفاده از فضای مجازی و اینترنت در کاهش وابستگی نوجوان به تکنولوژی‌ موثر است.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه فضای مجازی و دنیای دیجیتال باعث منزوی شدن اشخاص و به خصوص نوجوانان شده است و آنها با تکنولوژی کارهای روزمره را انجام می‌دهند و دوری از آن برای نوجوانان اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه هر اختلال و مشکلی در نوجوان و بزرگسال به فضای مجازی، تلفن همراه و اینترنت وابسته است.

وی اضافه کرد: درس نخواندن نوجوان، نداشتن تعامل با والدین و افراد خانواده از مشکلات استفاده زیاد از این تکنولوژی‌ها است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با تاکید به علایم اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت در نوجوانان، افزود: اشتغال ذهنی و دائمی به اینترنت، افزایش مقدار مصرف از فضای مجازی، ناتوانی در کنترل مصرف، احساس افسردگی و کج خلقی هنگام قطع اینترنت و دروغ گویی به اعضای خانواده در مورد میزان مصرف از این فضا، از علایم اعتیاد به اینترنت است و مطابق تحقیقات اگر پنج مورد از این علایم به مدت شش ماه در یک نفر وجود داشته باشد اعتیاد به اینترنت را در او مشخص می‌کند.

لعلی درباره مزیت های فضای مجازی خاطرنشان کرد: این فضا علاوه بر معایب می‌تواند مزایایی را هم به همراه داشت باشد که مهم‌ترین مزیت آن نزدیک کردن تعاملات و تقویت تربیت کردن نوجوان با دیگران در زمینه های ارتباطی است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است کنجکاوی در بین فرزندان اجتناب ناپذیر است، اما اگر نوجوان در فضای مجازی بیش از حد درگیر شود می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشت باشد و مهم‌ترین آسیب‌ها برای نوجوان کنجکاوی اوست که تحت نظارت والدین نیست و این فضا می تواند اطلاعات غلطی را به او می‌دهد.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: جستجو و کنجکاوی بیش از حد نوجوان در فضای مجازی و و ابستگی شدید او به این فضا باعث آسیب از دست دادن تعاملات صحیح و مثبت نوجوان شده و ارتباط‌های او بیشتر از طریق پیام رسان انجام می‌شود، همچنین منزوی شدن، اختلالات خواب، مشکلات روانشناختی اضطراب و افسردگی و مشکلات رفتاری از شایع‌ترین آسیب‌های اعتیاد به اینترنت در بین گروه نوجوانان است.

به گفته لعلی؛ نمی‌توان مانع استفاده نوجوان از فضای مجازی شد اما نظارت صحیح و اصولی والدین در این زمینه ضروری است و  آموزش به نوجوان حائز اهمیت است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است که خانواده‌ها باید قوانین صریح و منطقی و ساعت‌های مشخصی را برای استفاده از فضای مجازی برای نوجوان تعیین کنند تا تنش در محیط خانه ایجاد نشود. بهترین سن برای خرید تلفن همراه برای فرزندان از دوره متوسطه اول به بعد است و در سنین پایین اگر خانواده بتوانند گوشی مشترک با فرزند استفاده کنند می‌توانند نظارت بهتری را در زمینه استفاده از فضای مجازی برای فرزندان داشته باشند.

وی تصریح کرد: تأثیر فضای مجازی در زندگی انسانها انکار ناپذیر است و می‌طلبد که فضای مجازی درخدمت امنیت و کنترل فرزندان باشد تا مشکلی ایجاد نکند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: عدم استفاده درست از این فضا یا وابستگی بیش از حد به این فضا باعث فراموشی خود واقعی افراد و منزوی شدن آن‌ها می‌شود، زیاد نشستن و عدم تحرک و چاقی از عوارض این وابستگی است.

 وی یادآور شد: پیشگیری از این امر نیازمند انجام برنامه اصولی است و یکی از این موارد اهیمت دادن به فرزندان و از نو شروع کردن ارتباط‌های قبلی است.

لعلی با بیان اینکه پیدا کردن علایق و سرگرمی‌هایی به غیر از فضای مجازی برای نوجوان حائز اهمیت است، گفت: باید آموزش‌ها از مدرسه و خانواده به شکل اساسی از ابتدا شروع شود. بایستی خانواده تکیه گاه فرزند باشد و اهمیت دادن به نوجوان و نثار عواطف به او باعث کمتر وابسته شدن نوجوان به فضای مجازی می‌شود.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: گذاشتن شرط برای نوجوان در استفاده از فضای مجازی، تعیین زمان و دادن هزینه‌های شارژ اینترنت به وسیله خود نوجوان در کنترل و عدم وابستگی او به این فضا مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده صحیح از فضای مجازی می‌توان به نوجوان آموزش داد که ساعت مصرف را به تعویق انداخته و آن را محدود کند، اظهار کرد: باید نوجوان بیاموزد که در طول روز یک یا دو ساعت زمان برای این فضا بگذارد. مشخص کردن زمان مصرف، با برنامه و هدفمند آنلاین شدن و استفاده از علایم هشدار دهنده در مورد زمان مصرف و جایگزین کردن فعالیت‌های لذت بخش بجای استفاده از فضای مجازی و اینترنت در کاهش وابستگی نوجوان به تکنولوژی‌ها مؤثر است.

کد خبر 373803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.