دولت از برنامه حضور حشدالشعبی در ایران مطلع بود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور باید با مجوز مجلس شورای اسلامی و در بعضی از موارد باید مجوز شورای عالی امنیت ملی کشور را داشته باشد، که معمولا شورای عالی امنیت ملی مباحثی از این قبیل را به لحاظ موارد امنیتی رسانه ای نمی کند.

محمد علی محمدی در رابطه با ورود نیروهای حشدالشعبی به ایران برای امداد رسانی به سیل زدگان خوزستان به خبرنگار ایمنا، گفت: طبق  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور  باید با مجوز مجلس شورای اسلامی و در بعضی از موارد باید مجوز شورای عالی امنیت ملی کشور را داشته باشد، که معمولا شورای عالی امنیت ملی مباحثی از این قبیل را به لحاظ موارد امنیتی رسانه ای نمی کند.

وی افزود: به عنوان مثال، حضور بمب افکن‌ها TU-۲۲M و هواپیماهای روسی در پایگاه شهید نوژه در نزدیکی استان همدان ایران به منظور انجام حملاتی در سوریه  که بدون مجوز از مجلس شورای اسلامی انجام شد، در واقع مجوز شورای عالی امنیت ملی را داشت، اما به لحاظ امنیتی این مسأله رسانه ای نشده بود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بنابراین در رابطه با حضور نیروهای حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق در ایران به منظور امداد رسانی به سیل زدگان نیز می توان دریافت که دولت از حضور این نیروها در کشور خبر داشته، زیرا مسجدی، سفیر ایران در عراق خبر از مراجعه افرادی به سفارت ایران در بغداد و اخذ مجوز برای ورود به ایران  جهت امداد رسانی به مردم سیل زده داده بود. 

محمدی تصریح کرد: این امر در صورتی است که ایران برای رسیدگی به امور امداد و اسکان سیل زدگان، ایجاد کمپ ها و مقابله با سیل و سیل بند سازی، هدایت آب به مناطق امن با مشکل نیروی انسانی و تجهیزات مواجه نیست، زیرا نیروهای امداد رسان هلال احمر و سپاه و ارتش و گروه های جهادی به خوبی به مناطق سیل زده ورود کرده و در حال امداد رسانی هستند. بنابراین دلیل حضور نیرو های حشد الشعبی در ایران چیست؟ 

وی افزود: باتوجه به فشارهای اخیر دولت ایالات متحده آمریکا بر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،به نظر می رسد سپاه در مقطع کنونی به دنبال نمایش قدرت در منطقه است تا نشان دهد نیروهای مسلح ایران با بخشی از نیروهای شبه نظامی عراق و نیرو های امدادی لبنان نیز یک ائتلاف نظامی امدادی جهت یک قدرت نمایی در منطقه تشکیل داده اند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: پیش از این نیز سپاه پاسداران با همین هدف به رونمایی از لشکرهای فاطمیون؛ متشکل از نیروهای شیعه افغانی و لشکر زینبیون؛ متشکل از نیروهای شیعه پاکستانی پرداخته بود.

کد خبر 373797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.