ازدواج در آیینه اسناد

ازدواج در هر دوره تاریخی از اهمیت زیادی برخورد بوده است و فرهنگ ازدواج هر دوره در واقع آیینه تمام قدی از شرایط اجتماعی آن است. برای آگاهی مردم از فرهنگ ازدواج عصر قاجار نمایشگاهی از قباله های ازدواج آن زمان در عصارخانه شاهی آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه ازدواج در آیینه اسناد امروز _سوم اردیبهشت ماه_ در عصارخانه شاهی افتتاح شد. سندهای ازدواج به عنوان بخش مهمی از فرهنگ ایرانی در دوره های مختلف، منابع ارزشمند تاریخ اجتماعی به شمار می آیند. اسناد به نمایش درآمده مربوط به سندهای ازدواج در دوران قاجار و پهلوی اول در شهرستان اصفهان است که از آرشیو ملی و کتابخانه بخش مرکزی انتخاب شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در آغاز هفته نکوداشت اصفهان هستیم و امسال به دلیل حوادث ناشی از سیل و داغ دار شدن برخی خانواده ها و ضرر و زیان اقتصادی که به هموطنانمان وارد شد شهردار اصفهان ترجیح دادند که مراسم بزرگداشت این روز برگزار نشود. اما در هر صورت وظیفه ما به عنوان کسی که در شهر زندگی می کنیم این است که این هفته را گرامی داریم.

مسعود کثیری یکی از وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی را نمایش اسناد در قالب نمایشگاه دانست و اظهار کرد: هدف نمایش اسناد فقط تماشا و لذت بردن و یادآوری خاطرات گذشته نیست و امیدوارم در آینده همه اهدافی که در نمایش اسناد داریم برآورده کنیم. دنیا امروزه بر پایه علم آینده‌نگر پیش می رود و واکاوی این اسناد می تواند کمک کند که آینده را آنگونه که می‌خواهیم بسازیم. برای ساختن آینده ای بهتر باید با گذشته ارتباط برقرار کرد.

وی با اشاره به اهداف این نمایشگاه تصریح کرد: اسناد بی ارزش و یا حتی کم ارزش وجود ندارد. هر برگ کاغذ و هر ورقی برای ساخت آینده ارزشمند است. برخی همکاران من در سازمان اسناد معتقد بودند که برخی اسناد مانند نسخه های پزشکی باید امحا شود اما امروز همین دفترچه های درمانی اگر دور ریخته شود کسی نخواهد فهمید بیماری های شایع در مملکت چه بوده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان افزود: یک پژوهشگر تاریخی با مراجعه به اسناد می تواند پاسخ بسیاری سئوال های خود را بدست آورد. بسیاری مشکلات امروز در باب ازدواج و طلاق با مراجعه به اسناد نمایشگاه ازدواج و در آیینه اسناد می تواند حل شود. این اسناد پاسخگوی سئوالاتی مانند میزان جهیزیه و مهریه و مسائل بنیان خانواده است. اینکه چقدر رضایت در زندگی های گذشته وجود داشته یا چه مقدار کرامت انسانی زنان در گذشته رعایت می شده را می توان از این اسناد فهمید. راه حل بسیاری مشکلات امروز جامعه ما در اسناد گذشته است.

کثیری با بیان این نکته که درهای مرکز اسناد بر روی همه باز است و سند محرمانه ای نداریم تاکید کرد: هفت میلیون برگ سند در مرکز اسناد حوزه مرکز کشور شامل استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و مرکزی وجود دارد و درهای مرکز اسناد به روی همه پژوهشگران باز است.حافظه تاریخی یک ملت در آرشیو ملی است و مراجعه به اسناد آنجاست که می تواند در تدوین برنامه های بلند مدت کمک کند.

وی با اشاره به اسنادی که با موضوع آب در این آرشیو وجود دارد افزود: درباره زاینده رود و حوضه آبخیز آن صدها سند وجود دارد که بررسی آن‌ها پایانی بر تمام مشکلات آبی بین اصفهان و دیگر استان‌هاست. در گذشته میانگین بارش و حوضه آبخیز داری و تمام حق آبه ها مشخص شده است. از تمام این اسناد یک کپی برای استاندار فعلی و پیشین اصفهان فرستادم که استاندار سابق توجهی نکرد و استاندار فعلی فقط به یک پیامک تشکر بسنده کرد. مراجعه به این اسناد باعث می‌شود مشکلات آب برطرف شود.

کد خبر 373796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.