کمتر از ۱۰ درصد کودکان اصفهان به مهدکودک می‌روند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در سراسر استان حدود ۵۰۰ هزار کودک زیر شش سال داریم اما آمار پذیرش شده در مهدهای کودک تنها ۳۶ هزار نفر است که این رقم حتی ۱۰ درصد این کودکان هم نیست در حالی که مهدهای کودک از جنبه نگهداری صرف خارج شده و تاثیرات بیشتری بر رشد اجتماعی کودکان دارند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان ۸۰۰ مهد کودک فعالیت دارد اظهار کرد: از این تعداد ۳۵۰ مهد کودک در شهرستان اصفهان و مابقی در سایر شهرستان‌های استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش این مهدهای کودک‌ از زمان شیرخوارگی تا سن شش سالگی است افزود: مجموع کودکان پذیرش شده در مهدهای کودک‌ بهزیستی استان اصفهان در سال گذشته ۳۶ هزار نفر بوده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص انواع مهدهای‌کودک‌ گفت: مهدهای شهری یا مهدهای روستایی که به آنها "روستامهد" گفته می‌شود همچنین "آدینه مهدها" زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند. آدینه مهدها در روزهای جمعه در ۴۹ نقطه استان برای نگهداری کودکان در زمان برپایی نمازجمعه برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های آدینه مهدها از طریق دولت تامین می‌شود اما هزینه سایر مهدهای کودک از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی داوطلب در این زمینه تامین می‌شود افزود:  همچنین دولت در روستاها برای راه‌اندازی مهدهای کودک مبلغی برای هزینه تجهیز اختصاص می‌دهد و بعد از راه‌اندازی کمک هزینه‌ای برای تامین یک وعده غذای گرم به روستامهدها تخصیص می‌یابد.

وی در خصوص تعداد کودکان تحت پوشش این طرح در روستامهدها اظهار کرد: سال گذشته پنج هزار و ۷۰۰ کودک در روستامهدها از یک وعده غذای گرم بهره‌مند شدند و این طرح با دو هدف ترغیب کودکان به حضور در مهد کودک همچنین ضرورت و تاثیر این وعده غذای گرم برای رشد جسمی کودکان بوده است که نتایج تن‌سنجی هم اثرات مثبت این طرح را مشخص کرد.

مسئول فنی مهد کودک باید فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط روانشناسی باشد

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص مهدهای کودک‌ شهری تصریح کرد: دولت ۵۰ درصد از هزینه مهد آن دسته از کودکانی که به تایید مددکاران بهزیستی خانواده آنها توانایی مالی لازم را ندارند پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در گذشته تنها به زنان مجوز تاسیس مهدکودک داده می‌شد افزود: با بازنگری قانون در حال حاضر به همه کسانی که متقاضی راه‌اندازی مهدکودک هستند مجوز تاسیس داده می‌شود و در حال حاضر به کسانی که متقاضی تاسیس مهد کودک هستند چه زن چه مرد حتی با رشته‌های غیرمرتبط پروانه تاسیس داده می‌شود، اما برای فعالیت در این مهدکودک‌ها باید مسئول فنی مهد کودک دارای رشته‌های مرتبط اعم از علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره باشد.

ناجی اظهار کرد: در سراسر استان حدود ۵۰۰ هزار کودک زیر شش سال داریم، اما آمار پذیرش شده در مهدهای کودک تنها ۳۶ هزارنفر است که این رقم حتی ۱۰ درصد این کودکان هم نیست در حالی که مهدهای کودک از جنبه نگهداری صرف خارج شده و تاثیرات بیشتری بر رشد اجتماعی کودکان دارند.

مهدهای کودک بهزیستی کودکان تا سن شش سال را پذیرش می‌کنند

وی با اشاره به اینکه کودکانی که به مهد کودک می‌رود، توانایی‌های بیشتری دارند تصریح کرد: در تحقیقی که سال گذشته توسط دانشگاه اصفهان انجام شد نتایج حاکی است که انواع رشد اعم از رشد ذهنی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکانی که به مهدهای کودک می‌روند نسبت به دیگر کودکان بالاتر است و حتی مهدهای کودک بهزیستی عملکرد بهتری نسبت به دیگر مهدهای کودک داشته‌اند اما تنها جنبه منفی که این پژوهش مشخص کرد کم‌تحرکی مهم‌ترین موضوع کودکان است که به نظر می‌رسد این موضوع در همه کودکان وجود دارد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته از ناحیه آموزش و پرورش مطرح شد که مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی تا سن چهار سالگی را پذیرش کنند و کودکان پنج وشش سال در مهدهای آموزش‌وپرورش پذیرش شوند که در این موضوع اختلاف ‌نظراتی بود چون در برخی روستاها تعداد این کودکان چندان بالا نبود و امکان برای راه‌اندازی دو مهد کودک نبود بنابراین همه این دو دسته از کودکان در یک مهد پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین تقاضای رفتن به مهدهای کودک در سنین پنج و شش سالگی است افزود: اگر بخواهیم مهدهای کودک را به پذیرش زیر این سن مجبور کنیم قطعا همه مهدهای کودک به سمت ورشکستگی خواهند رفت که نتیجه این تفاهم بود که مهدهای کودک تا سن شش سال را پذیرش کنند. هنوز این تصمیم جدید به استان‌ها ابلاغ نشده است.

کد خبر 373793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.