تشخیص اشتباه "ام اس" باعث ابتلا به بیماری‌های دیگر می‌شود

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که تشخیص نادرست بیماری "ام اس" باعث ابتلا به امراض دیگر می‌شود و عواقب بدی برای بیماران دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "اسکلروز چندگانه" (ام اس) یک بیماری عصبی شایع است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت چربی احاطه کننده اعصاب حمله می‌کند و آن را از بین می‌برد.  مبتلایان به این بیماری علائمی مانند بی‌حسی یا ضعف در اندام‌ها، لرزش و ناهماهنگی اعضای بدن را از خود نشان می‌دهند اما برخی از علائم ام اس با نشانه‌های بیماری‌های دیگر  نظیر سکته مغزی، میگرن و کمبود ویتامین  B12یکسان است. از این رو تشخیص درست آن برای پزشکان امری دشوار محسوب می‌شود.

برای مثال نشانه‌های ام اس و سکته مغزی بسیار متفاوت است، اما هر دوی آن‌ها به مغز آسیب می‌رساند. بعضی علائم مشترک بین این دو بیماری شامل ناشمرده حرف زدن، اختلال در بینایی و مشکل در راه رفتن، سرگیجه و بی حسی  است. اختلال در بینایی نیز نشانه‌ای است که میان ام اس و میگرن مشترک است.

گروهی از محققان دانشگاه "کالیفرنیا" و دانشگاه "ورمونت" در برلینگتون داده‌های پزشکی ۲۴۱ نفر را با  تشخیص بیماری ام اس مورد بررسی قرار دادند. ۷۲ درصد شرکت کنندگان در این تحقیق درمان مرتبط با این بیماری را دریافت کرده بودند اما ۴۸ درصد از این ۷۲ درصد تحت درمان‌ نادرست قرار گرفتند که می‌توانست به بیماری "لکوآنسفالوپاتی چند کانونی پیشرونده" (PML) منجر بشود.

لکوآنسفالوپاتی یک عفونت ویروسی نادر است که سلول‌های عصبی را هدف قرار می‌دهد و سبب آسیب رساندن به ماده سفید در مغز می‌شود. در این تحقیق مشخص شد که بیماری ام اس در بسیاری افراد اشتباه تشخیص داده می‌شود و برخی مبتلایان قبل از تشخیص درست برای مدت چند سال تحت درمان بیماری دیگر قرار می گیرند.

به گفته محققان درمان اشتباه برای بیماران اثرات جانبی دارد و این موضوع علاوه بر هزینه زیاد باعث می شود درمان بیماری واقعی برای افراد انجام نشود. محققان امیدوار هستند در آینده نزدیک با شناسایی درست ام اس از تشخیص اشتباه این بیماری جلوگیری کنند و با این کار بهبود بیماری سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 373778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.