زنانه یا مردانه کردن پدیده‌های اجتماعی غلط است

یک روانشناس اجتماعی گفت: هرقدر ارزش "انسان بودن" را پررنگ‌تر کنیم تفکر جنسیتی ما کاهش پیدا می‌کند. زنانه و مردانه کردن پدیده‌های اجتماعی غلط است و نباید این تفکرات را ایجاد کرد.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نگاه‌های جنسیت‌زده در جامعه اظهار کرد: اساساً زمانی که افراد هویت انسانی خود را لحاظ نکنند هویت جنسیتی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه لایه دوم هویت انسان جنسیت است افزود: بعد از این اگر هویت جنسی هم مورد نظر نباشد هویت شغلی شکل می‌گیرد و بعد از آن هم اگر هویت شغلی را درنظر نگیریم هویت اقتصادی شکل می‌گیرد، بنابراین در درجه اول در روابط افراد باید هویت انسانی شکل بگیرد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه در جامعه امروز این نگاه انسانی وجود ندارد تصریح کرد: زمانی که یک مادر باردار می‌شود اولین سئوال دیگران این است که پسر است یا دختر؟ و زمانی که با این قطبیت مواجه می‌شویم در بزرگسالی هم همین ذهنیت با ما می‌ماند یعنی می‌گوییم برای یک مرد گریه کردن زشت است یا یک دختر با صدای بلند نمی‌خندد یا او پسر است و تو دختری! و به این ترتیب به همه امور جنسیت می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در امور اجتماعی هم نگاه دوگانه وجود دارد اظهار کرد: توجیه رفتار مبتنی بر جنسیت یکی از ساده‌ترین و شایع‌ترین واکنش‌های کلامی ماست برای مثال در زمان تصادف مردم به یک طرف تصادف می‌گویند اشکالی ندارد زن است! یا حتی در مورد مردان می‌گویند مردان همه همینطور هستند.

کاظمی در خصوص دلایل این نگاه جنسیت زده گفت: یکی از باورهای مسموم و غلط در مجموعه شناختی انسان این است که یک موضوع یا خوب است یا بد! یا خیر است یا شر و به طور کلی خاکستری هم وجود ندارد و با این ذهنیت در روابط اجتماعی هم که وارد می‌شوند طرف مقابل را یا زن می‌بینند یا مرد یعنی اگر یک زن رفتارهای خاص نشان دهد می‌گویند مردی است برای خودش! اما باید بدانیم در بدن زنان و مردان هورمون‌های جنس مخالف هم به نسبت کمتر ترشح می‌شود.

وی با بیان اینکه این هورمون‌ها کمک می‌کنند تا آدم‌ها بهتر همدیگر را درک کنند افزود: اگر یک مرد به خاطر موضوعی گریه بیفتد همسرش از این کار ابراز مخالفت می‌کند یعنی اگر ابعاد زنانه خود را نمایان کند اولین کسی که مخالفت کند همسرش است یا یک زن وقتی استقلال مالی پیدا می‌کند همسرش از این موضوع ناراحت می‌شود و درکل جامعه ما از نشان دادن استقلال مردانه در زنان یا عاطفه زنانه در مردان گریزان است.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به اینکه جدا کردن زنان در جامعه کمکی به افزایش شان زنان نخواهد کرد تصریح کرد: در محدودیت‌‎های ایجاد شده برای زنان تنها مشکل از سمت مردان نیست و نه تنها در ایران که در کل جهان زنان هم علیه زنان هستند و به اشکال مختلف برای یکدیگر محدودیت ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در موضوع قطبیت نگاه جنسیت‌زده رسانه‌ها هم تاثیرگذارند اظهار کرد:  جوک‌ها و تبلیغات جنسیتی نیز بر همین اساس تعریف می‌شود. در رسانه‌های امروز همه تبلیغات بر محور زنان می‌چرخد از ریختن سس بر سالاد تا تبلیغ شامپو زنان را دخیل و جایگاه او را در این تعریف می‌کنند، این در حالی است که اگر کسی بخواهد به هویت جنسیتی توجه نکند بخشی از قدرت مرد یا زن گرفته می‌شود. یعنی تمام تلاش انجام شده تا توجه به زنانگی باشد نه به توانمندی‌های دیگر و این ابزار بودن جنسیت، خواه‌ناخواه تفکر دو قطبی در جامعه ایجاد می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه وقتی مردان از ابزارهای مردانه خود استفاده کنند زنان هم ابزارهای زنانه خود را به کار می‌گیرند تصریح کرد: در این زمان است که تفکر ما زنانه و مردانه می‌شود در صورتی که عشق الزاما به جنسیت مخالف نیاز ندارد مگر مولانا و شمس جنس مخالف هم بودند؟ در صورتی که نقطه اشتراک آنها به هیچ‌وجه جنسیت نبود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در جامعه حساسیت جنسیتی ایجاد کرد افزود: هر قدر ارزش "انسان بودن" را پررنگ‌تر کنیم تفکر جنسیتی ما کاهش پیدا می‌کند و دیگر دسته‌بندی مردان یا زنان ایجاد نمی‌کنیم. زنانه یا مردانه کردن پدیده‌های اجتماعی غلط است و نباید این تفکرات را ایجاد کرد.

این روانشناس با بیان اینکه مدام بحث این است که چرا رییس جمهور یک وزیر زن معرفی نمی‌کند اظهار کرد: این انتصاب مهم نیست بلکه مهم این است که برنامه‌های ریاست جمهوری چقدر برای زنان باشد. ما باید یک هویت پیدا کنیم و این هویت انسانی است و این هویت انسانی باید کاری بکند وگرنه جنسیت بر پایه کروموزوم x  و y  است و این جنسیت را به نگاه اجتماعی تبدیل کرده‌ایم که جامعه را آزار می‌دهد.

کد خبر 373765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.