سفر نخست وزیر پاکستان به تهران/لغو معافیت‌های نفتی

سفر نخست وزیر پاکستان به تهران و دیدار او با رهبر انقلاب و رئیس جمهور و توافقهای بین دو کشور، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری و تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه -سوم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نخستین سفر خود به ایران روز گذشته در سعد آباد مورد استقبال مقام‌های کشورمان قرار گرفت. حضوری که نقطه عطفی در مناسبات دیرینه تهران و اسلام‌آباد و شروعی برای ورود به فاز جدید همکاری‌های امنیتی و اقتصادی دو کشور به شمار می‌آید. این اولین بار نیست که ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه پیگیر حل موضوعات امنیتی و نحوه مواجهه با گروه‌های تروریستی و ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور برای تأمین منافع اقتصادی هستند، با این حال به نظر می‌رسد سفر نخست وزیر پاکستان به تهران که بر سیاست تنش‌زدایی و تقویت رابطه با همسایگان از جمله ایران تأکید ویژه‌ای داشته به تحول جدی سیاست دو کشور در پیگیری موضوعات یاد شده بینجامد. آنچه گفت‌وگوهای روز گذشته مقام‌های بلندپایه ایران و پاکستان را حائز اهمیت می‌سازد عزم عمران خان برای پیگیری سیاست بیطرفانه در منطقه، تصمیم‌گیری درباره اقدامات مقتضی پیرامون مسائل همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم است.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به  نشست خبری مشترک عمران خا ن با  رئیس جمهور کشورمان اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «توافق مرزی برای واکنش سریع» رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان گفت: ایران و پاکستان تصمیم گرفتند برای مبارزه مشترک با تروریسم در مرزها نیروی واکنش سریع تشکیل دهند. رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان در این نشست برای ایجاد «نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروه های تروریستی» توافق کردند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان با اشاره به فعالیت تروریست ها در مرزهای دو کشور گفت: درباره این مهم توافق و مقرر شد همکاری های امنیتی دو کشور و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی افزایش یابد. وی با اشاره به این که یکی از محورهای گفت وگویش با عمران خان در خصوص امنیت مرزها بود گفت: ما در ماه های گذشته شاهد تنش هایی در مرز مشترک از سوی تروریست ها بودیم اما خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک های فعال در منطقه را تروریست می داند و با آن ها به عنوان تروریست برخورد خواهد کرد.


روزنامه آرمان امروز  در صفحه نخست خود به بررسی ابعاد فیلترینگ اینستاگرام پرداخت و در تیتر یک نوشت: «فیلترینگ اینستاگرام اشتباه تکراری» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزوده است: مدتی است که شاهد ایجاد زمزمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام هستیم که البته با بسته شدن پیج برخی از مسئولان گویا این گمانه زنی‌ها قوت گرفته است تا جایی که چندی پیش این خبر از سوی مدیران ارشد یکی از خبرگزاری‌های داخلی نیز مطرح شد. گفتنی است اینستاگرام ۹ سال پیش توسط دو فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شد و معرفی آن در فروشگاه اپلیکیشن اپل با این جمله همراه بود: «برای سرعت بخشیدن، ساده و زیبا شدن عکس های موبایلی» این در حالی است که در آن زمان کسی فکر نمی کرد که ششم اکتبر ۲۰۱۰ تاریخ تولد اپلیکیشنی باشد که بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از یک‌ میلیارد عضو فعال داشته باشد. به عبارت ساده تر اینستا گرام اپلیکیشنی است که طبق آمار موجود افراد بسیاری در آن عضو هستند و حتی در پاره‌ای از موارد کمک به افزایش وسعت کسب و کار نیز کرده است.


روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی پرداخت و در تیتر یک نوشت: «شمارش معکوس دخل نفتی» روزنامه همدلی در ادامه افزود: شش ماه بعد از معافیت هشت کشور خریدار نفت از ایران، صبح دیروز در رسانه‌های خارجی خبری انتشار یافت مبنی بر شمارش معکوس برای پایان معافیت‌های نفتی که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی به دنبال داشت. کاخ سفید روز گذشته به صراحت اعلام کرد تحریم‌های نفت ایران را از سر خواهد گرفت و هیچ معافیتی در اینباره وجود نخواهد داشت. بسیاری رسانه‌های خارجی همچون بلومبرگ در تحلیل این ماجرا نوشتند در صورت لغو معافیت تحریم هشت کشور از خرید نفت نه تنها اقتصاد ایران متضرر خواهد شد، بلکه این اتفاق اقتصاد کشورهای خریدار نفت از ایران را نیز متاثر خواهد کرد.

به باور بسیاری تحلیلگران داخلی و خارجی به دلیل اینکه اقتصاد ایران وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد در صورت افزایش محدودیت‌های فروش بخش‌های مختلف اقتصادی آسیب خواهند دید. نکته مهمی که وجود دارد و برخی  آگاهان اقتصادی بر آن تاکید دارند این است که بسیاری خریداران نفت پالایشگاه‌های خود را بر اساس نفت ایران تطبیق داده بودند و این لغو معافیت می‌تواند به این هشت کشور نیز آسیب برساند. بر اساس آمار روز گذشته بلومبرگ در این شش ماه یعنی از آبان‌ماه سال گذشته تا اواسط اردیبهشت‌ماه امسال چین از آمریکا اجازه گرفته بود تا در روز ۳۶۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند. در ادامه این تحلیل آماری آمده است هند مجوز واردات ۳۰۰ هزار بشکه، کره جنوبی ۲۰۰ هزار بشکه و ترکیه مجوز خرید ۶۰ هزار بشکه نفت در روز را از آمریکا گرفته و حالا تنها ۱۰ روز از این معافیت‌ها باقی مانده است تا لغو شود و این کشورها دیگر اجازه خرید طلای سیاه از ایران نخواهند داشت.


روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به سخنان ضد ایرانی پمپئو اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «رونمایی از مثلث شرارت» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود: عصر دیروز (دوشنبه) مایک پمپئو در نشستی در آمریکا با اعلام این خبر گفت: ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران صفر شود. بر تحریم‌های اعمال شده نظارت داریم و آن را با دقت به پیش می‌بریم.

پمپئو در ابتدای سخنان خود در ارتباط با ایران با بیان اینکه حدود یک سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در پی آن رئیس جمهور ترامپ یک کارزار بزرگ علیه ایران آغاز کرد. وی اظهار کرد: ما این کارزار را ادامه می‌دهیم تا ایران از دستیابی به منابعی که وی مدعی شد ایران  از آنها جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده می‌کند محروم شود و به یک کشور عادی تبدیل شود.

وی در ادامه مدعی شد: پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده که بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این درآمدها را ایران از دست بدهد. درآمدهایی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله استفاده می‌شد و ایران با استفاده از این درآمد تلاش می‌کرد که برنامه موشکی خود را به پیش ببرد.

وزیر امور خارجه امریکا ادامه داد: در راستای پیشبرد تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های نفتی علیه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور در مورد این تحریم‌ها معافیت دادیم که بتوانند وابستگی خود را به نفت ایران کاهش دهند و به دنبال منابع دیگری باشند. ما اکنون تصمیم گرفته‌ایم که دیگر به هیچ کشوری معافیت ندهیم و در راستای صفر کردن درآمد نفتی ایران حرکت کنیم. ما این تحریم‌ها را به پیش خواهیم برد و با دقت بر روند اجرای آن نظارت داریم.


روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به سیاست خصمانه ترامپ در برابر ایران و اظهارات ضد ایرانی اخیر او اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «خیال‌پردازی ترامپ و زمزمه نفت ۱۰۰ دلاری» روزنامه کیهان در ادامه افزود: از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رفتارهای سیاست خارجی آمریکا شاکله جدیدی به خود گرفته است. برخوردهای تند و تیز و احمقانه ترامپ با کشورهای مختلف بویژه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی علاوه‌بر هزینه‌های بسیاری که متوجه آمریکا نموده است بسیاری از کشورهای جهان را در موضع مقابل این کشور قرار داده و حتی همپیمانانش را درباره ادامه همکاری با آمریکا با تردید مواجه کرده است.

آمریکا تابستان سال ۹۶ نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا را یک دیکتاتور خواند و او را تحریم کرد. دونالد ترامپ سپس در واکنش به پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات این کشور یک رشته تحریم‌های جدید وضع کرد. فروردین امسال هم آمریکا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه صنعت نفت ونزوئلا تلاش‌هایش برای براندازی حکومت نیکلاس مادورو را تشدید کرد. این اتفاقات بر عرضه نفت و قیمت‌ها در بازار بین‌المللی انرژی اثرگذار بوده به طوری که با فشار به ونزوئلا برای جلوگیری از فروش نفت قیمتهای جهانی افزایش یافته است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به برسی سناریوها و حدسیات مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری پرداخت و در تیتر یک نوشت: «مجلس و دولت جسارت جراحی اقتصادی را ندارند» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: بر اساس قانون بودجه ۹۸ و مصوبه مجلس در سال جاری بنزین و حامل‌های انرژی افزایش قیمتی نخواهند داشت. اما طبق قانون برنامه ششم توسعه مجلس به دولت این اختیار و اجازه را داده است که در صورت نیاز بدون رای و نظر مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی را اعمال کند.

با توجه به تصمیم مجلس در بودجه ۹۸ و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و اعمال فشارهای تحریمی نمایندگان مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جدید مخالفت کردند ولی دیری نپایید که مثل گذشته مباحث مربوط به افزایش قیمت سوخت و پروژه‌های تکراری دونرخی شدن حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل در جامعه قوت گرفت و با توجه به احیای کارت سوخت این احتمال تقویت شد.

البته طبق قانون، مجلس این اختیار را به دولت داده است که هر سال رقمی به قیمت حامل‌های انرژی اضافه کند، ولی این پنجمین سالی است که دولت روحانی با وجود داشتن این اختیار قانونی از این امکان استفاده نکرده است. به گفته علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اگر دولت این کار را طی پنج سال گذشته تا کنون انجام داده بود و حتی سالی ۱۰۰ تومان به قیمت بنزین اضافه می‌کرد حالا بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان بود که هم از نظر اقتصادی فشار محسوسی به مردم وارد نمی‌کرد و هم برای دولت درآمدزا بود.


روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به پایان معافیت نفتی و جنگ اقتصادی  آمریکا با ایران اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «آخرین نفس‌های دشمنی با ایران» روزنامه جوان در ادامه افزود: آمریکا روز گذشته پایان معافیت نفتی را برای برخی کشورهایی که می‌توانستند به‌رغم تحریم‌ها از ایران نفت بخرند اعلام کرد تا آخرین تیر خود را در حوزه جنگ اقتصادی انداخته باشد. حالا دست ایران باز است تا در شرایط انفعال (یا بهتر است بگوییم خود را به خواب زدن) کامل اروپا، برجام را مرده به حساب بیاورد و ضمن انجام اقدامات تأمینی برای محموله‌های نفتی‌اش با نیروهای متخاصمی که دنبال اقدامات ایذایی در مسیر صدور نفت ایران هستند مقابله به مثل لازم را انجام دهد.

بر اساس اعلام مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشورهایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد. نوامبر سال گذشته وزارت خارجه امریکا معافیت‌های ۱۸۰ روزه‌ای را به هشت کشور خریدار نفت و میعانات ایران ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند. این مهلت در حال به پایان رسیدن است و دوم مه ۲۰۱۹ تمام خواهد شد.

سه منبع حاضر در نشست محرمانه وزیر خارجه امریکا با رهبران نهادها و جوامع ایرانی- امریکایی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که مایک پمپئو در این جلسه پشت درهای بسته تأکید کرده است که دولت دونالد ترامپ به دنبال هیچگونه اقدام نظامی در داخل ایران برای تغییر حکومت این کشور نیست. این منابع همچنین گفته‌اند که وزیر خارجه امریکا در صحبت‌هایش تلاش کرده از گروه مجاهدین خلق (منافقین) که مورد اقبال و توجه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ هستند کاملاً فاصله بگیرد. بر اساس این گزارش، جلسه دوشنبه گذشته با حضور مایک پمپئو و رهبران ۱۵ نهاد و سازمان ایرانی- امریکایی در هتل دالاس تگزاس برگزار شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی آثار تمدید نشدن معافیت نفتی پرداخت و در تیتر یک نوشت: «جایگزین ریالی بودجه نفتی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: آمریکا معافیت خریداران نفت از ایران را تمدید نکرد. به‌ نظر هدف اصلی این تصمیم، افزایش شوک‌های اقتصادی در ایران است. فارغ از قدرت عملیاتی این تصمیم، تراز تجاری و تراز مالی دو منطقه هدف آمریکا در دور جدید جنگ اقتصادی است. پادزهر سیاستگزار در مقابل اهداف جدید آمریکا چیست؟ در حوزه تراز مالی باید استفاده از جایگزین‌های ریالی نهفته در اقتصاد ایران اولویت باشد. اولین منبع ریالی، اصلاح یارانه‌های پنهان و آشکاری است که انحراف در اهدافش پررنگ است. برآوردها نشان می‌دهد که حجم این یارانه‌ها به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که شش برابر کل درآمد نفتی دولت در بودجه سال‌جاری (۵/۱۴۲ هزار میلیارد تومان) است. در کنار این، کاهش فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضرور و اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی سرمایه می‌تواند بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی جدید برای دولت خلق کند. اگر به این فهرست، مولدسازی دارایی‌های دولت نیز اضافه شود بودجه از نفت بی‌نیاز خواهد شد. برای حفظ تراز تجاری نیز پاسداری از ذخایر ارزی موجود و به حراج نگذاشتن آنها شرط اول و تسهیل امر صادرات برای تجار شرط دوم است. در این حوزه نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر افزایش جذابیت بازگشت ارز، بازار را از تقاضاهای سفته‌بازی و غیرضرور نجات دهد.

کد خبر 373754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.