ارزش‌های جامعه در ساخت و ساز مورد توجه باشد

یک استاد دانشگاه گفت: دلیل اینکه آثار گذشتگان ما این همه سال حفظ شده توجه به مسئله ارزش آفرینی در ایجاد بناها بوده است، بنابراین لازم است مدیران ما در پروژه‌های شهری تولیدکننده ارزش باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر مشهدی‌زاده دهاقانی ظهر امروز- دوشنبه دوم اردیبهشت ماه ۹۸-  در کارگاه آموزشی «فرآیند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان» با طرح این سوال که پروژه محرک توسعه چیست، اظهار کرد: پروژه‌ای به عنوان یک پروژه خوب مطرح می‌شود که  به طور متعادل امواج آن به همه گروه‌ها و بازیگران متبادر شده و همه از آن منتفع شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی فرایندی است که مانند یک فنر نقطه ابتدایی و انتهایی ندارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی یک امر متعادل است که دارای ویژگی‌های قانون، نظم، هدف، ارزش و نهاد است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: برنامه‌ریزی دارای چهار چرخ هویت، مزیت، شخصیت و مدیریت است که بر اساس این موارد ظرفیت ها، فرصت ها، امکانات و منابع تعریف می شود و در صورتی که مدیران بتوانند از فرصت‌ها استفاده کرده و ظرفیت‌ها را تشخیص دهند، مدیران موفقی هستند.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی که برای شهرداری تعریف می‌شود باید شفاف، مردم مدارانه، واقعیت گرایانه و آرمان خواهانه باشد، اضافه کرد: اصفهان فرهنگ، تمدن، اخلاق، علم و دانش خود را در ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش جا گذاشته که لازم است این موارد را از گذشته برداشته و به عصر فعلی و جدید بیاورد.

مشهدی زاده دهاقانی با اشاره به راه‌کارهای ایجاد پروژه‌های محرک توسعه، تصریح کرد: مسئله یابی یکی از راه‌های ایجاد پروژه‌های محرک توسعه است که بر اساس آن می‌توان پروژه محرک توسعه تعریف کرد. این مسائل می‌توانند شامل مواردی همچون مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و زیرساختی باشد که پروژه‌های محرک توسعه می تواند جواب آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مدیران ما باید تولید کننده ارزش باشند، اظهار کرد: ایرانیان از ۲۵۰۰سال پیش سازنده ارزش بوده‌اند، گذشتگان ما میدان‌هایی همچون نقش جهان، مساجدی مانند مسجد سلجوقی و پل‌هایی مانند  پل‌های تاریخی اصفهان با آن شکوه، معماری و عظمت ساختند که امروز برندی برای شهر اصفهان هستند؛ بنابراین لازم است مدیران ما در پروژه‌های شهری تولید کننده ارزش باشند.

احترام به حقوق شهروندی در تعریف پروژه‌های شهری

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اجداد ما بر اساس شواهد فرهنگی، علمی و تاریخی ارزش مدار بوده و دارای اصول ارزشی بوده‌اند که از آن تخطی نمی‌کرده‌اند، به طور مثال در ساختمان‌سازی مسائلی مانند محرمیت، ‌رعایت حقوق همسایه، سایه‌اندازی و ... را رعایت می کردند و دلیل حفظ این آثار تاکنون همین ارزش آفرینی در ایجاد بناها بوده است.

وی با بیان اینکه باید در تعریف پروژه‌های شهری به حقوق شهروندان احترام گذاشته شود، گفت: هر مدیر منطقه‌ای لازم است در منطقه خود ارزش آفرین باشد، در این صورت است که به حقوق شهروندان احترام گذاشته می‌شود.

مشهدی زاده با بیان ااینکه ساخت و سازها باید حس تعلق را در شهروندان ایجاد کند، افزود: ایجاد حس می تواند طی دوران مختلف مانعی برای تخریب بنای ایجاد شده باشد.

وی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهری، افزود: مشارکت فرایند آزادسازی و هدایت انرژی‌های نهفته یا جاری در جامعه در جهت اهداف مشخص مانند شهرسازی، معماری، محیط زیست و ... است و شهری مانند اصفهان پر از انرژی و خلاقیت است که لازم است این انرژی‌ها آزاد شود. اگر نمی‌توان این انرژی‌ها را آزاد کرد و به کار گرفت ایراد از مدیران است.  

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با اشاره به محرک‌های شهری، تصریح کرد: در واقع محرک‌های شهری استراتژی‌های نوین توسعه مجدد شهری هستند که غالبا پروژه‌هایی هستند که هدایت توسعه شهری و افزایش تعداد استفاده کنندگان در یک ناحیه را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: محرک توسعه نگاهی جامع به مسائل و مشکلات محله‌ها و مناطق شهری دارد و به دنبال مهم‌ترین نیروی محرک هر بافت متناسب با شرایط، ‌ ویژگی‌های محیطی سوابق تاریخی در جهت احیا و توسعه آن است.

پروژه‌های محرک توسعه، زمینه محور

مشهدی زاده ادامه داد: بافت مرکزی برخی از شهرها شامل محدوده‌های تاریخی و فرسوده‌ای است که در بسیاری مواقع نسبت به بافت پیرامونی خود دچار کاهش کارایی شده و امکان بروز شدن بافت و تغییر خود به خودی در آن ها از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: رویکردی که امروزه مورد توجه واقع شده بازآفرینی شهر است که به عنوان یک استراتژی جامع در بردارنده ارتقاء وضعیت این بافت‌ها با اهدافی همه جانبه است، این در حالی است که معتقدان به پروژه‌های محرک توسعه اتفاق نظر دارند که یک بافت بدون اینگونه پروژه‌ها، بازآفرینی را تجربه نخواهد کرد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: پروژه‌های محرک توسعه شهری باید کاملاً زمینه محور بوده و به دور از هر گونه پیش‌فرض و با شناخت کامل زمینه و عنصر محرک، متناسب با اهداف اصلی و خواست جامعه محلی اتخاذ شود، توجه به مشارکت حداکثری ساکنان و دستگاه‌های ذیربط داشته باشد، زیرا پاسخگویی به نیازهای برآمده از خواست و تقاضای مردم در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشهدی زاده دهاقانی با اشاره به اهداف و نتایج مورد انتظار طرح مشارکت مردم در پروژه‌های محرک توسعه، افزود: کاهش نرخ تورم به دلیل کاستن نقدینگی، اشتغال زایی، کارآفرینی جمعی، افزایش توان اقتصادی مردم و بهبود معیشت آنان، کمک به فعال‌سازی اقتصاد و خروج از رکود اقتصادی، زودبازده بودن طرح و کم هزینه بودن برای دولت و یا مدیریت شهری، کنترل و کاهش جا به جایی جمعیت شهری، کمک به حفظ امنیت جامعه، ایجاد و تقویت حس خودباوری و خود اتکایی، افزایش بهره‌وری، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت ساکنین بومی، تقویت احساس تعلق و پیوند ساکنان به تولید و اقتصاد و ... از جمله اهداف و نتایج مورد انتظار این طرح است.

وی با بیان اینکه مهندسی ارزش در اجرای پروژههای ایران نزدیک به صفر است، تاکید کرد: مهندسی ارزش به معنای راه‌های کاهش هزینه و جلوگیری از هزینه های اضافی و موازی  است، در صورتی که در اروپا پروژه‌ای مهندسی ارزش نداشته باشد اجازه اجرا شدن ندارد.

کد خبر 373721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.