رژیم غذایی مناسب برای سالمندان/ روش‌های کنترل میگرن را بشناسید

میزان کرم ضد آفتاب مورد نیاز برای پوست، رژیم غذایی مناسب برای سالمندان، بهترین زمان غربالگری زنان باردار و روش‌های کنترل میگرن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ بیشتر مردم جهان، یک چهارم میزان مورد نیاز، از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند در حالی که حتی بهترین ضد آفتاب‌ها هم اگر کم مصرف شود، بی‌فایده است.

پیشنهاد می شود اگر ضد آفتاب را تنها برای صورت استفاده می‌کنید، مقدار کرم شما به اندازه‌ یک سکه‌ بزرگ باشد. به گفته کارشناسان اشعه ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف الکترومغناطیسی (نور) است که از خورشید به زمین می رسد.

طول موج های آن کوتاه تر از نور مرئی است و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. اشعه ماوراء بنفش UVA آسیب های پوستی پایدار و پیری پوست را ایجاد می کند و اشعه ماورای بنفش UVB می تواند باعث ایجاد سرطان پوست، آفتاب سوختگی و آسیب پوستی شود.SPF یا فاکتور حفاظت از خورشید، میزان توانایی کرم های ضد آفتاب را در جلوگیری از آسیب UVB، نشان می دهد.

اگر ۲۰ دقیقه طول بکشد تا پوست محافظت نشده شما شروع به قرمز شدن کند، با استفاده از کرم ضد آفتاب SPF ۱۵، از قرمز شدن ۱۵ بار دیگر، یا به عبارتی حدود پنج ساعت بعد جلوگیری می شود

کرم های ضد آفتاب با SPF ۱۵ و بالاتر تا ۳۰ بسیار خوب از پوست در برابر UVB محافظت می کند. ضد آفتاب های ساده با رنگی فرق چندانی ندارد اما اگر پوست حساسی دارید بهتر است قبل از استفاده از هر کرمی با پزشک خود مشورت کنید. کرم ضد آفتاب شما ممکن است به دلیل تعریق بدن بعد از مدتی پاک شود، پس اگر مدام در آفتاب ایستاده‌اید، ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. درادامه به نکاتی می پردازیم که یکی از متخصصان پوست ومو در خصوص استفاده از کرم ضدآفتاب به آن اشاره کرده است.
یکی از مسائلی که امروزه می تواند برای سلامت پوست مشکل ساز باشد، «نور خورشید» است. اگرچه انسان همیشه با پرتوهای خورشید مواجه بوده اما مشکل جدید را باید نازک شدن لایه ازن دانست که باعث می شود پرتوهای ماورای بنفش بیشتری به زمین برسد و در نتیجه عوارض نور خورشید نسبت به گذشته بیشتر خواهد بو


«ضد آفتاب»؛ بهترین محافظ در برابر پرتوهای مضر خورشید
علاوه بر این که مواجهه مستمر و حفاظت نشده در برابر پرتوهای خورشید، مهم ترین عامل بروز سرطان پوست است اما مشکلات دیگر پوست در سنین سالمندی مانند چین و چروک و ظاهر شدن لکه ها را نیز باید ناشی از پرتوهای ماورای بنفش خورشید دانست.

توصیه می شود برای به تعویق انداختن پیری پوست و همچنین جلوگیری از تغییرات خوش خیم و بدخیم ناشی از نور خورشید، از ضد آفتاب استفاده شود. پوست بچه ها به پرتوهای خورشید بسیار حساس است اما از آن جا که ترکیبات ضدآفتاب در آن ها موجب حساسیت، قرمزی و التهاب می شود، رعایت محدودیت سنی در استفاده از این کرم ها ضروری است.


« ضد آفتاب» در نوزادان؛ هرگز!
استفاده از ضدآفتاب ها به طور کلی در کودکان زیر شش ماه ممنوعیت مصرف دارد و بین شش ماهگی تا دو سالگی، نظر متخصصان متفاوت است. اما از ۲ تا ۱۲ سالگی، استفاده از ضدآفتاب های مخصوص اطفال مناسب است زیرا ترکیبات موجود در آن ها احتمال بروز حساسیت در کودکان را کاهش می دهد. پس از سنین ۱۲ سالگی امکان استفاده از ضدآفتاب های معمولی وجود دارد البته با توجه به ساختار چرب یا خشک پوست، باید این شرایط نیز در نظر گرفته شود.

برای افرادی که مستعد بروز کک و مک هستند نیز بهتر است از ضد آفتاب های بدون چربی استفاده شود. خوشبختانه از آن جا که ترکیبات ضد آفتاب جذب نمی شود، استفاده از این محصولات برای خانم های باردار نیز هیچ ممنوعیت مصرفی ندارد؛ البته باید به ساختار پوست در انتخاب ضد آفتاب دقت داشت.
سالمندان به نور خورشید نیاز دارند!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةا... (عج) افزود: ضرورت دریافت کافی ویتامین D و پوکی استخوان در دوران سالمندی و همچنین محدودیت حضور این افراد در محیط های باز و از طرفی بروز عوارض پرتوهای خورشید پس از ۱۰ تا ۱۵ سال، باعث می شود تا بتوان استفاده از ضد آفتاب را در سالمندان نادیده گرفت.

در واقع از آن جا که پرتوهای خورشید لازمه سنتز ویتامین D و کمک به سلامت استخوان ها در سالمندی است، ضد آفتاب ها می تواند این تاثیرات را کاهش دهد. به طور کلی توصیه می شود از سنین جوانی و میان سالی به استفاده منظم از ضدآفتاب ها توجه داشته باشید و کمبود ویتامین D احتمالی را با مکمل های مناسب جبران کنید.
در هوای ابری هم حتما باید ضدآفتاب زد چون ابرها نمی‌توانند اشعه مضر ماورای بنفش را جذب کنند. تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد.

رژیم غذایی مناسب برای سالمندان چیست؟

مطالعات جدید نشان داده اند که یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و کم کالری، می تواند به افراد مسن دارای اضافه وزن کمک کند، که با حفظ توده عضلانی و افزایش تراکم استخوان، وزن بیشتری را از دست بدهند.

سالخوردگان اغلب باکم کردن وزن تراکم استخوان و توده عضلانی را در بدنشان کاهش می دهند. از دست رفتن تراکم استخوان ناخواسته و از دست دادن عضلات می تواند منجر به مشکلات مربوط به تحرک و حتی باعث افزایش خطر آسیب در افراد شود.

رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم کالری می تواند بروز این مشکلات را در سالمندان به حد اقل برساند.

در این تحقیق محققان به طور تصادفی ۹۶ سالمند بالای ۶۵ سال را انتخاب کردند و آنها را به دو گروه تقسیم کردند.

به گروه اول یک برنامه غذایی ۶ ماهه با غذاهای کم کالری با پروتئین بالا و به گروه دوم غذاهای کم کالری با پروتئین پایین دادند.
کسانی که رژیم غذایی کم کالری با پروتئین بالا را داشتند بیشترین کاهش وزن را با حفظ توده عضلانی خود تجربه کردند.

سالخوردگان دارای نیازهای غذایی منحصر به فرد هستند و ممکن است سالها به تغییر رژیم غذایی خود نیاز داشته باشند. با افزایش سن توده عضلانی بدن به عنوان بخش طبیعی از پیری کاهش می یابد وشخص کالری های دریافتی را به سرعت زمان جوانی نمی سوزاند.

خوردن غذاهای مفید که در سالمندان توصیه می شود عبارتند از میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات کم چرب.

طبق جزئیات این آخرین مطالعه به نظر می رسد که در نیازهای تغذیه ای افراد مسن اضافه کردن پروتئین بیشتر ممکن است کلید اجتناب از برخی از مشکلات ناسالمی باشد که می تواند در سالهای پیش رو برای آنها اتفاق بیفتد.

بهترین زمان غربالگری زنان باردار

دبیر سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران با اشاره با بهترین زمان غربالگری زنان باردار گفت: درصد تشخیص میزان ناهنجاری‌های جنین هنوز صددرصد نشده، ولی به طور کلی برخی از مشکلات اسکلتی_ عضلانی، عصبی، مغزی، قلبی امروزه در جنین قابل شناسایی از طریق سونوگرافی است.

مرتضی صانعی طاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران اظهار داشت: این کنگره سوم تا ششم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در آن مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

 وی با اشاره به اینکه موضوع سونوگرافی حاملگی و تشخیص ناهنجاری‌های جنین از جمله مباحث اصلی در این کنگره است که مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت و افزود: با پیشرفت دستگاه‌های سونوگرافی و متبحر شدن پزشکان در حوزه تصویربرداری در سراسر دنیا میزان تشخیص ناهنجارهای جنین قبل از تولد به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

  دبیر سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران ادامه داد: هرچند که افزایش تشخیص ناهنجاری‌های جنین قبل از تولد را شاهد بوده ایم، ولی هنوز این تشخیص‌ها به ۱۰۰ درصد نرسیده و برخی از ناهنجاری‌ها قابل تشخیص نیست که بیماری‌های متابولیک و آنزیمال از جمله این بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها به شمار می‌رود.
 صانعی طاهری گفت: طی هفته‌های مختلف بارداری شناسایی نقایص مادرزادی جنین قابل انجام است که به طور مثال در مواردی کلاب فوت یا پاچنبری به دلیل کم بودن مایع آمنیوتیک در اواخر ماه‌های بارداری ایجاد میشود، فلذا در ماه‌های اول نرمال گزارش میشود. همچنین تشخیص ناهنجاری مادرزادی دیافراگم ۲۵ درصد بعد از هفته بیست و چهارم خود را نشان می‌دهند.

 وی در مورد انجام سونوگرافی‌های ضروری جهت شناسایی نقایص مادرزادی جنین بیان داشت: غربالگری نخست جنین در سه ماهه اول بارداری انجام می‌گیرد و سونوگرافی و غربالگری دوم هفته ۱۸ تا بیستم و برخی از نقایص در سه ماهه سوم در  بارداری قابل شناسایی است.

 مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ناهنجاری‌های ستون فقرات در جنین در سه ماهه اول قضاوت در مورد آن سخت بوده و در سه ماهه دوم شناسایی و در برخی از افراد در سه ماهه سوم قابل تشخیص قطعی است بیماری‌های قلبی جنین نیز هفته ۱۶ تا ۱۸ قابل بررسی بوده بنابراین انجام غربالگری در هفته‌های مختلف بنابر تشخیص پزشک ضرورت دارد.

وی گفت: درصد تشخیص میزان ناهنجاری‌ها هنوز صددرصد نشده، ولی به طور کلی برخی از مشکلات اسکلتی_ عضلانی، عصبی، مغزی، قلبی امروزه در جنین قابل شناسایی از طریق سونوگرافی است البته در برخی از موارد شناسایی این بیماری‌ها بسیار سخت و پیچیده است.

روش های کنترل میگرن را بشناسید

طبق اعلام بنیاد میگرن آمریکا، بیش از ۱۲ درصد جمعیت جهان مبتلا به میگرن هستند که برای برخی از این افراد، این بیماری از نوع مزمن آن است.

میگرن به سردردهای ضربان داری گفته می‌شود که در یک طرف سر حس می‌شود.

فعالیت جسمانی این درد را بدتر می‌کند و نشانه‌های ظهور آن در اشخاص مختلف و از هر حمله به حمله‌ای دیگر متفاوت است.

میگرن در زنان دو تا چهار برابر مردان شایع است و در زنان جوان و میانسال به علت فعالیت‌های شدید هورمونی بیشتر دیده می‌شود.

میگرن مزمن زمانی روی می‌دهد که فرد ۱۵ بار یا بیشتر در ماه دچار این نوع سردردها شود.

برای افراد مبتلا به میگرن مزمن، معمولاً درمان‌های زیر توصیه می‌شود:

- مصرف داروهای تجویزی به محض شروع سردردها.

- مصرف داروهای پیشگیرانه.

- رفتاردرمانی شناختی.

- توجه به فاکتورهای پرخطر نظیر افسردگی و اضطراب.

کد خبر 373697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.