عمران‌خان دنبال میانجیگری بین ایران و عربستان است

یک کارشناس مسائل پاکستان گفت: به نظر می رسد عمران خان قصد دارد به نوعی میان ایران و عربستان میانجیگری کند، زیرا افزایش تنش های موجود بین این دو کشور بر ضرر کشورهای اسلامی است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل پاکستان در گفت و گو خبرنگار ایمنا اظهار کرد:  به سود دو کشور ایران و پاکستان است که ارتباطات خود را افزایش دهند، زیرا هم ایران تحت تحریمهای اقتصادی  آمریکا قرار دارد و هم پاکستان در دوره ترامپ در روابط خود با ایالات متحده به مشکل خورده و تحت فشار است، بنابراین این دیدار می تواند فضای مساعدی ایجاد کند تا این دو کشور  بتوانند روابط و همکاری خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

وی افزود: این سفر می‌تواند برای توسعه بیشتر همکاری های بین دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد اهمیت باشد و انتظار می رود عمران خان بخواهد به نوعی میان ایران و عربستان میانجیگری کند، زیرا افزایش تنش های موجود بین این دو کشور به ضرر کشور های اسلامی است.

پاکستان قدرت میانجیگری ندارد

ملازهی تأکید کرد: با این حال از آنجا که رقابت های ایران و عربستان در شرایط کنونی از حالت سیاسی خارج و به نوعی جنگ نیابتی در سوریه و یمن تبدیل شده است به نظر می رسد پاکستان قدرت کافی جهت میانجیگری بین این دو کشور را ندارد.

این کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: قطعا یکی از موضوعات این دیدار مسائل مرزی دو کشور است، زیرا در آستانه سفر عمران خان به ایران وزیر امور خارجه پاکستان طرح شش ماده ای را برای امنیت مرزی بین دو کشور ارائه کرد که بر اساس آن یک پایگاه مشترک در نزدیکی خاک پاکستان ایجاد می شود تا با استقرار گشت های نیروهای مشترک و ایجاد حصاری در مرز دو کشور، ایران و پاکستان بتوانند به شکل بهتری مرزهای خود را کنترل کنند.

وی افزود: مسائل مربوط به گروه های رادیکال موجود در منطقه از دیگر محورهای مهم مذاکرات بود. ایران مدعی است که پاکستان نیروهای مخالف ایران را در خود جای داده است و از طرفی  پاکستان  معتقد است که نیروهای مخالف کشورش در ایران وجود دارند.

این کارشناس مسائل پاکستان تصریح کرد: ددر آستانه سفر عمران خان به ایران، عملیات تروریستی در نزدیکی کراچی رخ داد که ١٤ نفر از نیروهای  نظامی پاکستان در آن کشته شدند. وزیر امور خارجه پاکستان معتقد است عوامل این حمله در خاک ایران مستقر هستند.

ملازهی خاطر نشان کرد: همیشه این اتهامات متقابل بین ایران و پاکستان وجود داشته و قضاوت در این رابطه بسیار سخت است، اما انتظار  می رود دو کشور جدای از موضعگیری‌های مقطعی با یک نگاه راهبردی و استراتژیک بتوانند امنیت مرزی را تقویت کنند.

کد خبر 373684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.