دیدار اعضای تشکل‌های رسانه‌ای استان با امام جمعه اصفهان

اعضای تشکل‌های رسانه‌ای استان اصفهان امروز -دوشنبه دوم اردیبهشت- با آیت الله یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور رییس خانه مطبوعات اصفهان در این دیدار اظهار کرد: مطبوعات امروز از نظر تعداد و کمیت عدد بسیار بالایی دارد، در خانه مطبوعات ۲۳۷ فعال رسانه‌ای، در بسیج رسانه ۹۰۰ نفر، انجمن زنان روزنامه نگار و انجمن صنفی روزنامه نگاران هم ۲۰۰ نفر، همچنین انجمن عکاسان تمام برنامه‌های سطح شهر را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۶۵ نشریه تخصصی در استان اصفهان فعال بود، افزود: امسال بیش از ۴۰۰ نشریه مکتوب، الکترونیکی و خبرگزاری و پایگاه خبری در استان اصفهان فعال است که نشانگر حضور چشمگیر اصحاب رسانه در عرصه‌های اجتماعی است.

رییس خانه مطبوعات اصفهان باتأکید بر وجود وحدت و اتحاد در میان اعضای تشکل‌ها و اصحاب رسانه تصریح کرد: در جمع اصحاب رسانه خوشبختانه در موضوع اطلاع رسانی اتحاد خوبی حاکم است و تشکل‌های رسانه‌ای همواره سعی در کاهش اختلافات داشته‌اند و تلاش آن‌ها بر این بوده که به مسائل داخلی و استانی بپردازند.

زندآور تصریح کرد: اصحاب رسانه‌ تا به حال به دنبال منافع و موضوعات شخصی خود نبوده‌اند و با وجود حقوق‌های کم و نبود امنیت شغلی بدون هیچ پشتوانه‌ای همواره در حال فعالیت هستند و تلاش‌های آنان را در عرصه‌های مختلف خبری و فرهنگی به صورت نمایان می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران می‌توانند در رساندن اخبار دقیق وصحیح که شورای فرهنگ استان به آن می‌پردازد مؤثر واقع شوند، اظهار کرد: خبرنگاران اصفهان برای اطلاع رسانی در سطح شهر و استان تلاش‌های بسیاری می کنند و امیدواریم مدیران استانی به اصحاب رسانه اعتماد کنند تا در جهت بهبود اوضاع نتایج مثبتی حاصل شود.

رییس خانه مطبوعات اصفهان با بیان اینکه باید مدیران به موضوعات نقدپذیری و پاسخ گویی توجه لازم داشته باشند، افزود: باید در خصوص این موضوعات با چشم باز به آن‌ها نگاه کرد و خبرنگاران انتظار دارند که خطیبان جمعه با کلام نافذ خود در خطبه‌های نماز جمعه به موضوعاتی مانند نقدپذیری و پاسخگویی بپردازند تا مدیران استان هم بیش از گذشته به این مسائل توجه کنند.

آزادی قلم و آزادی بیان کمتر مورد توجه بوده است

هم چنین، حجت الاسلام میثم ریاحی، فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول هفته نامه ریاح با اشاره به وجود مشکلات بسیار اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالان رسانه‌ای استان با وجود مشکلات بسیار اعم از نبود امنیت شغلی و کمبود کاغذ و پایین بودن حقوق و دستمزد اما با این حال با ذوق و شوق بسیار بدون توجه به مشکلات در ادامه راه کوشا بوده و پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

وی با تأکید بر وجود اتحاد و همدلی در اصحاب رسانه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: نمونه این اتحاد و همدلی وجود تشکل‌های مختلف رسانه‌ای در اصفهان است اما آنچه کمتر به آن توجه شده آزادی قلم و آزادی بیان است.

این فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول هفته نامه ریاح در تشریح این موضوع گفت: متأسفانه وقتی از طرف خبرنگاران موضوعی هرچند کوچک مطرح می‌شود سریعاً با مسئله دادگاه و دستگاه قضائی روبرو می‌شوند، رساندن حرف مردم رسالت اصلی خبرنگاران است اما متأسفانه توجه به این مهم عواقب بسیاری برای خبرنگاران دارد که مواجه نشدن با این امر خود به خود آن‌ها را به سمت اخبار تکراری و به نوعی کپی برداری سوق می‌دهد.

ممانعت از حضور عکاسان و خبرنگاران حکایت از نبود بینش درست است

منصور گلناری رییس سابق خانه مطبوعات و پیشکسوت رسانه‌ای با اشاره به اینکه در حوزه رسانه در هر سه بخش مسئولان، مردم و رسانه‌ها مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: دنیای اطلاع رسانی به سرعت در حال تغییر و تحول است اما متأسفانه هم زمان با این سرعت حرکت نکرده‌ایم. یک روز می‌گفتیم اگر خبرنگار در جلسه‌ای نباشد خبری مخابره نمی‌شود اما امروز تک تک مردم با دسترسی به ابزارهای جدید به راحتی عکس و خبر تولید می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد سواد رسانه‌ای در مردم افزود: باید سواد رسانه‌ای را در بین مردم افزایش داد و این کار را می‌توان در جلسات و منبرهای مختلف مطرح کرد.

رییس سابق خانه مطبوعات با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای به معنای درک بهتر از اطلاعات است، تصریح کرد: امروز عمده اطلاعات مردم از شبکه های اجتماعی است اما باید بدانند که وقتی خبری منتشر می‌شود باید و چگونگی آن را قبل از نقل دریافته باشند که این خود سواد رسانه‌ای است.

گلناری با بیان اینکه بهتر است روحانیون به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: بسیاری از مسئولان قبل از مسئولیت خود دوره‌های خاص و عام مسئولیت را یاد نگرفته‌اند و به موضوع شناخت رسانه‌ها اشراف ندارند، وقتی از حضور عکاسان و خبرنگاران ممانعت می‌شود به این معنا است که هنوز بینش درستی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تأکید بر لزوم ورود معنویت به حوزه رسانه‌ها افزود: امروز جای خالی معنویت در رسانه‌ها مشهود است و این امر را نسبت به قبل کمتر می‌بینیم و بهتر است برای ارتباط بیشتر اصحاب رسانه و آشنایی آن‌ها با اخلاق معنوی رسانه‌ای جلسات بیشتری در این زمینه برگزار شود.

کد خبر 373681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 0
    خیلی هم عالی