به جای تعدد روزنامه‌ها یک روزنامه با کیفیت در اصفهان منتشر کنند

امام جمعه اصفهان گفت: بهتر است تعدد، روزنامه‌ها یا مطبوعات محدود و یک روزنامه با کیفیت در اصفهان منتشر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد صبح امروز (دوشنبه) در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن‌ها و تشکل‌های رسانه‌ای استان اصفهان با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: باران رحمت الهی که در ایام نوروز بر ما بارید اگرچه رحمت بود اما متأسفانه به برخی از استان‌ها زیان‌های بسیاری وارد شد و این خود هشداری است که نباید راه آب را ببندیم.

وی افزود: عرض رودخانه زاینده رود در برخی مناطق ۶۰۰ متر و در برخی دیگر به ۱۰ متر رسیده و تا به حال حتی یک نفر هم به این موضوع اعتراضی نکرده است و یک رودخانه عظیم را به یک جوی تنزل دادیم درحالی که مادی‌های اصفهان و وجود این رودخانه، همگی با حساب و کتاب است و این مادی‌ها برای مواقعی که آب بالا می‌آید از وقوع بحران جلوگیری می‌کند.

سید یوسف طباطبائی نژاد با ابراز تأسف از ساخت و سازهای بسیار در حریم زاینده رود گفت: متأسفانه در منطقه باغ بهادران رودخانه را تا حد یک جوی تنزل داده‌اند وحتی تخریب آن‌ها هیچ اشکال شرعی ندارد و امیدواریم این هشدارها راهنمایی باشد برای اقدامات جدید تا از مشکلات آینده بکاهیم.

امام جمعه اصفهان در خصوص اهمیت موضوع رسانه در جامعه امروز گفت: اولین شرط رسانه همان است که قرآن به آن اشاره کرد که رسانه اعم از گفتاری و نوشتاری دروغ و لغو نباشد، لغو یعنی خبری که نه به نفع دنیا است و نه به نفع آخرت. پس باید حرف درست را نوشت حتی اگر کم باشد.

رسانه باید فکر مردم را بالا ببرد

وی با ابراز تأسف از نبود توجه به کیفیت رسانه‌ها اظهار کرد: اصفهان استعدادهای رسانه‌ای بسیاری دارد اما متأسفانه هنوز یک رسانه ممتاز در کشور ندارد. بهتر است همه مطبوعات با هم متحد شوند و یک روزنامه با کیفیت داشته باشند که اخبار تازه روز را مطرح کند و روزنامه‌ای ارزشمند برای همه اقشار جامعه باشد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه نباید اخبار لغو را منتشر کرد، افزود: رسانه باید فکر مردم را بالا ببرد، باید بالابردن مسائل فکری کودکان، خانواده‌ها و اقشار مختلف را در نظر بگیرد و علاوه برآن به مطرح کردن تحلیل‌های سیاسی روز توجه ویژه داشته باشد.

طباطبائی نژاد در خصوص انتقاد و تهمت اظهار کرد: انتقاد با غیبت و تهمت فرق دارد، انتقاد عمومی نیست، بهتراست انتقاد را به صورت خصوصی و با نوشتن نامه به عرض دیگران رساند، اگر دروغ بنویسید تهمت و اگر راست باشد غیبت است، غیبت انواع شفاهی و کتبی دارد که این از نوع کتبی غیبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بهتر است گفته‌های اشتباه یک فرد را به طور خصوصی تذکر بدهیم، تصریح کرد: اگر حرف اشتباهی از کسی می‌شنویم نباید آن را در هرجا منتشر کنیم چراکه اگر راست هم بگوییم آبروریزی است و این موضوع انسانی نیست؛ این فرهنگ نیست که یک رسانه‌ای حرف اشتباهی را پخش کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه باید اشتباهات را به صورت خصوصی تذکر داد، افزود: از خبرنگاران و کل مجموعه رسانه‌ای اعم از صداو سیما و مطبوعات مکتوب می‌خواهیم که با افزایش تمدن و فرهنگ در بین خود و مردم به حل مشکلات کمک کنند.

اخبار تاریخ آینده را می‌سازد

طباطبائی نژاد با اشاره به اینکه باید همه رسانه‌ای‌ها هم قسم شوند تا دروغ ننویسند، گفت: پیغمبر اسلام(ص) فرمودند اگر کسی چیزی را شنید و بدون تحقیق آن را نقل کرد، او کذاب است، باید یقین کرد که حرفی درست است و نباید اخبار را از هرجایی گرفت، اما متأسفانه این موضوع در بین برخی رسانه‌ای‌ها دیده می‌شود.

وی باتأکید بر اینکه همه بدبختی‌های ما از رسانه‌های خط باز است، اظهار کرد: حتی تا ۱۰۰ سال بعد از پیامبر(ص) هم خبرنگار شعیه نداشتیم و هرچه اخبار غلط خواستند زدند که از همین خبرها داعش پیدا شد چرا که هرکسی هرچه سلیقه‌اش بود را گفت و کاری هم از دست کسی برنیامد.

عضو مجلس خبرگان رهبری باتأکید بر اینکه اخبار غلط آیندگان را به اشتباه می‌اندازد، تصریح کرد: اگر خبر بد بگویید، آیندگان راه راست را از دروغ تشخیص نمی‌دهند و این خیانت به آینده هم منتقل می‌شود چرا که همه این اخبار تاریخ آینده را می‌سازد.

طباطبائی نژاد افزود: باید تمدن اسلامی خبری و خبرنگاری در هرقسمتی اعم از خبرنگاری، عکاسی و غیره اجرا شود، حتی عکاسان هم باید رعایت کنند که چه عکسی می‌گیرند، باید قبل از هرکاری فکر کرد و نباید آبروی کسی را پیش مردم و خداوند ببریم چرا که آبروی مسلمان را بردن خوشحالی ندارد.

وی با اشاره به اینکه همه این اشتباهات از غفلت سرچشمه می‌گیرد، افزود: باید قبل از هرنوشتنی یا گرفتن هرعکسی فکر کرد که چرا این کار را می‌کنیم، باید انصاف و بخشش داشت نباید گفته‌ها را تلافی کرد.

طباطبائی نژاد در سفارش به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: باید تمدن خبرنگاری و تمدن روایی را اجرا کنیم، متأسفانه تعدد مطبوعات خود باعث سرگردانی مردم می‌شود و با وجود کاغذ گران بهتر است به کیفیت مطبوعات بیشتر از کمیت یا تعدد آن توجه شود.

وی اظهار کرد: اگر حرفی نیست بهتر است تعداد روزنامه‌ها یا مطبوعات محدود شود و به جای آن یک روزنامه با کیفیت در اصفهان منتشر شود. همه ما به این امر اذعان داریم که خبرنگار و خبرنگاری عامل تحول جامعه است و امیدواریم امسال شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.

کد خبر 373674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.