۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کشور بدون زباله

امروزه بهره‌وری از انرژی بخش جدایی‌ناپذیر شهرهای هوشمند است و مدیریت دفع زباله نقش مهمی در صرفه جویی و تولید انرژی بازی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جالب است بدانید که در کشور سوئد میزان بازیافت زباله‌های خانگی از ۳۸ درصد در سال ۱۹۷۵ به بیش از ۹۹ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است و تبدیل زباله‌ها به انرژی و مصرف آن، گامی مهم در مدیریت دفع زباله ها محسوب می‌شود. سوئد که از آن به عنوان کشور بدون زباله یاد می‌شود، برای دستیابی به این جایگاه، اقدامات زیادی انجام داده است. یکی از سختگیرانه­‌ترین قوانین در این کشور درنظر گرفتن ایستگاه بازیافت در ۳۰۰ متری مناطق مسکونی است.

مدیریت دفع زباله‌ها در کشور سوئد چگونه انجام می‌شود؟

آپارتمان‌­های مسکونی سوئد به یک سیستم وکیوم ثابت مجهز هستند که ساکنین زباله­‌ها را توسط آن دور می‌ریزند. کیسه­‌های زباله به طور موقت در سیستم وکیوم جمع می‌­شوند و زمانی که مخزن پر شد به صورت منظم از طریق شبکه لوله‌­های زیر زمینی تخلیه می­‌شوند. موضوع قابل توجه اینکه شهروندان زباله­‌ها را قبل از فرستادن برای بازیافت از یکدیگر تفکیک می­‌کنند؛ روزنامه، پلاستیک، فلز، شیشه، لوازم الکتریکی، لامپ و باتری از هم جدا می‌شوند.

کارکنان شهرداری نیز از افراد می‌خواهند موادغذایی را قبل از دورانداختن بررسی و تفکیک کنند. هرکدام از زباله­‌های تفکیک شده سرنوشت متفاوتی دارند؛ برای مثال بطری‌­ها به صورت مجدد استفاده شده و یا به مواد جدید تبدیل می­‌شوند. روزنامه­‌ها به کاغذ، مواد پلاستیکی به پلاستیک خام، مواد غذایی به گازهای زیستی و خاک و آب‌­های هدر رفته به طور صد در صد به آب شرب تبدیل می­‌شوند. همچنین دور ریختنی­‌های بزرگ‌تر مانند تلویزیون و وسایل خانه در خارج از شهر بازیافت می­‌شوند. کامیون­‌های حمل زباله نیز از گازهای زیستی و یا برق بازیافت شده، به عنوان سوخت مورد نیاز خود استفاده می­‌کنند. کارخانه‌های سوخت زباله ۵۰ درصد زباله های خانگی را برای تولید انرژی استفاده می کنند؛ موضوع قابل توجه اینکه کشور سوئد از مدیریت کارآمد زباله‌ها به عنوان شیوه‌ای موثر برای تولید ارزان انرژی استفاده می‌کند.

کد خبر 373670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.