سه سند جهانی در حوزه سلامت رونمایی می‌شود

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت را حرکتی ملی با مشارکت سازمان‌ها و ذی نفعان مختلف خواند و گفت: منابع مالی برگزاری این همایش از خارج دانشگاه فراهم شده است.

به گزارش ایمنا، امیر حسین تکیان اظهار کرد: نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت  ۲۹ و ۳۰ آوریل ۲۰۱۹  (۹ و ۱۰ اردیبهشت) در جزیره کیش با حدود ۷۵۰ مهمان، ۱۰۹ سخنرانی بین المللی از حدود ۴۰ کشور و ۷۹ سخنرانی داخلی (مجموعا ۱۸۱ سخنرانی) برگزار می شود. در این نشست چهار plenary  و ۳۰ پنل در قالب پنج گروه شش‌تایی برگزار خواهد شد.

وی به معرفی ۳۰ پنل در قالب پنج بلوک پرداخت و افزود: سلامت در جهان در حال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط ناایمن و بحرانی، بهداشت محیط و آموزش سلامت در قالب پنج بلوک مطرح می‌شود. در هرکدام از این پنل ها با حدود شش یا هفت سخنران که حداقل نیمی از آن‌ها از افراد صاحب نام خارجی در رشته خودشان هستند برگزار می شود. هر پنل ۹۰ دقیقه است و در این مدت هر کدام از سخنران‌ها نکات کلیدی را در ۴۵ دقیقه بیان خواهند کرد و سپس جلسه پرسش و پاسخ و جمع‌بندی برگزار خواهد شد.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، هدف از برگزاری این اجلاس را  حمایت طلبی با هدف گسترش دسترسی مردم به خدمات بهتر سلامت عنوان کرد و افزود: برای هر پنل یک سخنران ایرانی و یک سخنران خارجی قرار داده‌ شده تا با مشارکت یکدیگر موضوعات را مطرح ‌کنند.

وی "مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" را شعار امسال خواند و تاکید کرد: قصد داریم تبادل تجربیات کنیم که در کشورهایی که با درآمد متوسط، محدودیت منابع و افزایش تقاضا برای خدمات سلامت روبرو هستند چه باید کرد تا خدمات سلامت ارزان، باکیفیت و عادلانه فراهم شود.

تکیان افزود: چهار plenary با عناوین سلامت در شرایط ناایمن، توسعه پایدار سلامت با محوریت پوشش همگانی سلامت و بیماری‌های غیر واگیر، توسعه پایدار سلامت با محوریت محیط‌ زیست و آلودگی هوا و خدمات سلامت عادلانه، قابل تمکن و همگانی برای کشورهای با درآمد متوسط نیز برگزار می شود که در هر plenary  وزرا، روسای سازمان‌های بین‌المللی و دانشمندان شناخته‌شده رشته مطرح‌شده حضور خواهند داشت. همچنین در این نشست از سه سند جهانی (شماره مخصوص مجله lancet در مورد ایران، سند جهانی تروما که مجمع فرهنگستان‌های جهانی آن را تدوین کرده است و سند جهانی مبارزه با چاقی) رونمایی خواهد شد.

وی از برگزاری همایش دانشجویی با حضور  بیش از ۲۰۰ دانشجو در ۸ اردیبهشت خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد، ۴۰ دانشجوی بین المللی از ۲۱ کشور  (شامل انگلستان، امریکا، گامبیا، آلمان، غنا، هند، سنگاپور، سودان، افغانستان، استرالیا، بحرین، نیجریه، پاکستان، عراق، پرتغال، کره، ترکیه، سوییس، اوگاندا، زیمباوه و ایران) و ۱۵۰دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه های کشور در همایش شرکت می کنند. اساسنامه شبکه دانشجویی پیمان گروه هشت نیز در نشست مطرح و مفاد آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین صبحانه کاری  mentorshipدانشجویان با دانشمندان تراز اول دنیا نیز برگزار خواهد شد.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، سپس به برنامه های حاشیه این نشست اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی از استارتاپ‌ها و اختراعات صادراتی دانشمندان ایرانی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه های کشور، (حدود ۱۰ شرکت که محصولاتشان در عرصه بین المللی صادر شده است) برگزار خواهد شد. همچنین دانشگاه صنعتی شریف نیز در حال برگزاری ماراتن برنامه‌نویسی پزشکی است که فینال آن با روز نهایی ما یکسان خواهد شد و شاید بتوان مقداری از برنامه‌های آن‌ها را نیز در نشست پوشش داد. روز هشتم اردیبهشت یعنی یک روز قبل از نشست نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان مجمع سالیانه پیمان گروه هشت خواهد بود.

وی با اشاره به استقبال خوب سخنرانان داخلی و خارجی از نشست گفت: برای این جلسات و plenary ها حدود ۴۵۰ میهمان شناسایی کرده‌ایم که همگی از طریق فرآیندی نظام‌مند و با تصویب اعضای کمیته علمی انجام‌شده است. تا به حال حضور  ۱۳۱ میهمان از ۴۱ کشور، به همراه سه وزیر و ۸۰ سخنران در نشست قطعی شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر از اعضای هیات علمی شامل رییسان و معاونین دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران و  ۱۲۰ نفر از روسا و معاونین ایشان از بیش از ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور برای حضور در نشست ثبت نام کرده اند، تصریح کرد: این فرصت کم نظیری برای تعاملات علمی بین دانشگاهی ایجاد خواهد نمود.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، ضمن معرفی وب سایت همایش، از امکانات رزرو هتل، برنامه پروازی و ثبت نام به صورت آنلاین در سایت خبر داد و افزود: وب سایت اصلی همایش به آدرس https://www.worldhealthsummit.org/regional-meeting برای ثبت نام در اختیار است و علاقمندان می توانند با ورود به این آدرس بر روی آیکن ثبت نام در همایش کلیک و به صورت آنلاین علاوه بر ثبت نام در همایش، بلیط پرواز را خریداری و هتل خود را رزرو کنند. حق ثبت نام در همایش برای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رایگان است.

تکیان، با بیان اینکه "علی‌رغم مشکلات، کارها به‌واسطه مدیریت و درایت رییس دانشگاه و هیات‌ رییسه تا کنون به خوبی پیش رفته است" خاطر نشان کرد: تقریبا با تمامی ذی‌نفعان ملاقات کرده و از آن‌ها راهنمایی‌های لازم را گرفته‌ایم. یکی از چالش‌هایمان دراین مدت، تغییرات مدیریتی بسیار زیاد در سازمان‌ها بود که در ابتدا نگران‌کننده اما در ادامه توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: هرچند دانشگاه علوم پزشکی تهران به ‌عنوان یکی از اعضای پیمان هشت و نماینده کشور ایران این نشست را برگزار می‌کند اما این رویداد کاملا ملی است و تمام کشور باید برای آن بسیج شوند.

وی افزود: بسیاری از تلاش‌ها و رویدادهایی که تابه ‌حال برای نشست انجام ‌شده بدون همکاری ذی‌نفعانی همچون ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و منطقه آزاد کیش امکانپذیر نبوده است. به نحوی که با حمایت رییس همایش و رییس منطقه آزاد کیش، تقسیم کار مناسبی در مورد اسکان، آماده‌سازی غذا و هتل‌ها، حمل‌ونقل و حراست و امور امنیتی صورت گرفته است و به لطف خدا و با حمایت همه عزیزان تلاش‌ها به‌خوبی نتیجه خواهد داد و از این فرصت بی نظیر دیپلماسی سلامت برای کشور استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 373649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.