از احوالات بورس ۹۸ در گفت‌وگو با یک کارشناس سرمایه

بورس در سالی که گذشت نوسانات زیادی را تجربه کرد و به‌رغم رشد ۸۰ تا ۸۵ درصدی در ارزش اکثریت قریب به اتفاق سهام‌های این بازار بسیاری از کارشناسان معتقدند نه تنها بورس در نظام اقتصادی ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد بلکه به آن کم توجهی شده و مسئولان وظیفه‌های ذاتی آن را فراموش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس، یک بازار است که انواع دارایی در آن مورد خرید و فروش قرار می گیرد. البته بازاری که ما از آن، با عنوان بورس صحبت می‌کنیم، با بازارهای متداول مثل بازار طلا، بازار خودرو، بازار فرش و ... که اغلب مردم با آن آشنا هستند، تفاوت های عمده ای دارد و همین تفاوت ها موجب شده است تا فعالیت در این بازار مشروط به داشتن تخصص در این زمینه باشد.

در حقیقت شاید بتوان رسمی بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را مهمترین تفاوت های بورس با بازارهای سنتی دانست، زیرا بورس، برخلاف بازارهای سنتی، یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در آن، براساس قوانین، مقررات و ضوابط مشخص و نظام‌مند انجام می‌شود بنابراین کمتر کسی در این بازار بدون آگاهی وارد معاملات می شود.

نوسانات بورس در سال گذشته و گمانه زنی های کارشناسان درباره وضعیت آن در سال ۹۸ موجب شده تا بسیاری از فعالان این عرصه برای کسب منفعت بیشتر به دنبال بازار بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند و در مقابل تعداد محدودی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سرمایه‌گذاری در بورس سال ۹۸ کسب منفعت را به همراه خواهد داشت و این پیش بینی ها و گمانه زنی های ضد نقیض باعث ایجاد سردرگمی برای مردم شده است.

در همین راستا، خبرنگار ایمنا با حمید میر معینی، کارشناس تکنیکال بازار بورس و سرمایه و مدرس دانشگاه گفت و گویی داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

عمده سرمایه داران فعلی بازار بورس ایران چه کسانی هستند؟

سرمایه گذاران افرادی هستند که یا سرمایه های مازاد ناشی از کسب و کار خود را به بازار بورس می آورند و یا به عنوان حرفه و شغل در بازار بورس فعالیت می کنند. همه سرمایه داران بازار بورس انتظار دارند که با توجه به میزان سرمایه‌گذاری شان در این بازار بازدهی به دست بیاورند.

بازدهی سرمایه‌گذاران بورس در سال ۹۷ چطور بوده است؟

در سال ۹۷، بازده مناسب و قابل توجهی عاید سرمایه داران بازار بورس در ایران نشد و شاخص بورس در ایران رشد مناسبی را تجربه نکرد، از بازار هایی همچون بازار مسکن، خودرو و طلا عقب افتاد و رشد ارزش چندانی درآن صورت نگرفت. البته باید توجه داشت که برخی از سهم های بازار بورس ایران نیز به صورت موردی افزایش ارزش را تجربه کردند و این افزایش ارزش نیز ناشی از برخی نوسانات در نظام اقتصادی کشور بود.

بازده موفقی در سال ۹۷ برای بازار سرمایه به ثبت نرسید و همین امر موجب ناامیدی تعداد زیادی از سرمایه گذاران تازه کار در این بازار شد . قابل ذکر است که رشد ارزش برخی از سهم ها در بازار بورس سال ۹۷ رکورد هایی را در بر داشت و رشد شاخصی میان ۸۰ تا ۸۵ درصد برای بورس ثبت شد اما این رشد هم باعث محفوظ ماندن دارایی سرمایه گذاران نشد و منفعت چندانی نصیب آنها نکرد.

توسعه لازم در بازار بورس و سرمایه ایران نیز به وجود نیامده است و رشد نقدینگی که در سال ۹۷ وارد بازار سرمایه شد کارایی لازم را نداشت. تغییرات اقتصادی در کشور موجب تحولات عظیم در بازار بورس نمی شود و همین نشان دهنده ضعف بازار بورس در نظام اقتصادی ایران است.

پیش بینی شما از وضعیت بازار بورس و سرمایه در سال ۹۸ چیست؟

به نظر نمی رسد اتفاق خاص و شگفت انگیزی در بازار بورس سال ۹۸ بیافتد زیرا نقش عواملی که موجب افزایش ارزش سهام ها در بازار بورس می شود در نظام اقتصادی کشور بسیار کمرنگ است. عملکرد خاص و قابل توجهی برای بازار بورس در سال ۹۸ و تفاوت ارزشی نسبت به سال ۹۷ پیش بینی نمی شود.

نباید انتظار افزایش ارزش سهام در بازار سال ۹۸ را داشته باشیم. شاید بازار ثانویه بورس در سال ۹۸ تحولات چشمگیری را تجربه کند اما از بازار سرمایه انتظار می رود تا کارایی مناسبی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد و این انتظار تا کنون محقق نشده است و لازم است تا مسئولان نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور را پر رنگ تر کنند.

چه راهکاری برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور وجود دارد؟

لازم است تا با نگاهی بر بازار بورس کشور های پیشرفته و الگو گرفتن از آنها، ماموریت ها و مسئولیت های ذاتی بورس را به این بازار محول کنیم و از سرمایه موجود در آن به نحوه احسن استفاده کنیم تا این بازار از رکود خارج شود. باید از بازار بورس و سرمایه ایران انتظار داشته باشیم تا با ورود اقتصادی به برخی از بازار ها همچون بازار سرمایه تامین مالی در این بازار های دچار مشکلات را بر عهده بگیرد و به دولت در رفع مشکلات این حوزه کمک کند.

باید نظام اقتصادی کشور را به گونه ای اصلاح کنیم تا حاصل گردش مالی بازار بورس در اقتصاد کشور موثر باشد و به کمک بازارهای دیگر برای تامین مالی بیاید. همچنین به صورتی صنایع در بازار بورس تزریق شوند تا هم گردش مالی سهام در بازار بورس موجب منفعت صنعتگران شود و هم فعالیت صنعتگران موجب ارتقا ارزش سهام سرمایه گذاران بورس شود.

دولت باید با تدوین برنامه ای منظم در بازار بورس نقش این بازار مهم در اقتصاد کشور را افزایش دهد و به کارایی آن بیافزاید تا مشکلات بسیاری از بخش های مالی کشور حل شود.

آیا احتمال وقوع شرایط نوسانی در بازار ارز در سال ۹۸ موجب خروج سرمایه از بازار بورس می شود؟

بی شک بازار سرمایه از جمله بازار هایی خواهد بود که تاثیر زیادی از نوسانات ارزی سال ۹۸ خواهد پذیرفت و یکی از عواملی که به شدت بر روند رشد شاخص های سرمایه و سهام ها در بازار سرمایه تاثیر می گذارد افزایش نرخ دلار در بازار است. بازار سرمایه بلافاصله از نوسانات ارزی تاثیر نمی پذیرد بلکه با یک تاخیر کوتاه مدت از نوسانات متاثر می شود.

تشدید تحریم ها و میزان عملکرد دستگاه های اقتصادی کشور تاثیر زیادی در میزان بازدهی بازار سرمایه در سال ۹۸ خواهد داشت. بازار سرمایه؛ بازار به شدت حساسی است که در هر صورت از تغییرات اقتصادی سال ۹۸ تاثیر خواهد پذیرفت و باید روند نظام اقتصادی به گونه ای باشد که این تغییرات در بازار سرمایه مثبت و به نفع سرمایه گذاران باشد.

نقش دلال ها و رانت در بازار سرمایه ۹۸ چگونه خواهد بود؟

باید نظارتی در بازار سرمایه و بورس سال ۹۸ به وجود بیاید تا افزایش احتمالی ارزش سهم ها در این بازار تنها برای دلال ها منفعت نداشته باشد و سود و بازدهی شامل همه سهام داران این بازار شود.

نقش تحریم های دور جدید ایالات متحده در بازار سرمایه ایران چگونه خواهد بود؟

تاثیر تحریم های دور جدید آمریکا در بازار بورس و سرمایه سال ۹۸ قطعی است زیرا بسیاری از شرکت ها که از طریق فروش سهام اداره می شوند در صنایعی فعالیت می کنند که با خارج از کشور در ارتباط است و هر گونه تغییرات در معاملات آنها موجب ایجا تغییرات در بازار بورس و سرمایه می شود.

بسیاری از شرکت های صادرات محور نیز همچون صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی در بازار سرمایه وجود دارند که تاثیر تحریم های دور جدید آمریکا بر آنها به بازار بورس منتقل خواهد شد.

کد خبر 373638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.