شهر هوشمند الگوی توسعه/ همت آباد تا چهار سال آینده بازآفرینی می‌شود

ارتقاء کارآیی و اثربخشی نظام بودجه‌بندی در شهرداری‌ها منوط به ایجاد ارتباط منطقی و سیستماتیک میان نظام سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تخصیص منابع است که می‌تواند در قالب بودجه‌ تحقق یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماده ۲۵ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها تصریح می‌کند که بودجه شهرداری‌ها باید براساس برنامه‌ها، وظایف و فعالیت‌های مختلف و هزینه هر یک از آنها تنظیم شود، موضوعی که در منطقه شش شهرداری اصفهان مورد توجه قرار گرفت و رمز موفقیت در وصول بودجه شد.

به گفته مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان، تا پایان سال گذشته علیرغم شرایط سخت اقتصادی، علاوه بر وصول ۱۳۳ درصدی بودجه ۹۷، تصمیم شجاعانه‌ای برای افزایش ۸۶ درصدی بودجه سال ۹۸  این منطقه گرفته شده است.

برای اطلاع بیشتر از بودجه منطقه شش شهرداری اصفهان در سال‌جاری، آخرین اخبار از پروژه های مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و سالن گلستان شهدا، بازآفرینی محله همت‌آباد، احداث پارک‌سوار اتوبوس‌های شهری در پایانه صفه و ... گفت و گویی با «محمدرضا برکت» مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

چه میزان از بودجه سال گذشته منطقه محقق شد؟ آیا بودجه در سال جاری افزایش پیدا کرد؟

بودجه سال ۹۷ منطقه شش شهرداری اصفهان حدود ۲۳۰ میلیارد تومان بود که پایان سال گذشته علیرغم شرایط سخت اقتصادی و رکود ۱۳۳ درصد آن یعنی ۳۳ درصد بیش از حد معمول وصول شد. در این منطقه با ایجاد بستر لازم از تمام ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده و همین عامل سبب تحقق بودجه شد، با توجه به این موفقیت در تصمیمی شجاعانه بودجه ۹۸ را با ۸۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۳۴ میلیارد تومان افزایش دادیم. امسال بودجه منطقه شش شهرداری اصفهان معادل ۱۱ درصد بودجه کل شهرداری اصفهان و سهم سرانه هر نفر از شهروندان ساکن در این منطقه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سهم کل بودجه است.

از شاخصه‌های بودجه ۹۸ منطقه، علاوه بر افزایش ۸۶ درصدی، سهم ۹۲ درصدی بخش ناخالص عمرانی و تنها هشت درصد بخش جاری آن است چرا که رقم بودجه به میزان مطلوبی افزایش یافت و علاوه بر مدیریت درآمد، با مدیریت هزینه، هزینه‌های جاری منطقه را نیز تا حد زیادی کنترل کردیم. سهم خالص عمرانی منطقه شش در سال‌جاری ۶۹ درصد و ۲۳ درصد سهم پروژه‌های متمرکز عمرانی است که از طرف این منطقه بابت سهم درآمد به شهرداری مرکزی پرداخت می‌شود. برای تدوین بودجه ۹۸ خیلی زودتر از زمان تعیین شده در فرایند برنامه‌ریزی بودجه اقدام و سعی در تعریف پروژه‌های شاخص محله محور داشتیم، البته از پروژه‌های شاخص شهری غافل نشدیم.

امسال در منطقه شش چه تعداد پروژه برای اجرا تعریف شده است؟

در سال‌جاری ۱۰۰ پروژه عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی برای منطقه شش شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است، تعداد پروژه‌هایی که امسال برای این منطقه تعریف شده با تعداد پروژه‌های پنج سال گذشته منطقه شش برابر است و نقطه عطفی در اجرای پروژه های عمرانی در شهر و منطقه خواهد بود.

یکی از پروژه‌هایی که شهرداری اصفهان به نحوی از سال‌ها قبل درگیر اجرای آن شده، «سالن همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)» است؛ پروژه‌ای که از سال ۹۶ به روی تعطیلی رفته بود، اما در سال گذشته با تصمیم مدیریت شهری اصفهان، کل بودجه آن را به منطقه شش تخصیص دادند و قرار شد این منطقه بودجه مورد نیاز پروژه سالن همایش‌ها را تامین کند.

با توجه به اینکه بدهی‌های کلان به بدهکاران، پروژه سالن همایش ها را به تعطیلی کشانده بود، در این دوره تمام بدهی‌ها پرداخت شد و پروژه جانی دوباره گرفت. تنها در اسفندماه ۹۷ بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان مناقصه برای پروژه مرکز همایش‌ها باز شد و خوشبختانه در حال حاضر این پروژه فعال است و تا تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. امیدوارم  بتوانیم تا اواخر امسال طبق برنامه زمان‌بندی شده، سالن اصلی مرکز همایش‌ها، سالن جانبی، بخشVIP  و محوطه آن را تکمیل کنیم، البته این کار بسیار مشکل است اما برای تحقق آن از انجام هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم شد.

برای ساخت هتل‌ها و مراکز تجاری پیرامون پروژه مرکز همایش‌ها از توان بخش خصوصی استفاده می‌شود؟

بله، همینطور است. البته سرمایه گذار قبلی با مشکل برخورد کرده، اما با تمهیدات اندیشیده شده و اعلام آمادگی چند سرمایه‌گذار برای ساخت مجموعه تجاری و هتل مرکز همایش‌ها، امیدوارم در سه ماهه نخست سال‌جاری تکلیف این بخش نیز مشخص و فعالیت سرمایه‌گذار آغاز شود تا همزمان با ساخت پروژه مرکز همایش‌ها، شاهد احداث مجموعه هتل‌ها و مراکز تجاری آن نیز باشیم.

در بودجه ۹۸ منطقه شش شهرداری اصفهان برای تملک محدوده مرکز همایش‌ها ۱۰ میلیارد تومان و برای اتمام پروژه سالن همایش‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و مابقی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه از محل افزایش بودجه منطقه تامین خواهیم شد. معتقدم یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که می‌تواند در دوره مدیریت فعلی شهری اتفاق افتد، تکمیل پروژه ملی مرکز همایش‌ها است؛ این پروژه در اقتصاد شهر بسیار تاثیرگذارخواهد بود و چرخ اقتصاد را به گردش خواهد انداخت.

پروژه مرکز همایش‌ها می‌تواند محرک توسعه و تحول در اقتصاد شهر اصفهان و پتانسیل خوبی برای کشور جهت برگزاری اجلاس‌ ملی و بین‌المللی مهم باشد. البته در کنار آن باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری شود، همچنین باید در صدد توسعه فرودگاه و به ثمر رسیدن قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران باشیم. میزان جذب گردشگر، امکانات حمل و نقل مثل مترو و مونوریل و همچنین هوشمندسازی از شاخصه‌های شهرهایی است که بیشترین گردشگر را در دنیا دارند بنابرین باید به این شاخصه‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

برای بازآفرینی محله همت‌آباد تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از مباحث مهم منطقه شش، احیاء بافت فرسوده و بازآفرینی شهری است؛ حدود دو درصد از مجموع کل بافت فرسوده اصفهان در منطقه شش شهرداری اصفهان قرار دارد که ۶۵ درصد از این بافت فرسوده در محله همت آباد واقع شده است.

منطقه شش شهرداری اصفهان یکی از مناطق برخوردار اصفهان به شمار می‌رود، اما محله فرسوده همت آباد در دل این منطقه قرار دارد که در این راستا پروژه‌ای برای بازآفرینی این محله در دستور کار قرار گرفت. شهرداری همگام با سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد تا اتفاقات خوبی را رقم بزند، اجرای نخست طرح بازآفرینی محله همت آباد کلید خورده، البته ما در اینجا قصد نداریم زمینی را تملک کنیم و خودمان بسازیم.

یکی از محسنات طرح باز آفرینی این است که خود اهالی مشارکت دارند، اگر کسی ۱۰۰ مترمربع زمین دارد، این زمین را به صورت مشارکتی در اختیار مجموعه‌ای که قرار است بلندمرتبه سازی کند، قرار می‌دهد و به ازای هر یک متر ۵۰ یا ۶۰ سانت آپارتمان تحویل می‌گیرد؛ به عنوان مثال به مالک یک زمین ۱۵۰ متری واقع شده در بافت فرسوده، یک آپارتمان ۷۰، ۸۰ متری تازه ساخت تحویل می‌دهند. با همکاری مردم تا سه الی چهار سال آینده محله همت آباد یکی از محله‌های نوسازی شده و بازآفرینی شده خواهد بود.

با توجه به اینکه در محله همت آباد فضای سبز وجود نداشت، لکه‌های فضای سبزی را در این محله شناسایی و یکی از این لکه‌ها را در سال‌جاری آزادسازی و پارکی در محله همت آباد احداث خواهیم کرد، برای تحقق این هدف هشت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. همچنین برای بازگشایی گلوگاه‌های بافت فرسوده منطقه، در بودجه امسال پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

در مجموعه تخت فولاد نیز که یک مجموعه گران‌بها و افتخار مسلمانان است، امسال هشت پروژه تعریف شده که می‌تواند در بخش گردشگری و زیرساخت‌ها محرک توسعه باشد. در برخی معابر پشت مجموعه فرهنگی تخت فولاد از جمله خیابان لسان‌الارض معابر کم عرض وجود دارد که در بودجه امسال برای تعریض آن هشت میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت. در سال ۹۷ برخی پروژه‌ها را کلید زدیم که در سال‌جاری باید آنها را تکمیل کنیم، یکی از این پروژه‌ها تملک بافت فرسوده احمدیه با بافتی قدیمی است.

سال‌ها قبل که مقام معظم رهبری به اصفهان تشریف‌فرما شدند، از بافت فرسوده محله احمدیه بازدید کردند و دستور دادند که این بافت باید از این حالت خارج شود، از این رو علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته توجهی چندانی به این موضوع نشده بود، برای عملیاتی شدن این مهم وارد عمل شدیم. سال گذشته بودجه ای برای این محله در نظر گرفته شد و مبلغ دیگری را در اصلاح بودجه اضافه کردیم، در بودجه امسال نیز ۹ میلیارد تومان برای تملک بافت تخت فولاد در محله احمدیه در نظر گرفتیم که امیدوارم تا شش ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.

برای ارتقاء سرانه‌های خدماتی در شهرک شهید کشوری هدف‌گذاری شده است؟

سال‌های گذشته شرکت عمران آبشار اسپادانا ساخت و ساز هایی در شهرک شهید کشوری اصفهان انجام داده و در حال حاضر این شرکت ملزم شده تا نسبت به لحاظ کردن موارد ایمنی، ایستایی و تجهیز آپارتمان های ساخته شده اقدام کند. سال گذشته یکی از پروژه‌های بسیار خوب در این شهرک، احداث پارک ۷۰ هزار مترمربعی شهید روح الامین بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، البته برای احداث فاز دوم پارک شهید روح الامین نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اما با توجه به تراکم بافت جمعیتی این شهرک، باز هم نیاز به افزایش سرانه‌های خدماتی ملموس است، از این رو با توجه به کمبود سرانه های فرهنگی، احداث مجموعه فرهنگی و هنری در مجموعه شهید کشوری در برنامه قرار گرفت و پنج میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای آن در نظر گرفته شد. تلاش برای جذب سرمایه‌گذار به منظور احداث مجموعه ورزشی و بیمارستانی در شهرک شهید کشوری در حال انجام است، ضمن اینکه برای ساماندهی ترافیک منطقه کشوری یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهرک شهید کشوری، اجرای خط انتقال از منابع آب شهید کشوری را انجام خواهیم داد، همچنین جهت خط‌کشی معابر و تکمیل فضای سبز این شهرک در بودجه سال‌جاری اعتبار لازم در نظر گرفته شده است. با توجه به موارد اعلام شده، می‌توان نوید داد که شرایط در شهرک شهید کشوری رو به بهبود است و معتقدم تا پنج سال آینده این شهرک به یکی از قطب‌های اصلی اصفهان تبدیل خواهد شد.

سرانجام پروژه گلستان شهدا با توجه به عدم پایبندی کامل برخی دستگاه‌ها نسبت به پرداخت تعهدات مالی به کجا رسید؟

از آغاز عملیات تملک و ساخت پروژه سالن گلستان شهدا تا امروز شهرداری اصفهان بیش از سهم وظایف محوله به خود را انجام داده است. در ابتدا مقرر شد هزینه های تملیک و ساخت سالن گلستان شهدا به صورت مشارکتی توسط استانداری، بنیاد شهید و شهرداری اصفهان تامین شود که تا کنون شهرداری به جهت اهمیت موضوع و برای تداوم روند تکمیل پروژه افزون بر تعهدات خود عمل کرده است ولی متاسفانه سایرین به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

سال گذشته برای تملک و احداث پروژه گلستان شهدا ۲۱ میلیارد تومان و در بودجه امسال مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، البته پیمانکار این پروژه از طریق مناقصه مشخص شده که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ شاهد تکمیل پروژه سالن گلستان شهدا باشیم. آزادسازی و تملک بخش دیگری از زمین‌های مجاور گلستان شهدا جهت ساخت پارکینگ برای گلستان شهدا در حال انجام است، سال گذشته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان جهت آزادسازی برای پارکینگ هزینه شده و در سال جاری نیز  ۱۰ میلیارد تومان جهت آزادسازی ۱۱ پلاک باقیمانده در طرح پارکینگ تخصیص داده شده و عملیات آزادسازی آن از روزهای آغازین سال جدید شروع شده و در حال انجام است. در صدد هستیم اتمام عملیات تملک و ساخت سالن گلستان شهدای اصفهان تا پایان سال ۹۸ رقم بخورد و این پروژه شهری نیز تقدیم مردم شهید پرور اصفهان شود.

اشاره‌ای به پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه داشته باشید!

امسال ۹ پروژه پیاده روسازی در منطقه شش شهرداری اصفهان تعریف شده، همچنین برای زیرسازی و خیابان‌سازی محله دنارت  ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه سال گذشته میزان تحقق بودجه به ۱۳۳ درصد رسید، در صدد کمک به حمل ونقل شهری شهر اصفهان برآمدیم و اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در ردیف بودجه امسال برای بازسازی اتوبوس‌های شهری در نظر گرفتیم و اتوبوس‌ها در حال بازسازی است و به زودی وارد سامانه حمل ونقل شهری می‌شود. همچنین ۱۰ میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس‌های جدید در نظر گرفتیم، البته این مبلغ ۴۰ میلیارد تومان است که امیدواریم مابقی را نیز کمک کنیم، نکته مهم اینکه اولویت ما این بود که اتوبوس‌ها ابتدا در محدوده منطقه شش تردد داشته باشد.

امسال احداث پارک‌سوار اتوبوس‌های شهری در پایانه صفه عملیاتی می‌شود؟

یکی از پروژه هایی که اواخر سال گذشته آغاز شد و امسال نیز برای آن برنامه داریم، پارک سوار صفه است، این پارک‌سوار در نگاه اول باعث نگرانی ساکنان شهرک زیتون و دیگر محوطه های اطراف آن محل شد، اما با توجه به اینکه روزانه اتوبوس‌های زیادی از بهارستان وارد شهر می شود و به میدان آزادی و حتی تا هتل پل می‌روند در صدد هستیم با کوتاه کردن سفرها، به جای اینکه اتوبوس‌ها در ایستگاه آزادی توقف داشته باشند، در پارک‌سوار صفه مسافران را پیاده کرده تا آنها برای ادامه مسیر از مترو استفاده کنند؛ این اقدام باعث کاهش مسیر ، آلودگی صوتی و آلودگی هوا می‌شود.

شهروندان می‌توانند در پارک‌سوار صفه خودروهای خود را پارک کرده و سفرهای خود به خیابان‌های مرکزی شهر را با مترو انجام دهند. البته در تلاش هستیم تا یک خط اتوبوس از شهید کشوری تا پایانه صفه برقرار کنیم تا شهروندان بتوانند از این محل تا عاشق‌آباد را با استفاده از مترو سپری کنند. برای احداث پارک سوار در پایانه صفه سه میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که امیدواریم عملیات اجرایی آن نیز به سرعت انجام شود.

اهم برنامه‌های فرهنگی منطقه در سال‌جاری چیست؟

سعی شده برنامه‌های اداره فرهنگی منطقه شش شهرداری اصفهان بیشتر به صورت محتوا محور پیش رود، از این رو چهار رویداد مهم در زمینههای مختلف را برنامه‌ریزی کردیم. یکی از برنامه‌ها «رفیق شفیق» است که بر اساس مسئله محور و گفت و گوی بین نسلی بین خانواده‌ها اجرا می‌شود؛ رویداد دیگر «در مسیر پیروزی» به عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که برای زوجین جهت ازدواج پایدار طرح و برنامه دارد. «رویدادهای کارآفرینی» را ویژه نوجوانان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از ابتدای تابستان انجام می‌شود، علاوه بر آن رویداد «کتاب شهر» و «سینما شهر» را در برنامه داریم.

«کتاب شهر» از ابتدای خردادماه امسال هر هفته در کافی شاپ‌های سطح منطقه شش برگزار می‌شود که در آن نقد کتاب و مثنوی خوانی اجرا خواهد شد. همچنین جشنواره خانوادگی تفریحی تابستان با شروع فصل تابستان آغاز می‌شود و علاوه بر این برنامه‌ها، جشنواره «آواز خواجو» برای نخستین بار در اصفهان برگزار می شود که فراخوان مربوطه اعلام خواهد شد تا افرادی که استعداد آواز خوانی دارند در این جشنواره شرکت کنند.

پس از داوری جشنواره «آواز خواجو» افرادی که استعداد بالقوه‌ای در آوازخوانی دارند، به دفتر تخصصی موسیقی معرفی می‌شوند. البته تابستان امسال به مناسبت اعیاد مختلف در محله های منطقه برنامه‌های خوبی اجرا خواهد شد و ویژه برنامه های مختلفی را نیز در ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 373637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.