۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
گردشگر در برابر گردشگر + فیلم

در صنعت گردشگری تبلیغات یک اصل مهم محسوب می‌شود، هر کشوری که بتواند خود را بهتر تبلیغ و در دنیا نشان دهد، قطعا سهم بیشتری از بزرگترین صنعت دنیا خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ تبلیغات گردشگری در هر کشور کلاف پیچیده‌ای است که فقط با دستانی توانمند و سیاست‌هایی درست و کارآمد می‌توان به این کلاف سر و سامان داد. در تمام دنیا شاید مهمترین بخش گردشگری تبلیغات باشد، چرا که گردشگری یک محصول نیست که بتوان آن را جلوی دوربین‌های تلویزیونی برد و درباره کارایی آن مبالغاتی کرد؛ بلکه گردشگری یک نوع ارائه خدمت در یک مقصد است که شیوه اشتراک گذاری آن کمی پیچیده می‌شود.

مقصد شاید مهمترین انگیزه هر گردشگر برای سفر و گذران اوقات باشد و تبلیغ و برند سازی برای این مقصد بسیار مهم است. ایران در صنعت گردشگری از شرایط ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره در بین مقاصد جذاب برای گردشگران فرهنگی بوده است. ایران از جاذبه غنی ولی در زیرساخت‌های گردشگری فقیر است، کشوری که ابزار لازم برای تبلیغات در عرصه بین المللی را نیز ندارد.

تبلیغات منفی گسترده که در رسانه‌های جهان علیه ایران صورت می‌گیرد در کنار سخنرانی‌های تند و تیز برخی رهبران کشورها، گستردگی این تبلیغات منفی را افزایش می‌دهد. با نگاه و تحلیل آمار گردشگران ورودی به کشور خصوصا گردشگران اروپایی می‌توان متوجه تاثیرات این تبلیغات و سخنرانی‌ها شد. برای مثال پس از روی کار آمدن ترامپ و خارج شدن ایالات متحده از برجام، ورود گردشگران اروپایی و غربی به کشور کاهش چشم‌گیری داشت.

درحالی که رسانه‌ها و رهبران دنیا تمام تلاش خود را برای نا امن نشان دادن ایران می‌کنند، همچنان ابزارهایی هستند که این سد را بشکنند و ایران را آنگونه که واقعا "هست" نشان دهند. شبکه‌های اجتماعی بهترین و کارآمدترین ابزار برای نشان دادن ایران واقعی هستند که در این زمینه امتحان خود را نیز پس داده‌اند. شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، یوتیوب و اینستاگرام نشان داده‌اند که قوی‌تر از هر رسانه دیگری در جهان می‌توانند عمل کنند و تاثیر گذار باشند.

در همین زمینه، دو ویدیو از دو گردشگر در دنیای مجازی حسابی دست به دست می‌شود. یکی از این ویدیوها مربوط به گردشگری آمریکایی به نام "پیتر سانتنلو" است که در آن ۱۱ دلیل برای سفر به ایران را شرح داده است. او در این ویدیو شش دقیقه‌ای با عنوان "یازده دلیل که باید به ایران سفر کرد" مردم، تنوع جغرافیایی، زیرساخت‌ها، تاریخ، امنیت، قیمت‌ها، مردم تحصیل‌کرده، زبان، غذا، مهمان‌نوازی و معماری را از دلایل سفر به ایران معرفی می‌کند.

پیتر سانتنلو در دو سفری که به ایران داشته به قسمت‌های مختلف کشور از کویرهای سوزان مرکزی ایران، تا جنگل‌های سبز شمال و قطب‌های فرهنگی کشور دیدن کرده و در این ویدیو به خوبی توانسته گوشه‌هایی از واقعیت ایران را به تصویر بکشد. غیر این کلیپ او پنج ویدیو دیگر درباره ایران ساخته و به اشتراک گذاشته است؛ ویدیوهایی سانتلو در یوتیوب و اینستاگرام در حدود ۵۰۰ هزار مرتبه دیده شدند که یک تبلیغ بی‌نظیر برای مقصدی مانند ایران است.

ویدیو دیگری که حتی بهتر از کلیپ قبلی مورد توجه قرار گرفت، "به ایران نروید" بود. این ویدیو که از سری کلیپ‌های یک گردشگر فرانسوی با نام "don't go to" بود، با استفاده از شیوه تبلیغات معکوس با ارائه دلایلی تبلیغ کرد که به ایران سفر نکنید! این ویدیو سعی دارد تا با کنارهم گذاشتن تصاویر و صحبت‌هایی نظیر ناامنی، معماری ضعیف، فرهنگ پایین، تحصیلات کم مردم، عدم مهمان‌نوازی، تاریخ فقیر و غیره مثال نقضی برای همه آن‌ها آورد و در نهایت توصیه می‌کند به ایران نروید!

"تولت" این ویدیو را دوسال پیش در یوتیوب بارگذاری کرد، اما اکنون بار دیگر با نزدیک شدن به فصل گردشگری در ایران شاهد دست به دست شدن آن در شبکه‌های مجازی خصوصا اینستاگرام هستیم. "به ایران نروید" تا کنون با حدود دو میلیون بازدید آمار شگفت انگیز در گردشگری ایران به ثبت رسانده است و این آمار نشان از قدرت بالای رسانه‌های اجتماعی در شکستن تبلیغات منفی علیه ایران دارد.

تبلیغاتی که گردشگران برای مقصد انجام می‌دهند بسیار تاثیرگذارتر و واقعی‌تر از تبلیغات کلان در گردشگری است. گردشگری که خود در یک محل حاضر شده و تجربه شخصی خود در یک مقصد را به اشتراک می‌گذارد و با زبان و لهجه جامعه هدف گردشگری صحبت می‌کند، تاثیر مثبت یا منفی زیادی در تبلیغات خواهد داشت. بنابراین قرار دادن گردشگر در برابر گردشگر بهترین راهکار برای تبلیغات است.

ایران و متولیان گردشگری در کشور می‌توانند با استفاده از این ابزار کمی از شدت طوفان تبلیغات منفی علیه ایران کم کنند تا گردشگری به عنوان صنعتی پاک با درآمد و اشتغال‌زایی بی‌نظیر در ایران بتواند رشد پایداری داشته باشد. در دنیایی که بسیاری از رهبران و کشورهای دنیا که رسانه‌های قوی در اختیار دارند بر علیه ایران جو منفی راه می اندازند و سعی در به انزوا کشیدن کشور دارند، شبکه‌های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارها برای مقابله با آنان است.

کد خبر 373634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.