حمله وزیر به شبکه رانت دارو/ سرلشکر سلامی فرمانده سپاه شد

فراخوان روحانی برای بازسازی مناطق سیل زده، الزامات و فرصت ها برای تحکیم همگرایی با پاکستان، سرلشکر سلامی در سمت فرماندهی سپاه و حمله وزیر به شبکه رانت دارو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه -۲اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، رئیس جمهوری روز شنبه عازم مناطق سیل زده استان‌های لرستان و خوزستان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که پیش از این در تاریخ ۷ فروردین ماه به استان‌های سیل زده مازندران و گلستان سفر کرده بود، روز شنبه هم از برخی روستاهای سیل زده در لرستان، ایلام و خوزستان بازدید کرد و هم در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های لرستان و خوزستان بر جبران خسارات سیل تأکید کرد و اطمینان داد که دولت در کنار مردم خواهد بود.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به  سخنان جمهور  در دیدار از  استان های لرستان و خوزستان اختصاص داد و  در تیتر یک خود نوشت:«فراخوان روحانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده». این روزنامه در ادامه نوشته است که رئیس جمهوری با اشاره به نقش مهم سدها از جمله در جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در ۲۵ استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک کند. روحانی حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهارداشت:صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها کاری نادرست و خلاف قانون است. اکثر خانه‌های نزدیک رودخانه‌ها ویران شدند و این درحالی است که اگر حریم رودخانه‌ها مراعات می‌شد، خسارات کمتری می‌دیدیم و در مرحله حداقلی باید این امر پیگیری شود و سپس برای بازسازی مناطق در نظر داشته باشیم که محل اماکنی که تخریب شده برای بازسازی مناسب باشد.

رئیس جمهوری اقدامات انجام شده در زمینه سدسازی در دوران جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت:‌ در ابتدای انقلاب حدود ۱۹ سد در کشور وجود داشت و امروز ۱۷۲ سد احداث شده است که کار بسیار ارزشمندی است که در دوران ۴۰ ساله انقلاب انجام شده است. روحانی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اقدامات وی در زمینه توسعه و آبادانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به همراه آیت‌الله هاشمی در خوزستان و شهر اهواز حضور داشتیم و در جلسات مدیریت جنگ شرکت می‌کردیم. آیت‌الله هاشمی شخصی بود که از آبادانی ایران لذت می‌برد و کمتر کسی دیدم که اینقدر برای آبادانی ایران حساس باشد.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود بر بررسی تلاشهای جریانی برای برگشتن به شهرداری اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«بازگشت به بهشت با حذف اصلاح‌طلبان!»  روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود:«تبدیل شهرداری به باتلاق اصلاح‌طلبان»؛ این جمله از زمان پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران بارها شنیده شد. روزی فعال اجتماعی اصلاح‌طلب نوشت: «محمدباقر قالیباف در روزهای آخر شهرداری‌اش گفت: شهرداری تهران باتلاق اصلاح‌طلبان می‌شود.» یا در گزارش‌های تحلیلی بارها نوشته شد: «برخی از اصولگرایان معتقد بودند شهرداری باتلاقی برای اصلاح‌طلبان می‌شود»، البته در صحت این ادعاها تردیدهایی وجود داشت تا اینکه عبدا... گنجی یک فعال سیاسی اصولگرا هم در زمان تلاش همفکرانش برای حذف محمدعلی نجفی از شهرداری تهران نوشت: «به نظر می‌رسد نجفی به دنبال خروج قهرمانانه از باتلاق شهرداری تعطیل شده تهران است». پس نمی‌توان تردید داشت که دلواپسان برنامه‌ریزی کاملی برای ضربه زدن به اصلاح‌طلبانی داشته باشند که وارد بهشت شدند و آن طور که مشخص است در تقویم کاری آنها ضربه اصلی پس از نوروز ۹۸ آغاز و تا زمان انتخابات مجلس شدت خواهد یافت. یکی از دلایل مخالفت اصولگرایان دلواپس با حضور اصلاح‌طلبان در بهشت را شاید بتوان پایان منفعت طلبی و انتصاب اقوام و همشهریان در شهرداری ذکر کرد. «مجید تقوی» معاون حقوقی شورا و مجلس، «هادی ایازی» معاون اجتماعی- فرهنگی، «جعفر تشکرهاشمی» معاون حمل‌ونقل ترافیک و «علیرضا جاوید» معاون شهرسازی مشهدی بودند. گفته شد معاون امور مناطق هم از دوستان قالیباف بود. از سوی دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری هم موضوعی نیست که منفعت‌طلبان به راحتی از آن عبور کنند به‌ویژه آنکه همگان مطلع هستند که عیسی شریفی قائم مقام قالیباف در زمان شهرداری در زندان است که سخنگوی سابق قوه قضائیه اتهام او را «مالی» بیان کرده بود.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به سخنان عمران خان نخست وزیر پاکستان در مشهد مقدس اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از او نوشت:«الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: عمران خان نخست وزیر پاکستان که به دعوت حسن روحانی قرار بود به ایران سفر کند، روزگذشته پس از ورود به مشهد و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به تهران آمد.

سفر دو روزه عمران خان به ایران از آن جهت حائز اهمیت است که وی برای نخستین‌بار پس از رسیدن به مقام نخست وزیری به ایران می‌آید و شرایط و تحولات منطقه به خصوص مسائل امنیتی مرزهای دو کشور سبب شده اهمیت این سفر دو چندان به نظر برسد. در همین راستا و در حالی که عمران خان روز گذشته در مشهد به سر می‌برد، کارشناسان اعلام کردند که این سفر به شکلی الزامات و فرصت‌ها برای همکاری دو کشور را نشان می‌دهد.

پیش از این روزنامه پرتیراژ انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» پاکستان با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که از زمان آغاز زمامداری عمران خان در مرداد ماه ۱۳۹۷، انتظار انجام چنین سفری می‌رفت ولی برخی کارشناسان بر این باورند که سفر وی در راستای برقراری توازن در رابطه با ایران و عربستان انجام می‌شود.

البته برخی دیگر از رسانه‌ها نیز از مذاکره با مقامات ایران درخصوص تامین و گسترش امنیت مرزهای دو کشور، رونق روابط اقتصادی، موضوع حصارکشی مرز مشترک و مذاکره برای تکمیل خط لوله ایران و پاکستان به عنوان محورهای موضوعی سفر وی به تهران یاد کرده‌اند. بر اساس آمار سفارت ایران در پاکستان، حجم مبادلات دو کشور ایران و پاکستان در سال گذشته (۱۳۹۷) افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد و حجم مبادلات ایران و پاکستان طی ۱۱ ماه گذشته به یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار افزایش یافته است. صادرات کالا از ایران نیز از لحاظ وزنی به رشد ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه رسیده و وزن دو هزار و ۴۸۹ تن را تجربه کرده است.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به فرمانده جدید سپاه پاسداران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه شد» روزنامه جوان در ادامه افزود:رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در حکم جداگانه‌ای سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه منصوب کردند.در بخشی از حکم فرمانده معظم کل قوا به سردار سلامی نیز آمده است: نظر به ابراز ضرورت جابه‌جایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری و با سپاس از یک دهه خدمت باارزش و پرحجم و ماندگار معزی‌الیه، با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزنده جنابعالی در مدیریت‌های کلان و مسئولیت‌های گوناگون نهاد انقلابی و جهادی و مردمی سپاه، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران ان قلاب اسلامی منصوب می‌کنم.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به سخنان وزیر بهداشت در افتتاح مجموعه داروسازی اکتوور اختصاص داد و در تیتریک خود نوشت:«حمله وزیر به شبکه رانت دارو» این روزنامه به نقل از وزیر بهداشت در ادامه آورده است: خیلی‌ها در آن زمان به سراغم آمدند که برخی‌شان خیرخواه بودند و برخی‌ در لباس خیرخواهی می‌خواستند مرا اغفال کنند. انگار که با کودکی کم تجربه سر و کار دارند. می‌گفتند این کار را نکن و این مسئولیت را قبول نکن چرا که بدنام می‌شوی، من گفتم اصلاً من برای نام و شهرت نیامده‌ام. من برای این آمدم که بدنام شوم و می‌دانم کجا آمده‌ام. من یک رسالت دارم و یکی از رسالت‌هایم این است که پاک سازی را باید نهادینه کنم.

نمکی با بیان این که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: اما من هنوز از این اقدامات راضی نیستم و به تازگی هم به آقای رئیس سازمان غذا و دارو عرض کردم که گرچه در این سازمان کارمندان شریف کم نداریم، اما هنوز هم در این سازمان امضاهای طلایی وجود دارد و هنوز برخی به قول قدیمی‌ها دیزی‌شان پیش فر است و هنوز برخی می‌توانند در این سازمان از رانت استفاده کنند.

برخی می‌توانند کارهای خودشان را جلو و کارهای دیگران را عقب بیندازند. این اصلاً مد نظر من نیست و به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود و من برای آن زمانی را مشخص می‌کنم و بیش از این تحمل نمی‌کنم. حتی اگر قرار باشد خودم آن جا بنشینم این رانت را جمع خواهم کرد و با همه وجود و تمام قدرتم این کار را انجام می‌دهم.

نمکی گفت: اگر منی که صنعت دارو را می‌شناسم و سال‌ها در این حوزه هلدینگ‌ها و کارخانه‌هایی را اداره کرده‌ام نتوانم این رانت را جمع کنم باید درش را ببندیم. من با تمام وجود در این کار ایستاده‌ام.  اگر این اتفاقات تا زمان مشخص شده، نیفتد شخصاً به این حوزه ورود خواهم کرد.وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش خطاب به صنعت داروسازی کشور نیز گفت: من نمی‌گذارم دارویی که تولید داخلی‌اش وجود دارد، فرد دیگری آن را از طریق رانت وارد کند، اما در عین حال هم نمی‌گذارم دارویی که کیفیت ندارد، وارد بازار شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به  سبقت  بورس تهران  از سایر بازارهای دلار و سکه در ماه اخیر اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت:«بهترین فروردین تاریخ بورس» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: بورس تهران توانست در رالی صعودی نخستین ماه سال از سایر بازارهای موازی اعم از دلار و سکه سبقت بگیرد. بازار سهام که سال گذشته نتوانسته بود همگام با نرخ ارز و سکه به پیشروی ادامه دهد، در معاملات فروردین‌ماه نه‌تنها یکه‌تاز بازارهای داخلی بود، بلکه توانست با ثبت بازده ماهانه ۴/ ۱۴ درصدی طلایی‌ترین فروردین تاریخ بورس تهران را رقم بزند. پیوستن پول‌های جدید به بازار سهام، عملکرد فراتر از انتظار بسیاری از شرکت‌های بورسی در اسفند، سیگنال مطلوب از سوی بازار جهانی در کنار اخبار پیرامون بازار متشکل ارزی و حذف نرخ دستوری کالاها توسط سیاست‌گذار به رکوردشکنی شاخص کل کمک شایانی کرد. دماسنج بازار سهام در این مدت وارد ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی شد و در آخرین روز کاری فروردین در اوج تاریخی جدید ۲۰۴ هزار واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر دلار و سکه که با گارد صعودی معاملات خود را در سال نو آغاز کرده بودند، نتوانستند رویه افزایشی خود را ادامه دهند و در طول این بازه زمانی به ترتیب ۶/ ۳ و ۳/ ۲ درصد افزایش قیمت یافتند. با انتشار خبر تروریستی شناخته شدن سپاه توسط آمریکا، دلار و سکه مرزشکنی کردند؛ اما مدیریت بازارساز منجر به عقبگرد قیمت در این دو بازار و در مجموع صدرنشینی بورس در اولین‌ماه ۹۸ شد.

 روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی گزارشات اعلام شده توسط  مرکز آمار ایران پرداخت در تیتر یک‌ خود نوشت:«هزینه زندگی ۵۱ درصد گران‌تر از سال قبل» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود: مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده - فروردین ماه امسال را منتشر کرد. براساس این گزارش در فروردین ١٣٩٨، عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که این رقم نسبت به ماه قبل ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این ماه، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥١,٤ درصد است یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٧,٥ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد اعلام شده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود پیرامون موضوعات سیاسی و تحلیلی کلی از شرایط فعلی کشور به گفت و گو با سید امیرخرم، کنشگر سیاسی و عضو ارشد سابق نهضت آزادی ایران پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«دموکراسی از شبه‌اقتدارگرایی نمی‌گذرد» خرم در ادامه افزود: به نظر من، جامعه ما و در اصل نظام سیاسی ما دچار چند بحران است که در این میان سه بحران را شاید بتوان به عنوان بحران‌های اصلی نام برد:
اول، بحران مشروعیت که به‌دلیل کاهش اعتماد عمومی به حکومت ایجاد شده است. دوم، بحران کارآمدی که به‌دلیل عدم وجود عقلانیت مناسب و کافی و صدور اوامر کارشناسی نشده، در بسیاری از تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی مدیران ارشد حکومت و فرصت سوزی‌های متعدد و به مخاطره انداختن منافع ملی ایجاد شده است. سوم، بحران اخلاقی است که به‌دلیل وجود فساد ساختاری گسترده در درون حکومت به‌وجود آمده است.

کد خبر 373631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.