"گونه های زیستی" زمین را حفاظت کنید

براساس فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ۲۶ هزار و ۸۴۰ گونه گیاهی و حیات وحش جهان در خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آخرین گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت موسوم به " فهرست قرمز" که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده ، حدود ۲۶ هزار و ۸۴۰ گونه گیاهی و حیات وحش جهان در خطر انقراض قرار دارند. طبق این گزارش ۲۵ درصد پستانداران، ۱۴ درصد پرندگان، ۴۰ درصد دوزیستان، ۳۱ درصد آبزیان از جمله کوسه‌ها و سفره ماهی‌ها، ۳۳ درصد صخره‌های مرجانی و حدود ۳۴ درصد گیاهان مخروطی جهان با خطر انقراض ششم مواجه اند. 

 میزان جمعیت و زیستگاه‌های حیات وحش در کره زمین رو به نابودی است و به عقیده دانشمندان این فروپاشی بخشی از انقراض ششم است. ششمین انقراضی که طی پانصد میلیون سال گذشته رخ می دهد و بزرگترین انقراض پس از دوره دایناسورها در ۶۰ میلیون سال گذشته است که  گونه های گیاهی و جانوری کره زمین با سرعتی بیش از هزار برابر سرعت معمول از بین می روند. 

فعالیت‌های انسانی مهمترین عامل تهدید برای بقای حیات وحش و منابع طبیعی شناخته می شود، انسان در کنار کشتن حیوانات برای مصرف گوشت آنها، محیط ها و زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش را برای گسترش صنعت، کشاورزی و توسعه شهری از بین می برد، تخریب جنگل ها، آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی های پلاستیکی، هسته ای و شیمیایی، تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین از جمله هدایای بشر برای زمین و گونه های زیستی آن تا به امروز است.   

اما خبر خوب اینکه هنوز هم می توان امیدوار بود با ایجاد یک جنبش جهانی متحد متشکل از دانشمندان، صاحب نظران،دانشگاهیان جهت بهبود وضعیت، اقدام فوری کرد. به طور خلاصه موضوع جهانی روز زمین در سال ۲۰۱۹ ترویج توسعه از سوی افراد صاحب نظر و آگاه از مسائل مربوط به آب و هوا و برخورداری جوامع  از دانشی مشترک برای حفاظت از محیط زیست و زیستمندان زمین است.

 بر این اساس امسال "شبکه روز زمین" از مردم سراسر جهان می خواهد تا همزمان با روز مادر زمین به پویش " گونه های زیستی را حفاظت کنید" بپیوندند. آموزش و بالابردن سطح آگاهی افراد در مورد سرعت انقراض میلیون ها گونه گیاهی و جانوری، بررسی علل و تبعات این پدیده، رفتارشناسی گونه های مختلف حیات وحش و دستیابی به سیاست اصلی برای حفاظت از گروه‌های گسترده ای از گونه ها، ایجاد و فعال کردن یک جنبش جهانی که طبیعت و ارزش های آن در کانون توجه همگان باشد و تشویق اقدامات فردی از جمله گیاه‌خواری و استفاده نکردن از آفت کش ها از جمله اهداف این پویش جهانی در روز زمین است.

امروز ۲۲ آوریل " دوم اردیبهشت ماه " روز جهانی مادر زمین، روزی برای افزایش آگاهی و احترام و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است که میلیون ها نفر در سراسر جهان این روز را گرامی می دارند. امسال این روز با تعطیلات عید پاک مسیحیان همزمان شده است، با این وجود " شبکه روز زمین " برای تجمعات با محوریت حمایت و حفاظت از محیط زیست در چهارگوشه جهان برنامه ریزی کرده است. 

روز زمین  ۲ آوریل سال ۱۹۷۰ از سوی سناتور ایالت ویسکانسین آمریکا "گیلور نلسون" بنیان گذاری شد و امسال چهل و نهمین سالگرد روز زمین در جهان، درحالی جشن گرفته می‌شود که دانشمندان در خصوص تغییرات اقلیمی و انقراض میلیون‌ها گونه زیستی زمین هشدار می‌دهند.

در حقیقت بشر توان مقابله با خشم طبیعت و بلایای طبیعی از جمله طوفان‌ها، سیلهای ویرانگر و خشکسالی‌ها  را ندارد و این در حالی است که استفاده از سوخت‌های فسیلی و توسعه صنایع اولویت نخست کشورهای جهان و از جمله خاورمیانه است و همچنان محقق شدن هدف معاهده اقلیمی پاریس برای نگه داشتن گرمایش زمین زیر دو درجه سانتی‌گراد، تا سال ۲۰۳۰ از سوی کشورهای امضا کننده این توافقنامه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

ترجمه و گردآوری:  نداسپاهی خبرنگار ایمنا

کد خبر 373626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.