۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
مقصدی جدید در گردشگری کشور!

تیران - از چند دهه پیش شهرهایی در داخل و خارج ایران با درک اهمیت حضور گردشگران در کشورشان تلاش کردند تا بسترهای لازم برای تسهیل سفر و اسکان مسافران خارجی و داخلی را فراهم کنند تا سهم بیشتری از بازار پر سود این صنعت ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، دیرینگی گردشگری به درستی مشخص نیست، اما آنگونه که از مطالعه تاریخ بشر بر می‌آید، جهانگردان و سیاحان در شمار نخستین توریست‌های جهانی بوده‌اند. شکل‌گیری صنعت توریسم به دهه‌های اخیر باز می‌گردد. درازای این صنعت در ایران شاید اندکی کمتر از همتایان جهانی و از حدود پنج دهه گذشته باشد.

شهرهای ایران یکی پس از دیگری به اهمیت توریسم پی بردند و تلاش کردند سهمی از بازار بزرگ این صنعت داشته باشند. تیران‌وکرون از شهرستان‌هایی است که تاکنون کمترین بهره‌ را از گردشگری برده و این مسئله نقشی در سند توسعه آن نداشته است، اما در سالیان گذشته تلاش شده تا از امکانات گردشگری این شهرستان همچون ۲۷ اثر ملی و جاذبه‌های طبیعی بیشتر استفاده شود.

برای بررسی بیشتر ابعاد طرح‌های گردشگری با «مجید حججی»، فرماندار شهرستان تیران و کرون گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهمترین برنامه‌های توسعه گردشگری شهرستان در سال ۹۸ چیست؟

رونق صنعت گردشگری در این شهرستان بر محور جذب سرمایه‌گذار، جذب توریست و معرفی ظرفیت‌ها است که امسال با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی بین بخشی و همچنین جلب مشارکت عمومی سعی بر تحقق این محورها به عنوان هدف کلان داریم.

کارگروهی به منظور هم افزایی تشکیل و برنامه‌ریزی برای این اقدام مهم انجام خواهد شد که این کارگروه به صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهد و در هر جلسه موضوع خاصی بررسی می‌شود.

تشکیل کارگروه تخصصی گردشگری تیران‌وکرون به هم‌افزایی و همکاری بین ادارات کمک می‌کند تا به بررسی موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های گردشگری پرداخته شود.

پژوهش و مطالعات این حوزه را چه کسانی انجام می‌دهند؟

مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی و تدوین چشم‌انداز در کارگروه تخصصی انجام می‌شود که دبیری آن بر عهده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و باید سیاست‌های کلان را آن ها چینش و اولویت‌بندی کنند.

برای هر طرح پژوهش و مطالعه و چشم انداز آن توسط مجری و یا سرمایه‌گذاران انجام می شود که هر موسسه و یا نهاد سرمایه‌گذار باید طرح خود را به صورت کامل ارایه دهد و پس از بررسی توسط کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط مجوزها صادر می‌شود.

نظردهی بر اساس سلیقه شخصی یکی از معضلات پیش روی سرمایه‌گذاری است که باید برای جلوگیری از اتلاف زمان و مانع تراشی بر اساس قانون و تسهیل شرایط اقدام شود و نظرات سلیقه‌ای مدیران و کارکنان در استعلامات وارد نشود.

موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری در این حوزه چیست؟

بروکراسی سخت اداری، اتلاف زمان در پاسخ‌دهی به مطالبات، نبود همکاری در تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و سخت‌گیری بسیاری در انجام طرح‌ها و برخورد های سلیقه‌ای برخی از ادارات از جمله موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی است.

برخی از مدیران‌کل استانی اختیارات دستگاه‌های شهرستانی را کاهش داده و باید برای اخذ کوچکترین مجوز باید مدیرکل آن دستگاه تصمیم‌گیری کند که این موضوع فرآیند انجام کار را سخت کرده و مانع از اقدام به موقع شده است.

در حال حاضر چند طرح سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در شهرستان تعریف شده که به دلیل نبود همکاری مسئولان استانی با مدیریت شهرستان و سرمایه‌گذاران این طرح‌ها متوقف مانده است.

اگر تعاملات بین بخشی افزایش یابد فرصت‌های گردشگری و تفریحی در این شهرستان افزایش می‌یابد و بستر برای رونق تولید در حوزه صنایع دستی نیز ایجاد می‌شود.

نقش سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه پیش‌بینی شده است؟

سازمان های مردم نهاد یکی از ظرفیت های مناسب برای معرفی قابلیت‌های گردشگری، انجام رویدادهای فرهنگی و مشارکت در توسعه گردشگری هستند که بر اساس برنامه و اساسنامه خود قادر به اجرای فعالیت هایی در این حوزه هستند.

افزایش تعداد سمن‌های این حوزه به رونق بیشتر فعالیت در بخش گردشگری منجر می‌شود که باید در این بخش جوانان و افراد علاقه‌مند وارد عمل و اقدامات اساسی بر اساس سند چشم انداز شهرستان انجام دهند.

ارایه طرح‌های سازمان های مردم نهاد در کارگروه گردشگری موثر است و باید از نظرات آن‌ها و همچنین اساتید بیشتر استفاده شود تا اینکه هم‌افزایی بین سازمان‌های اداری، بخش خصوصی و این حوزه ایجاد شود.

نقش رسانه‌ها در تقویت صنعت گردشگری شهرستان چقدر است؟

یکی از راه‌ها و ابزارهای مهم برای معرفی قابلیت های گردشگری، رسانه ها و فعالان این حوزه هستند که تاکنون نیز نقش‌آفرین بوده، اما باید فعالیت هدفمند و مطالبه‌گری از مسوولان و صاحب‌نظران را برای تقویت این حوزه انجام دهند.

رسانه‌ها با نقد منصفانه و پیگیری موضوعات و مصوبات حوزه گردشگری به رونق این حوزه کمک می‌کنند، چراکه اگر پیگیری و مطالبه‌گری رسانه‌ها انجام شود بعضی از مسئولان کوتاهی خود را جبران و اظهارنظر شخصی نخواهند داشت.

کد خبر 373624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.