۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
مجتمع اوسان بسته می‌شود

مجتمع اداری – تجاری "اوسان" اصفهان با بیش از ۱۳۰ واحد در آستانه تعطیل شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتمع تجاری – اداری "اوسان" یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اصفهان با قدمتی حدوداً ۱۵ ساله در خیابان چهارباغ بالا قرار دارد. این مجتمع دارای بیش از ۱۳۰ واحد تجاری اداری است و به گفته کسبه آن بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن امرار معاش می‌کنند. هر چند این مرکز خرید در حال حاضر رونق خوبی دارد و از قطب‌های اقتصادی بازار اصفهان محسوب می شود، خبر تعطیلی آن برای کسبه‌ای که می‌گویند سال‌ها صبر کرده اند تا اوسان رونق بگیرد شوکه کننده بود.

رونق پاساژ با اعلام تعطیلی تحت تأثیر قرار گرفت

رضا از کسبه مجتمع اوسان که بیش از ۱۰ سال است در این مرکز کسب و کار دارد، در خصوص چرایی اعلام تعطیلی مجتمع تجاری – اداری "اوسان" می‌گوید: ۹ سال است که مالک اوسان اعلام ورشکستگی کرده و این مجموعه توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی استان اصفهان اداره می شود. مغازه‌دارانی که مستأجر هستند با اداره ورشکستگی طرف قرار داد بوده و اجاره بها را به حساب این اداره واریز می کردند.

او ادامه می‌دهد: طی این ۹ سال با مشکلی رو به رو نبودیم تا اینکه ناگهان روزهای پایانی سال گذشته با نصب اطلاعیه‌ای که در بُرد پاساژ نصب شده بود، مواجه شدیم که درآن آمده بود: همه کسبه باید مجتمع را تا ۱۵ اردیبهشت امسال تخلیه کنند؛ اخیراً نیز اطلاعیه‌ای در بُرد مبنی بر مهلت تخلیه نهایی تا ۳۰ خرداد نصب شده است که گویا بیشتر برای آگاهی مشتریان نصب شده تا کسبه،؛ این کار منجر به بی رونقی بازار در شب عید شده بود.

این کسبه مجتمع "اوسان" ادامه می‌دهد: به دلیل اطلاع رسانی نا مناسب در این زمینه، کسبه برای تأمین اجناس خود در بازار نیز اعتبار خود را از دست دادند چرا که در گذشته امکان خرید جنس به صورت چکی تا چهار ماه را داشتیم اما امروز در بازار تهران چک کمتر از یک ماه را از ما نمی‌پذیرند و دلیل آن را نیز خبر تعطیلی اوسان اعلام می کنند.

به گفته رضا، کسبه ادعایی نسبت به خرید ملک ندارند اما انتظار دارند مجتمع بدون تعطیلی به مزایده گذاشته شود، "ما خاک "اوسان" را خورده‌ایم و این رفتار که می گویند از سوی قاضی پرونده تصمیم گیری شده است، درست نیست."

مسئولان با کسبه شفاف باشند

امیر که از ۱۳ سال پیش مستاجر یکی از بوتیک‌های مجتمع اوسان است از نبود شفافیت در رفتار مسئولان اداره تصفیه امور ورشکستگی انتقاد دارد، "مسئولان در خصوص تعیین تکلیف پاساژ با کسبه به صورت شفاف صحبت نمی‌کنند، این مجموعه سال هاست که ورشکسته شده اما همه ما سعی کردیم آن را سرپا نگهداریم و امروز با هزینه‌های زیادی که پرداخت کردیم پاساژ رونق گرفته است، این درست نیست که در زمان اوج رونق پاساژ، آن را تعطیل کنند."

به گفته کسبه این بازار، مغازه داران میلیون ها تومان برای دکوراسیون و رونق پاساژ هزینه کرده اند و این اقدام مسئولان مغایر با شرایط اقتصادی موجود در کشور است.

امیر بر این باور است که تعطیل کردن مغازه‌ها برای به مزایده گذاشتن مجتمع کار درستی نیست و می توان همان طور که مجتمع پویا و زنده است آن را به مزایده گذاشت.

به گفته او با تعطیلی اوسان جمعیت زیادی بیکار می‌شوند، " ۸۰ درصد کسبه مستاجر هستند و در صورت بسته شدن پاساژ آواره خواهند شد، مالکان نیز مجبور هستند ملک خود را نصف قیمت اصلی به فروش برسانند که این ظلم بزرگی است."

مجتمع "اوسان" دارای تخلفات ساخت و ساز است

اکبر عبداللهی، نماینده اداره تصفیه امور ورشکستگی استان اصفهان در مجتمع "اوسان" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت این مرکز تجاری اداری می‌گوید: مجتمع اوسان از سال ۹۰ ورشکسته شده و در حال حاضر همه اختیارات این مجتمع در دست اداره تصفیه امور ورشکستگی استان است و تا این زمان به خاطر جبران خسارت بدهکاران و اینکه مبالغی به دست طلبکاران برسد، مجتمع به صورت واحدی به تعدادی مستاجر اجاره داده شد.

نماینده اداره تصفیه امور ورشکستگی استان اصفهان در مجتمع "اوسان" با بیان اینکه این روند هشت سال ادامه داشته است، تصریح می‌کند: این پروسه تا امسال طول کشیده و قطعاً این مجتمع به مزایده گذاشته می‌شد چرا که هنوز امور مربوط به تفکیک و انتقال سند مجتمع انجام نشده و اداره تصفیه امور ورشکستگی به خاطر انجام این امور لازم دانست که مجتمع تخلیه باشد، تا امور نظام مهندسی و تخلفاتی که مالک داشته را برطرف کند و مجتمع را به مزایده بگذارد.

قاضی اداره ورشکستگی تصمیم بر تعطیلی گرفت

او اضافه می‌کند: تصمیمات نهایی تخلیه مجتمع "اوسان" توسط مستاجران و دیگر مواردی که رخ داده، توسط مرجع بالاتر و قاضی اداره تصفیه امور ورشکستگی اتخاذ شده است.

عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر بحث تفکیک و سند گرفتن مجتمع در دستور کار است و این اداره هنوز برای واگذاری مجتمع برنامه‌ای ندارد، ادامه می دهد: مستاجران باید ملک را تخلیه کنند، ملک از نظر شهرداری دارای تخلفات بوده و نیاز است در نمازخانه مجتمع و برخی مغازه ها تغییراتی اعمال شود که برای انجام این امر نیاز داریم مغازه‌ها تخلیه شود.

او می‌افزاید: مستاجران کنونی توانایی خرید واحدها و مغازه‌ها را ندارند، برای فروش نیاز به پول نقد است و نمی‌توان به صورت شرایطی واگذاری انجام شود، چرا که این پول باید به حساب طلبکاران واریز شود.

هیچکس حق دخالت در هیچ کاری را ندارد!

مسعود کیانی، دیگر نماینده اداره تصفیه امور ورشکستگی استان اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: توضیحی نداریم، این محل متعلق به دادگستری است و هیچکس حق دخالت در هیچ کاری را ندارد و ما صحبتی با کسی نداریم.

حوالی ساعت ۱۴، در حالی که مغازه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود، حسین در مقابل بوتیک خود به یکی از مشتریان دائمی اش می‌گوید در صورت جابه‌جایی آدرس جدید را برایش پیامک می‌کند و با دادن کارت مغازه از زن جوان می‌خواهد که کانال تلگرامی آنها را دنبال کند تا در صورت نقل مکان از آدرس جدید مطلع شود. اگرچه به گفته بسیاری از آن‌هایی که سال‌ها در اوسان کسب و کار داشته اند شماره گرفتن از مشتری‌ها کار دو سه ماه گذشته شان و بررسی قیمت اجاره بها در سایر مراکز تجاری شهر نقل محافلشان بود، اما بسیاری هنوز امید دارند که تصمیمی عادلانه تر برای این مرکز گرفته شود و روند واگذاری آن به شکلی انجام شود که کسبه آسیب کمتری ببینند…

گزارش از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 373613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قلی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    1 1
    بریدجلو استانداری حله
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    1 0
    جالب بود که به دغدغه کسبه پرداختید ممنونم