نمایندگان مجلس بپذیرند که آنها قانونگزارند نه استراتژیست

طرح دوفوریتی «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی از سوی آمریکا» این روزها به یکی از مهمترین دستور کارهای مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است اما پاسخ به این سئوال که چه نوع رویکردی در قبال آمریکا بهتر می تواند منافع ملی ایران را تأمین کند، همچنان دشوار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلیات طرح «اقدام متقابل در برابر اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا» هفته گذشته در نشست علنی روز سه شنبه- ۲۷ فروردین‌ماه- مجلس شورای اسلامی مورد موافقت ۲۰۴ نماینده مجلس قرار گرفت؛ طرحی که براساس یکی از مواد آن دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به‌مخاطره می‌اندازند اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به‌عمل آورد.

با این وجود تصویب چنین طرحی به مذاق برخی نمایندگان اصولگرای مجلس خوش نیامد و معتقد بودند چنین طرحی برای حمایت از سپاه پاسداران کافی نیست و مجلس باید اقدامات سختگیرانه بیشتری علیه آمریکا انجام دهد. از جمله برخی نمایندگان استان اصفهان که در زمره معترضان این طرح بودند اعلام کردند ما باید در این طرح به سپاه اجازه می‌دادیم که توان موشکی را به بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر برساند. باید اختیار بیشتر به سپاه داد که آمریکا را در قلب کاخ سفید مورد هدف قرار دهد البته که آمریکا فکر نکند با یک نامگذاری می‌تواند حرکت غلطی انجام دهد.

نماینده دیگری از استان اصفهان نیز معتقد بود باید در این طرح موضوع بازرسی‌های کشتی‌های آمریکایی، جلوگیری از عبور هواپیمای آمریکا از آسمان ایران، ممانعت از عبور کالاهای آمریکایی از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان مطرح می‌شد. از طرف دیگر طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا در دستور کار روز دوشنبه-دوم اردیبهشت‌ماه-  مجلس نیز قرار داشت و پیش از جلسه علنیمجلس علی لاریجانی اعلام کرد برخی مواد این طرح ممکن است تبعات حقوقی داشته و در مناسبات با همسایگان تاثیرگذار باشد. بنابراین پس از ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز گذشته کمیته ای که این موضوع را پیگیری می کند تشکیل جلسه داد و پس از حدود سه ساعت اصلاحاتی در آن ایجاد و متن نهایی را تدوین و برای تصویب در صحن  به کمیسیون ارائه کرد. 

از این رو شاکی بودن برخی نمایندگان نسبت به طرح حمایت از سپاه و البته وجود ابهام در این زمینه که چه نوع موضعگیری و رویکردی در قبال ایالات متحده آمریکا می تواند بهتر منافع ملی ایران را تأمین کند سبب شد تا گفت و گویی داشته باشیم با حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نظر وی را در رابطه با طرح مجلس و رویکرد بهینه در قبال آمریکا جویا شویم.

ارزیابی شما نسبت به طرح حمایت از سپاه که کلیات آن در مجلس تصویب شد چیست؟

البته چندین طرح برای حمایت از نیروی سپاه در مجلس مطرح شد؛ در یکی از این طرحها که اعلام حمایت از  سپاه است؛ اختیارات بیشتری در برخورد با تروریستها در مرزها به سپاه داده شد. اگر ارتش آمریکا داخل مرزهای کشور خود مبادرت به دفاع از مرزهایش کند، این دفاع برای حفظ منافع و سرزمین است که وظیفه ذاتی هرکشوری است، اما وقتی که ارتش آمریکا در خارج از مرزهای خود و کیلومترها دورتر از خانه در منطقه خاورمیانه و در سرزمین های دیگر با هدف جنگ، تنش، خونریزی و اختلال افکنی و قصد تسلط و دخالت در نظام داخلی کشور ها دست به اقداماتی می زند. به سپاه ایران هم اختیارات لازم داده شد تابدون نیاز به مجوز جدید از مجلس  با آنها وارد عملیات شود.

مقاومت استراتژی های مختلفی دارد که یکی از این استراتژی ها تقویت نیروهای داخلی همراه با موضع گیری های معقولانه است. ایران با پافشاری بر همین استراتژی و موضع در برجام به دنیا ثابت کرد که به دنبال امور تنش زا  نیست. این موضع باعث شد که  ایران از انزوا خارج شود، بنابراین چنین سیاست پسندیده ای در حوزه دفاعی نیز قابل قبول و موردتوجه است. آیا مفهوم حرف شما این است که  یک سپاهی در خارج از مرزهای ایران می تواند یک سرباز آمریکایی را به قتل برساند؟

مفهوم حرف من اینگونه که شما برداشت کردید نیست، اما یک سپاهی حق دفاع مشروع دارد و می تواند مقابله به مثل کند. بر اساس طرحی دیگر که در مجلس مطرح شد کشورهایی که با آمریکا همدست بوده و برضد منافع ایران با دولت آمریکا وترامپ همکاری کنند با مجازاتها و محرومیت‌هایی مواجه می شوند. ایران بازار خوبی برای محصولات دیجیتال  آمریکایی است و محصولات این کشور به طور گسترده برای خریداران در ایران عرضه می شود؛ در همین رابطه بحث تحریم محصولات آیفون مطرح شده که بر اساس آن اگر این محصولات در بازار ایران ارائه شود به عنوان اجناس قاچاق شناخته شده وضبط می شود.

عربستان سعودی یکی از کشورهای پرشیطنت علیه مواضع ایران و همراه و همکار با آمریکاست، این کشور چشم بسته و  به صورت بی رویه همراه با آمریکا به سیاست های ضدایرانی در منطقه وجهان اقدام و آنها را اجرا می‌کند. شیطنت عربستان بیشتر در هنگام فروش نفت ایران است؛ به این ترتیب که وقتی ایران تلاش می کند نفت خود را به کشوری فروخته و یا پای میز معامله بنشیند، عربستان با شیطنت های مزورانه مشتری نفت ایران را به سمت خود جذب کرده ومانع فروش نفت کشورمان می شود. این کار عربستان نمی تواند از نظر دولت ایران بدون پاسخ ومجازات بماند. به این گونه شیطنتهای عربستان و سایر کشورها باید پاسخ مناسب و در خور داده شود.

عربستان واسرائیل شرکای آمریکا در منطقه هستند و همکاریهای آنها باعث ضررهای زیادی علیه منافع ایران شده، بنابراین کشور ما نیز نمی تواند بدون اتخاذ مواضع حق طلبانه خود از شیطنت‌های این کشورها و اسراییل به راحتی بگذرد، منطقی است که در برابر این گونه زورگویی‌های آشکار  اقدامات تنبیهی به کار برده شود.

  باتوجه به لزوم ارائه طرحهای تنبیهی چه مجازات هایی در مجلس برای این کشورها در نظر گرفته شده است؟

باید خاطر نشان کرد که نمایندگان مجلس فقط قانونگزارند و نوع مجازات ها را استراتژیست ها باید مشخص و معین کنند. استراتژیست ها و کارشناسان این حوزه منافع ملی کشور را در نظر گرفته و در قبال رفتار دشمنان ایران مجازات های تنبیهی را در نظر می گیرند. نمی توان و نباید در مقابل دشمن سکوت کنیم و اعمال شیطانی آنها بدون پاسخ بماند، باید در جواب دشمن عمل متقابل داشت. وزرای ایرانی می دانند با مشتریهای  پیمان شکن چه اقدامات و رفتارهایی انجام  دهند. کشورهایی که گوش به فرمان دولت آمریکا و نقشه های ترامپ هستند و برای دلخوشی آمریکا ضد منافع ایران با آمریکا همراه و همگام شده اند باید هزینه این همراهی را پرداخت کنند.

بعضی نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان اصفهان خواهان سیاست‌های بسیار تند در مقابل آمریکا هستند، آیا شما هم با این مسأله موافقید؟ به نظر شما با توجه به شرایط کنونی باید چه سیاستی اتخاذ شود که تنش زا نباشد؟

نمایندگان مجلس فقط قانون گذارند و نوع مجازات ها را استراتژیست ها باید مشخص و معین کنند. استراتژیست ها وکارشناسان این حوزه منافع ملی کشور را در نظر گرفته و در قبال رفتار دشمنان ایران مجازات های تنبیهی را در نظر می گیرند. مقام معظم رهبری در این مورد اشاره خوبی داشته اند که هزینه تسلیم شدن بیشتر از هزینه مقاومت است؛ اگر چه مقاومت استراتژی های مختلفی دارد که یکی از این استراتژی ها تقویت نیروهای داخلی همراه با موضعگیری های معقولانه است. ایران با پافشاری بر همین استراتژی و موضع در برجام به دنیا ثابت کرد که به دنبال امور تنش زا  نیست و جهان باید بداند که مواضع جمهوری اسلامی ایران حق است. این پافشاری برحق و دور از تنش در صحنه جهانی و مسائل بین المللی باعث شد که  ایران از انزوا خارج شود، بنابراین چنین سیاست پسندیده ای در حوزه دفاعی نیز قابل قبول و مورد توجه است.

 همکاران من در مجلس باید متوجه باشند که آنها نمایندگان مجلس و قانونگزارند و استراتژیست نیستند؛ نمایندگان مجلس استراتژی جنگ  و دفاع را نمی دانند چرا که این کار بسیار تخصصی است و باید اهداف آن روشن و مشخص باشد. برای مجازات آمریکا لازم است اتاق های فکر با افراد متخصص و استراتژیست تشکیل و در این اتاق ها مواضع، اهداف  و نوع سیاست دفاعی تعیین و مشخص شود. نمایندگان مجلس نمی‌توانند سیاستهای خود را به نظام دیکته کنند. نیروهای ارتش و سپاه نیز باید طبق سیاست ها و اهدافی که توسط متخصصان و استراتژیستها برای دفاع از کشور در نظر گرفته می شود و اهداف و مواضع دفاعی جمهوری اسلامی ایران را مشخص وتبین می کند عمل کنند.

به نظر شما چه نوع حمایتهایی  ازسپاه می تواند  منافع حداکثری این نیرو و کشور را تامین کند؟

همان طور که در سالهای گذشته نشان داده شد نه تنها دولت بلکه حاکمیت و ملت، همه با هم به سپاه کمک کرده و یاریگر سپاه هستند. اگر چه سپاه در گذشته نیز با این گونه رفتارها وشیطنت‌ها آشنا بوده و چنین تجربیاتی را داشته است. دراوائل انقلاب و دوره جنگ تحمیلی منافقان کوردل فرزندان سپاهی این ملت را به جرم داشتن ریش و کاپشن سپاهی ترور می کردند. در آن زمان همه مردم و مسئولان برای همراهی با سپاه کاپشن سپاهی پوشیده و ریش گذاشتند و همه با هم اعلام کردند که ما سپاهی هستیم تا آرزوی ترورهای بیشتر را بر دل  منافقان بگذارند. در اوائل انقلاب و جنگ تحمیلی اقدامات زیادی برضد سپاه رخ می‌داد؛ بنابراین در حال حاضر نیز لازم است در سطح کشور، ملت و مجلس از سپاه حمایت  کنیم و حاکمیت هم صادقانه در جهت تقویت سپاه بکوشد.

کد خبر 373609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.