۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
درگذشت بانوی نقوش هندسی

شب گذشته "منیر فرمانفرماییان" نقاش و هنرمند معاصر ایرانی در نود و هفت سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا منیر شاهرودی فرمانفرماییان یکی از معتبر ترین هنرمندان معاصر ایرانی متولد سال ۱۳۰۱ خورشیدی در قزوین بود.او یکی از هنرمندان زن معاصر ایرانی بود که آثار و طرح هایش برای جهانیان شناخته شده بود و آثار او در بسیاری از اماکن مهم و تاریخی تهران نصب شده است.

شاهرودی که پس از ازدواج دومش با ابولبشر فرمانفرماییان نام همسرش را به عنوان نام هنری اش انتخاب کرد پس از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبای تهران در خلال جنگ جهانی دوم عازم ایالات متحده آمریکا شد و در مدرسه طراحی پارسونز و دانشگاه کرنل در رشته تصویر سازی مد به تحصیل پرداخت. او تصویرگر وگرافیست مجلات معتبری چون گلامور و کانتری بود همچنین برخی از آثار او در دوسالانه ونیز در سال ۱۹۸۵ میلادی به نمایش درآمدند. 

منیر شاهرودی یکی از گرانبهاترین مجموعه های هنری شامل نقاشی های قهوه‌خانه‌ای، هزاران نقاشی پشت شیشه، انبوهی از جواهرات و نقره های ترکمنان و تعداد زیادی از نقاشی دیواری را دارا بود که این آثار را در خلال سفر های شخصی اش گردآوری کرده بود. 

او پس از بیست و شش سال دوری از وطن در سال ۱۳۸۳ به ایران بازگشت و استودیوی شخصی خود را افتتاح کرد.

سبک شخصی منیر شاهرودی ترکیب تکنیک قدیمی نقاشی پشت شیشه، آیینه کاری، خاتم کاری و هندسه اسلامی و طراحی معمارانه بود. آثار او در اماکنی چون هتل لاله تهران، آیینه هایی منقش برای فرهنگسرای نیاوران، باغ موزه فرش و باغ ایرانی نصب شده اند. 

او از هندسه گراترین هنرمندان عصر حاضر بود که آثارش حاصل ترکیبی از فرهنگ زادگاهش یعنی هندسه و نقوش اسلامی و تحصیلاتش در فرهنگ های مدرنی مانند نیویورک وارتباط با هنرمندان مدرنی چون اندی وارهول بوده است.

کد خبر 373599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.