متوسط مصرف سالانه سم در کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی، امسال در مقایسه با سال های گذشته مجوز واردات سم حاصل از تکنیکال از افزایش چهار درصدی برخوردار شده تا کارخانجات تولید سموم داخل آن را فرموله و آماده مصرف کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع سانی وزارت جهاد کشاورزی، سعیده نوربخش با بیان اینکه متوسط مصرف سالانه سم در کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است، اظهار کرد: برای سموم آماده مصرف نیز چهار درصد کمتر نسبت به سال های گذشته مجوز واردات صادر کرده ایم.

وی گفت: این در حالی است که طی سال های گذشته واردات سم آماده مصرف ۳۰ درصد و سم حاصل از تکنیکال ۷۰ درصد بوده است که در سال ۹۷ از ۳۳ هزار تن سم وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۶ درصد آن متعلق به سم آماده مصرف و ۷۴ درصد متعلق به سم حاصل از تکنیکال است.

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: از ۲۶ درصد سم آماده مصرف وارد شده، ۲۰ درصد آن متعلق به سموم اصلی اروپایی است که شرکت کشورهای هند و چین توان ساخت این نوع سموم را ندارند و تنها ۶ درصد سم آماده مصرف که توان رقابت با تولید داخل را دارد از کشورهای هند و چین وارد شده است.

نوربخش خاطرنشان کرد: ۳۳ هزار تن سموم آماده مصرف و حاصل ازتکنیکال توسط انجمن های تولیدکننده و واردکننده سموم با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ به کشور وارد شد.

وی افزود: با وجود تحریم ها و مسائل ارزی با تلاش و صدور مجوز واردات سموم از سوی سازمان حفظ نباتات و همکاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی این میزان سم گیاهی وارد کشور شده است.

نوربخش درخصوص میزان جذب سم و توزیع آن توسط بخش خصوصی اذعان کرد: امسال با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سم، سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از کم فروشی و مشکلاتی در این رابطه، موجودی شرکت های وارد کننده، تولید کننده و عملیات توزیع را به طور مرتب نظارت و پایش می کند و در صورت دریافت گزارشی مبنی بر عدم وجود سم مورد نیاز در یک استان، بلافاصله اقدامات لازم برای توزیع انجام می شود.

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با ممنوعیت صادرات سم تکنیکال از کشور به سایر کشورها، گفت: به شرکت هایی که سم تکنیکال را با ارز دولتی وارد کرده اند و تولید داخل نیست، برای جلوگیری از خروج ارز دولتی از کشور اجازه صادرات داده نمی شود و تنها در مواردی که سم حاصل از تکنیکال به طور کامل در داخل تولید شود، همچون روغن ها و یا مخلوط بردو که تولید کامل داخلی است اجازه صادرات داده می شود.

کد خبر 373531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.