آشنایی با علایم ناشنوایی در کودکان/ تاثیر ویتامین D بر درمان سرطان روده

علایم ناشنوایی در کودکان، روش‌های تشخیص روغن کنجد اصل، تاثیر ماسک سدر بر پوست و خاصیت ویتامین D بر توقف رشد سلول های سرطانی روده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ متخصص شنوایی‌شناسی گفت: اگر کودک در یک سالگی، اولین کلمات «بابا» و «مامان» را نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد باید حتما سنجش شنوایی شود

گیتا مولّلی متخصص شنوایی‌شناسی درباره  «زمان سنجش شنوایی کودکان»،  اظهار داشت: هر نوزادی هنگام تولد و قبل از خروج از زایشگاه باید تحت غربالگری شنوایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر کودکی به دنیا آمد و در بیمارستان محل تولد خدمات غربالگری شنوایی وجود نداشت، توصیه می‌شود بلافاصله و در اولین فرصت کودک سنجش شنوایی شود و والدین می‌توانند به تمام مراکز دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

این متخصص شنوایی‌شناسی یادآور شد: اگر خانواده هر زمانی احساس کرد کودک از نظر گفتاری تأخیری دارد، اولین شک باید به سیستم شنوایی او شود و این اولین علامت هشدار دهنده است.

مولّلی بیان داشت: اگر کودکی که در شش ماهگی صدای «قان» و «قون» نکند و در یک سالگی اولین کلمات «بابا» و «مامان» نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد، این کودک حتما باید به مراکز سنجش شنوایی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

وی متذکر شد: یکی از مشکلات عمده ما این است که بسیاری از همکاران ما در حوزه‌های پزشکی به خانواده اعلام می‌کنند در خصوص مشکل شنوایی کودک صبر کنید اما ما می‌گوییم به هیچ عنوان صبر نکنید و تست شنوایی انجام دهید

این متخصص شنوایی شناسی تصریح کرد: کم شنوایی قابل درمان نیست اما راه حل دارد و اولین راه حل، استفاده از سمعک است و همه کودکان کم شنوا باید سمعک استفاده کنند و مداخله صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اگر مشکل کم شنوایی سریع تشخیص داده شود و کودک سمعک بگذارد و به مرکز مداخله مراجعه کند، می‌تواند در سن ۵ سالگی مانند کودکان سالم  هم سن خود باشد؛ ضمن اینکه همه کودکان ناشنوا می‌توانند مثل ما صحبت کنند و این امکان فراهم شده است و فقط زمان مهم است.

موللی یادآور شد: مرحله دوم غربالگری در سن  ۳ تا ۵ سالگی انجام می‌شود و مرحله دیگر نیز قبل از مدرسه انجام می‌شود و در طول مدرسه نیز هر زمان که به شنوایی فرزندمان شک کردیم و معلم نیز تشخیص داد که مثلاً به درس توجه ندارد و دیکته‌ ضعیفی دارد، خوب است تست شنوایی انجام شود.

این متخصص شنوایی شناسی عنوان کرد: کم شنوایی‌های انتقالی داریم که زودگذر و قابل درمان است؛ مانند سرماخوردگی که ممکن است گوش میانی کودک دچار التهاب شود و در صورت عدم درمان، کم شنوایی ایجاد کند.

تاثیر فوق‌العاده ماسک سدر بر روی پوست

سدر ماده‌ای پر خاصیت و پر کاربرد است که یکی از فواید آن تاثیر معجزه آسای آن بر روی سلامت و زیبایی پوست است. در ادامه به خواص بی‌نظیر سدر برای پوست و همچنین تهیه ماسک با سدر پرداخته‌ایم.

پوست کشیده و سفت با سدر: سدر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی به آن قابض می‌گویند. همین خاصیت سدر باعث فشردگی و تقویت اعضا می‌شود و در اصل اعضا را از سستی و شلی درمی آورد.

ترمیم زخم و جای زخم: سدر، ماده‌ای موثر در تسریع ترمیم زخم و جای زخم برای بهبود جای زخم هم می‌توان از سدر استفاده کرد. البته اگر جای زخم اسکار گذاشته و عمیق باشد نمی‌توان چندان امید داشت که سدر کاری بکند، اما اگر زخم سطحی باشد با چند بار استفاده از ماسک سدر می‌توانید زخم و جای زخم را بهبود بخشید و روند ترمیم آن را سرعت بخشید.

سدر و پاکسازی پوست: سدر به پاکسازی پوست کمک می‌کند. استفاده از سدر برای افرادی که پوستی چرب دارند، بسیار مناسب است. می‌توانید روی سدر به عنوان یک اسکراب حساب کنید. در واقع سدر با لایه‌برداری مناسب این پاکسازی را انجام می‌دهد.

پوستی نرم و شفاف با سدر: از خواص زیبایی این گیاه این است که باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود. در صورتی که مشکل پوست شما کدری آن است و میخواهید پوستی شفاف داشته باشید، استفاده ماسک با سدر پیشنهاد خوبی برای شماست.

درمان التهاب و جوش صورت با استفاده از سدر: سدر با طبع خنکی که دارد باعث کاهش التهابات پوستی شده و با پاکسازی پوست از میکروب‌ها از به وجود آمدن جوش پیشگیری کرده و در بهبود آن موثر است.

ماسک سدر و ماست

یکی از ماسک‌های طبیعی که می‌توانید به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید، ماسک گیاه سدر و ماست می‌باشد. همچنین یکی دیگر از موارد کاربرد این ماسک طبیعی، برای از بین بردن جوش‌ها، جای جوش، به خصوص جوش‌های دوران نوجوانی و جوانی است، در ضمن می‌توانید از سدر و ماست برای زمانی که پوست بدن، صورت یا حتی پوست سرتان دچار خارش شده، برای رفع خارش و التیام التهابات پوستی استفاده کنید.

طرز تهیه: برای تهیه این ماسک باید مقداری سدر را با نوک قاشق چای خوری پیمانه کرده و ماست را به میزانی اضافه کنید که با مخلوط سدر به صورت خمیری در آید که روی پوست قرار بگیرد. دقت کنید این خمیر نباید بیش از حد غلیظ یا رقیق باشد و آن را به صورت لایه‌ای نازک و به مدت نیم ساعت روی پوست خود قرار دهید و سپس شروع به آبکشی آن با آب سرد کنید. این ماسک برای پوست چرب کاربرد بیشتری دارد.

ماسک سدر و روغن بادام تلخ

از خواص زیبایی این گیاه این است که باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود. در صورتی که مشکل پوست شما کدری آن است و می‌خواهید پوستی شفاف و روشن داشته باشید، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط کرده و استفاده کنید. از آنجا که روغن بادام تلخ چرب است مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند و میتواند یکی دو ساعت روی پوست بماند.

طرز تهیه: برای این کار سدر را بجوشانید، سپس اب آن را صاف کرده و آبش را با هم وزن خودش روغن بادام تلخ مخلوط نمایید، سپس ان را روی حرارت کم قرار داده، آهسته هم بزنید تا آبش بخار شود و عصاره سدر در بادام تلخ باقی بماند. می‌توان این ماسک را با روغن زیتون تهیه کرده و در پایان روی روغن زیتون، کمی روغن بادام تلخ بریزید و بگذارید روی پوست باشد. این ماسک هر چه بیشتر روی پوست بماند اثرش بیشتر است و برای پوست‌های خشک مفید است.

تاثیر ویتامین D بر توقف رشد سلول‌های سرطانی روده

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین D به روند مقابله با سرطان روده کمک می‌کند.

 متخصصان علوم پزشکی در این بررسی دریافتند مصرف دوز بالایی از ویتامین D می‌تواند در کنار شیمی درمانی رشد سرطان پیشرفته روده را متوقف می‌کند.

این متخصصان با تاکید بر اینکه ویتامین D در توقف رشد سلول‌های سرطانی تاثیر چشمگیری دارد، اظهار داشتند: نتایج بدست آمده امیدبخش است و می‌تواند به شیوه‌های درمانی جدیدی در آینده منجر شود.

در این بررسی محققان به مطالعه روی ۱۳۹ بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته روده پرداخته و آنان را به دو گروه تقسیم کردند. اعضای یک گروه دوز بالای ویتامین ‌D و گروهی دیگر میزان پایینی از این ویتامین را دریافت کردند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان مشاهده کردند پیشرفت بیماری در افرادی که دوز بالایی از ویتامین D را دریافت کرده بودند به طور میانگین حدود ۱۳ ماه متوقف شده‌ است. در بیمارانی که دوز پایینی از این ویتامین را دریافت کرده بودند مدت زمان توقف رشد بیماری حدود ۱۱ ماه بوده‌ است.

روشهای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

روغن کنجد از جمله روغن‌های گیاهی پرمصرف در جهان است. در ایران نیز در سال‌های اخیر با روی آوردن مردم به مصرف روغن‌های طبیعی و گیاهی که بطور سنتی تهیه می‌شوند.

روغن کنجد از جمله روغن‌های گیاهی پرمصرف در جهان است. در ایران نیز در سال‌های اخیر با روی آوردن مردم به مصرف روغن‌های طبیعی و گیاهی که بطور سنتی تهیه می‌شوند، روغن کنجد نیز در سبد غذایی و روغن‌های مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

اما همانند بسیاری از کالاهای محبوب و پرطرفدار که البته قیمت آن‌ها بالاست و تهیه نوع مرغوب آن زحمت دارد و همیشه عده‌ای سودجو به دنبال سود و پول بیشتر هستند، در زمینه تولید روغن کنجد نیز تقلب و سودجویی وجود دارد و بعضا روغن کنجدهایی که یا مرغوب نیستند و یا تقلب در آن‌ها وجود دارند، در بازار عرضه می‌شود که در زیر چند روش به منظور تشخیص روغن کنجد اصل از نوع تقلبی یا نامرغوب آن آموزش داده می‌شود. چگونگی تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

نکته اول این است که در خرید هر نوع کالا بویژه مواد غذایی سعی کنید که از فروشگاه‌های معتبر و مورد اطمینان خرید را انجام دهید. روغن باید از ارده کنجد یعنی پودر و خمیر شده دانه‌های کنجد تهیه شود و تهیه روغن کنجد مستقیم از دانه‌های کنجد طبق نظر متخصصان طب سنتی قابلیت خوراکی و خواص مفید روغن کنجد را ندارد.

یک راه تشخیص اصل بودن روغن کنجد توجه به قیمت آن است که البته باید اذعان کرد که در همه شرایط و موارد صدق ندارد، توجه به قیمت آن است. در واقع بعضی از روغن کنجدها ارزانتر از قیمت یک کیلو کنجد عرضه می‌شوند که از لحاظ منطقی این نمی‌تواند درست باشد. زیرا که اگر واقعا از کنجد واقعی و مرغوب در تهیه روغن کنجد استفاده کرده باشند باید قیمت یک کیلو روغن کنجد حداقل کمی بالاتر از قیمت یک کیلو دانه کنجد باشد. این حالت برای دیگر انواع روغن‌ها مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام نیز صدق می‌کند.

تشخیص روغن کنجد اصل

۱شاید ساده‌ترین راه تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی توجه به رنگ و بوی روغن کنجد باشد. روغن کنجد طبیعی و اصل بوی ملایم کنجد داشته و رنگ آن زرد متمایل به طلایی است.
۲روش دومی که می‌توان برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی گفت: توجه به خواص و حالات روغن کنجد است. روغن کنجد اصل و مرغوب حرارت زیادی را تحمل می‌کند و مانند روغن‌های نباتی یا روغن مایع‌ها بعد از حرارت دیدن نمی‌سوزد و بوی بدی ساتع نمی‌کند.
۳روش سوم این است که روغن کنجد را در هوای سرد امتحان کنید تا ببینید اصل و طبیعی است یا تقلبی. توجه کنید که روغن کنجد در اثر سرد شدن و در دمایی حدود ۶ درجه حالت سفت شده می‌گیرد و به اصطلاح می‌بندد که این نشانه مرغوب، طبیعی و اصل بودن روغن کنجد است.
۴در نهایت برای تست و تشخیص اصل بودن روغن کنجد می‌توانید آن را روی پوست خود بمالید تا پوستتان چرب شود. اگر روغن کنجد طبیعی و اصل باشد پس از چند دقیقه با آب گرم آن را بشویید که اگر طبیعی باشد تنها نرمی روغن بر روی پوست باقی می‌ماند.

کد خبر 373522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.