۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
زیر سقف‌های ناایمن!

مبارکه - "سقف‌هایی ناایمن" که تیتر اخبار ناگواری می‌شود که از مرگ و مجروحیت امیدهای آینده ایران که برای لحظه لحظه پروردن و بالندگی آنان تلاش‌های فراوانی شده است خبر میدهد.

به گزارش ایمنا از شهرستان مبارکه، های و هوی کودکانی سرمست از حضور در جمع همسالان و بازی‌های کودکانه، جیغ و دادهایی که گاه به قهرهای کوتاه کودکانه ختم می‌شود، نوباوگانی که کتاب در دست و همچنان که راه می‌روند اشعار را حفظ می‌کنند و گروهی دیگر که مشغول خوردن میان‌وعده هستند، جلوه‌هایی بدیع از غوغای دانش‌آموزانی است که در زنگ تفریح در حیاط مدرسه حضور دارند.

زنگ مدرسه و صف دانش‌آموزان در هر کشور زمزمه امیدی است که طلوعی پرامید را نوید می‌دهد. بالندگی دانش‌آموزان به سرمایه‌گذاری و حمایتی نیاز دارد که تضمینی باشد برای افق‌های طلایی آینده. اما گاه وجود مشکلی، ساز آموزش را ناکوک می‌کند.

یکی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش کشور سقف‌های ناایمنی است که هر از چندگاه خطرساز می‌شود برای جان نوباوگانی که امید خانواده‌ها و ترقی آن‌ها سند اعتلای فردای ایران است. فضاهای آموزشی فرسوده و تخریبی به عنوان چالشی در مقابل نظام آموزشی کشورمان در برخی شهرها و از آن جمله در مبارکه قرار گرفته است.

مشکلات آموزش و پرورش را کتمان نمی‌کنیم

سعید باقری، رییس آموزش پرورش مبارکه می‌گوید: مسائل و مشکلاتی در آموزش و پرورش وجود دارد که گاهی حتی از زبان خود ما نیز بیان شده و این مسائل را انکار نمیکنیم، البته در این زمینه نقاط قوت و ضعف زیادی وجود دارد و تحولات خوب و سازنده‌ای نیز در این خصوص درحال انجام است.

وی با اشاره به وجود ۲۲۰ باب مدرسه در این شهرستان اظهار می‌کند: این مدارس شامل ۱۱۱ مدرسه ابتدایی، ۵۴ متوسطه اول و ۵۵ متوسطه دوم است.

رییس آموزش پرورش مبارکه ادامه می‌دهد: در مبارکه بالغ بر ۲۶ هزار دانش‌آموز وجود دارد که ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس ابتدایی، شش هزار نفر در متوسطه اول و حدود پنج هزار و ۱۰۰ نفر در متوسطه دوم مشغول تحصیل هستند.

باقری با اشاره به جمعیت حدود هزار و ۵۰۰ نفری فرهنگیان مبارکه یادآور می‌شود: با احتساب هزار نفر فرهنگیان بازنشسته در مجموع خانواده فرهنگی شهرستان حدود سه هزار نفر هستند؛  حدود ۱۵ درصد نیروهای رسمی آموزش پرورش این شهرستان دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا، ۶۵ درصد کارشناسی و۲۰ درصد کاردانی هستند.

وی مهمترین چالش آموزش و پرورش مبارکه را کمبود نیروی انسانی به خصوص در رشته مشاوره و مراقبین سلامت دانست و می‌گوید: برای تامین این کمبود از نیروهای بازنشسته و تعدادی نیروهای خرید خدمت استفاده شده است و امیدواریم از طریق دانشگاه فرهنگیان چالش کمبود نیروی انسانی برطرف شود.

رییس اداره آموزش پرورش مبارکه گفت: از ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور یک میلیون نفر در استان اصفهان و ۲۶ هزار نفر در شهرستان مبارکه مشغول به تحصیل هستند، این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری، بحث تعلیم و تربیت بسیار مهم است و نهاد آموزش و پرورش بسیار تاثیرگذار و گسترده است. 

بعضی از مدارس شهرستان فرسوده است

باقری با بیان اینکه دانش‌آموزان امانت در دست معلمان هستند می‌گوید: بعضی از مدارس مبارکه فرسوده است و با توجه به شرایط شهرستان، بهسازی و مقاوم‌سازی، تامین نیرو و نوسازی تجهیزات مدارس فرسوده یک ضرورت فوری است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل در آموزش و پرورش استان فضای فرسوده فیزیکی مدارس است تصریح می‌کند: در زمینه تامین تجهیزات و فضای آموزشی باید اقدامات موثری انجام شود و با توجه به کمبود اعتبارات دستگاههای دولتی برای کمک به شورای آموزش و پرورش می‌توانیم از ظرفیت صنایع شهرستان استفاده کنیم.

رییس اداره آموزش پرورش مبارکه با بیان اینکه تا امروز صنایع کمک قابل توجهی به آموزش و پرورش نداشته‌اند یادآور می‌شود: استفاده از این پتانسیل و ظرفیت یکی از راهکارهای ارتقای سطح کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت شهرستان است.

باقری با اشاره به مشکل کمبود اعتبارت مالی اداره آموزش و پرورش می‌گوید: ساختمان برخی مدارس شهرستان مبارکه واقعاً دچار فرسودگی شده و این‌ یک مشکل جدی است و با بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهند نمی‌توان آن را رفع کرد.

وی اظهار می‌کند: اگر بخواهیم کشور و دانشگاه‌ها رو به پیشرفت باشند، باید به مدرسه و آموزش پرورش توجه و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

نوسازی بخشی از مراکز آموزشی مبارکه

حمید عصارزادگان،‌ فرماندار مبارکه با اشاره به کمبودهای آموزشی این شهرستان می‌گوید: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش است و انتظار می‌رود ادارات‌کل نوسازی و آموزش و پرورش استان برای رفع آن تلاش کنند.

وی اظهار می‌کند: علیرغم کمک‌های انجام شده، همچنان برخی مدارس شهرها و روستاهای مبارکه با کمبود مکان آموزشی و تجهیزات مواجه هستند، بنابراین اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان باید تدابیر و اقدامات مناسبتری در این زمینه اتخاذ کنند.

فرماندار مبارکه با بیان اینکه ۳۵ درصد مدارس این شهرستان از سیستم شوفاژ برخوردار است می‌گوید: مبارکه با دارا بودن صنایع بزرگ نباید مشکل کمبود فضای آموزشی و تجهیزات داشته باشد و باید هرچه سریعتر مشکل مدارس شهرستان مرتفع شود.

عصارزادگان می‌افزاید: با حمایت‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش استان تعدادی از مدارس شهرستان مبارکه بازسازی و تکمیل شده که امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

کد خبر 373482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.