انتقال آب زاینده‌رود به ذوب آهن غیرقانونی است

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه براساس مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده رود ممنوع است، گفت:شرکت ذوب آهن با احداث خط لوله جدید انتقال آب بر زاینده رود امکان برداشت ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال را فراهم می کند که طبق مصوبات اقدامی غیرقانونی است.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شرکت ذوب آهن در حال احداث یک خط لوله انتقال آب به قطر ۶۰۰ میلیمتر از دریاچه قایقرانی خود این شرکت است، اظهار کرد: براساس قانون و طبق بند ۲ مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد؛ هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود تا تعیین تکلیف حقابه داران و جبران خسارات آنها، ممنوع است.

وی افزود: مجموعه دریاچه های تفریحی ذوب آهن به نوبه خود مانع آب رسانی به پایین دست رودخانه شده و یک منبع ذخیره آب برای ذوب آهن محسوب می شود و در نظر دارند با برداشت از این خط لوله جدید در حال احداث کمبود خود را جبران نمایند که این اقدام طبق تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی، غیر قانونی است و باید اجرای این خط لوله متوقف و برچیده شود.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو تاکنون برای جبران خسارات ناشی از فروش حقابه ها در سال‌های گذشته، نه نتها هیچ اقدامی نکرده بلکه در حال بارگذاری جدید و احداث خط لوله انتقال آب به ذوب آهن نیز است.

محمدرضایی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای نیز در این خصوص ابراز بی اطلاعی می کند و مشخص نیست که آیا این انتقال آب مجوز دارد یا خیر و این لوله گذاری در حالی انجام می شود که هیچ کسی پاسخگوی کشاورزان و حقابه داران نیست.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار کرد: امروز کشاورزان در محل احداث خط لوله انتقال آب برای اعتراض تجمع کردند و با وجود اینکه قرار بود مسئولان شرکت ذوب آهن جوابگوی حقابه داران باشند، هیچ مسئولی پاسخ گو نبود.

ذوب آهن از زاینده‌رود حقابه ای ندارد

محمدرضایی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن از زاینده رود حقابه ای ندارد، گفت: ذوب آهن یک سهم آبه دار است نه حق آبه دار، و طبق مصوبات شورای عالی آب قرار شد که صنایع به مرور از فاضلاب شهرهای اطراف برای مصارف خود استفاده کنند و برداشت از آب زاینده رود را به صفر برسانند.

وی افزود: هرچند صنایع و ذوب آهن پساب شهرهای اطراف را خریداری کرده اند و از سوی دیگر  آبی را که در گذشته از زاینده رود برداشت می کردند، همچنان برداشت می کنند و اکنون نیز در حال لوله گذاری جدید برای برداشت آب هستند. 

محمدرضایی تصریح کرد: ذوب آهن با لوله گذاری جدید که حدود ۶۰۰ میلیمتر قطر دارد، می تواند در سال حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده رود برداشت کند، گفته می شود این انتقال آب از خود دریاچه قایقرانی شرکت ذوب آهن و به اسم پدافند غیرعامل است؛ در حقیقت این دریاچه نیز از رودخانه زاینده رود تغذیه می شود و برداشت از آن برداشت مستقیم از حق آبه صدها هزار کشاورز زیر دست این دریاچه و ظلم به آن ها است.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان تاکید کرد: این طرح انتقال آب جدید غیرقانونی است و کشاورزان حقابه دار ایستاده اند تا جلوی این اقدام خلاف قانون را بگیرند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، کشاورزان امروز با تجمع و اعتراض در محل احداث خط لوله انتقال آب جدید ذوب آهن با یک دستگاه لودر اقدام به پر کردن مقداری از کانال این پروژه کردند و خواستار رسیدگی مسئولان استانی و کشوری شدند.

کد خبر 373472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    0 0
    50 سال است غیرقانونی اب می دهند به ذوب
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه بجای حل اساسی مشکل برخی دارند بایکدیگر مجادله می کنند.