رکورد زنی تاریخی بازار بورس، پربارش‌ترین در نیم قرن اخیر

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها احداث خط لوله جدید انتقال آب زاینده رود از سوی شرکت ذوب آهن، انتقادات از آبگیری کم زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، پیش بینی نبود خاموشی در سال ۹۸ و رکوردشکنی بازار بورس را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه با عبور از مرز ۱۹۶ هزار واحد، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد و به ۱۹۶ هزار و ۸۵ واحد رسید و به این صورت شاخص کل بورس تهران رکورد تاریخی خود را شکست. البته این بازار به این رکورد بسنده نکرد و تا سه شنبه به رکورد شکنی خود ادامه تا اینکه پس از چند روز متوالی افزایش، روند نزولی در پیش گرفت و در پایان معاملات روز  چهارشنبه به ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. هرچند با وجود کاهش در روز چهارشنبه باز هم نسبت به رکورد سال گذشته در جایگاه بالاتری قرار دارد.

شاخص کل بورس تهران پیش از این در تاریخ هشتم مهرماه سال ۱۳۹۷ توانسته بود به ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد و ثبت رکورد تازه ای برای خود دست یابد. پس از آن شاخص بورس با در پیش گرفتن روند نزولی، از این واحد فاصله گرفت.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را درادامه بخوانید:

** استاندار اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا ضمن تکذیب مباحث مطرح شده در خصوص احداث خط لوله جدید برای انتقال آب از زاینده رود به ذوب آهن اظهار کرد: این یک طرح پدافند غیرعامل است که برای استفاده در مواقع خاص و از سهمیه(حقابه) ذوب آهن به ذخیره آب می پردازد تا فرآیند انتقال انجام گیرد. حتی یک قطره آب اضافه بر سهمیه ذوب آهن از زاینده رود برداشت نمی شود.

اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز پیش‌تر از احداث خط لوله جدید انتقال آب زاینده رود از سوی شرکت ذوب آهن به خبرنگار ایمنا خبر داد و اظهار کرد: به رغم مخالفت صنف کشاورزان و گروه ساماندهی و حفاظت رودخانه این عملیات درحال انجام است و اگر در پی این انتقال آب هر اتفاقی رخ دهد مسئولیت آن متوجه شرکت ذوب آهن خواهد بود.

** نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه هنوز ۶۵ درصد از سد زاینده رود خالی است گفت: چرا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به جای زاینده رود راهی خلیج فارس شد؟

** معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه زمان آن رسیده است که تصمیم گیری برای آب در مقیاس ملی انجام شود گفت: اگر تصمیم گیری های حوزه آب در سطح ملی انجام می‌شد بخش عمده ای از آبی که اکنون روزانه به دریا می‌ریزد به فلات مرکزی منتقل می‌شد. تصمیم گیری های بخشی برای آب باعث به وجود آمدن این  خسارت ها شده است، حدود ۲۰ روز است که روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب به دریا می‌ریزد و همچنان نیز ادامه دارد همین مقدار آب می‌توانست مشکل کم‌آبی کل کشور را حل کند.

** "حقابه تالاب گاوخونی جدی‌ترین مطالبه اصفهان از وزارت نیرو است"؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حقابه تالاب های گاوخونی یکی از مطالبه‌های اصلی این استان از وزارت نیرو است که باید تامین شود، گفت: به دلیل خشکسالی ها و ناتوانی در تامین این حقابه از آب زاینده رود، تا کنون  فقط  سیلاب‌های رخ  داده به سمت این تالاب هدایت شده است. وی درباره وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی و چگونگی تصمیم گیری ها در مورد این موضوع مهم اظهار کرد: سیلابی که به سمت تالاب گاوخونی روانه شد حقابه آن نبود، این تالاب ثبت جهانی شده و مورد توجه بسیاری از کشورهاست، تالاب گاوخونی خاستگاه بیش از ۵۰ نوع گونه های جانوری و گیاهی از جمله فلامینگوهای صورتی است که سال های گذشته به اینجا مهاجرت می کردند.

** دبیر اجرایی صنف کشاورزان شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به اینکه بر اساس قانون آب رودخانه زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به کشاورزان اصفهان و محیط زیست است گفت: دولت باید برای احقاق حق استان اصفهان "آب" را مدیریت کند زیرا دبی آبی که از کوهرنگ جاری می‌شود باید در سد زاینده‌رود تحویل گرفته شود.

علیرضا صدیقی با اشاره به اینکه طی شش ماه نخست سال زراعی جاری بر اساس اعلام هواشناسی استان چهار محال و بختیاری تا به امروز در کوهرنگ ۲۰۳۸ میلیمتر بارندگی شده است اظهار کرد: با وجود این میزان بارش اکنون ذخیره سد بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب اعلام شده است، در حالی که باید حداقل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آورد بارش‌ها در سد زاینده‌رود باشد.

** مدیر منطقه شمال و شرق شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: در سال‌جاری با توجه به میزان نزولات آسمانی، ساخت نیروگاه‌های جدید و ورود این نیروگاه‌ها به شبکه تا اردیبهشت ماه امسال، پیش بینی می شود میزان تولید از مصرف بیشتر شده و به تبع آن امسال تجربه خاموشی نداشته باشیم.

** " امسال جزو پربارش‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور"؛ بارندگی‌های ۲۹۰ میلیمتری سال آبی جاری (ابتدای‌ مهرماه تا ۲۰ فروردین‌) موجب شده است تا میزان نزولات جوی امسال در کنار سال آبی ۷۱-۷۲ به عنوان پربارش‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور ثبت شود. سال گذشته در چنین روزهایی بود که کشور با بارندگی ۱۰۷ میلیمتری خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کرد و همین امر موجب کاهش محسوس ذخایر سدها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی، کاهش توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی و در پی آن تابستانی سخت برای تامین آب و برق پایدار در اقصی نقاط کشور شده بود.

** "حجم بارندگی استان‌های کشور از میانگین ۵۰ ساله فراتر رفت"؛ بارندگی‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و این امر موجب شده است تا حجم بارندگی‌ تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین ۵۰ سال اخیر کشور هم فراتر برود. میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۰۷ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با (۱۱۳ میلیمتر) مدت مشابه سال گذشته ۱۷۱ درصد و در مقایسه با (۲۰۵ میلیمتر) مدت متوسط بلندمدت ۵۰ درصد افزایش داشته است.

** بر اساس اعلام وزیر نیرو؛ در بارش‌های اخیر ۴۴ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده و حجم آب سدها ۶۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

** رییس کل بانک مرکزی نوشته است "نیاز به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، برای تامین بخشی از خسارت های سیل اجتناب ناپذیر است".

** نایب رییس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا گفت: رشد قیمت گوشت مرغ موجب افزایش تقاضا برای اعضای جانبی بدن مرغ شده است که در این میان امعاء و احشاء آن رتبه اول را دارند. مصرف دل و جگر، سنگدان، گردن و پای مرغ به شدت افزایش یافته است، اما هنوز گوشت مرغ بیشتر از این اعضا مصرف می شود. مصرف گوشت مرغ کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده و در مقابل میزان مصرف اعضای جانبی مرغ افزایش یافته است. قیمت اعضای دور ریز بدن مرغ نیز همراه با قیمت خود مرغ افزایش یافته که البته به نسبت ارزان تر است و مصرف بیشتری دارد. مردم گرایش بیشتری به مصرف دل و جگر مرغ پیدا کرده اند.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در وین با رییس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد یک بیانیه مشترک درباره فراهم آوری زیرساخت‌های توسعه صادرات نرم افزاری ایران امضا کردیم. برای اشتغال بیشتر جوانان و خلق اقتصاد بزرگتر بازاری بزرگتر با دسترسی به بازار جهانی فراهم می‌شود.

** عضو هیئت رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بازار خودرو در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان است و با هماهنگی یک عده دلال بازار را مدیریت می کنند.

امیر خجسته با تاکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را دلالان اداره می کنند افزود: طبق صحبت‌هایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم مقرر شد اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کنند در غیر این صورت مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح دارد.

** نود و هشتمین مرحله یارانه نقدی فروردین ماه ساعت۲۴ دوشنبه به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد. یارانه نقدی به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور است.

** رییس اتحادیه نانوایان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا گفت: پس از افزایش قیمت چند برابری خمیرمایه در سال گذشته، قیمت آن به هر کیلو ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان رسید، در سال جدید قیمت آن ثابت مانده اما همچنان در بازار کمیاب است. کاهش تولیدات در کارخانه‌ها و ورود برخی سودجویان به بازار خمیرمایه نانوایان باعث شده است تا این محصول مهم در بازار کمیاب شود و در صورتی که مسئولان این مهم را پیگیری نکنند بازار نان نیز در دست سودجویان و احتکارکنندگان قرار خواهد گرفت.

** رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: اعتبارات هزینه‌ای و تملکی استان‌های کشور ۱۳.۳ و در اصفهان ۱۶.۴ درصد رشد داشته است؛ با اینکه هزینه‌های استان‌ها ۲۲ درصد رشد داشته این میزان در استان اصفهان ۲۷ درصد بوده است.

** هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان روز سه شنبه در اصفهان آغاز شد تا این شهر به مدت چهار روز میزبان معتبرترین رویداد نمایشگاهی دام و طیور کشور باشد .این نمایشگاه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان برپا خواهد بود و در آن ۱۱۳ مشارکت کننده توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در ۸۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش می‌گذارند.

** طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی دستمزد سالانه کمتر از ۳۳ میلیون تومان از مالیات معاف شد.

** صندوق بیمه کشاورزی تا کنون بیش از ۶۵ میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان غرامت به کشاورزان خسارت دیده ناشی از سیل پرداخت کرده است. قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی اظهار کرد: تا امروز از ۱۷ استان کشور در ۱۴ استان به کشاورزان خسارت دیده بر اثر سیل که زیر پوشش بیمه کشاورزی بودند پس از تکمیل ارزیابی های این صندوق غرامت پرداخت شد.

** مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به وقوع سیل در محورهای مواصلاتی استان اصفهان و بروز خسارات متعدد گفت: در جریان بارش سیل در محورهای مواصلاتی استان اصفهان ۷۳۴ کیلومتر از محورهای تخریب شده ترمیم شد.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: عملیات تخریب ۲۰ محوطه ساخت و ساز غیرمجاز مستقر در بستر رودخانه زاینده‌رود در روستای چم آسمان از توابع شهر باغ بهادران آغاز و آزادسازی اراضی آنها نیز در حال انجام است.

** مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اگر بارندگی های اخیر را نداشتیم ممکن بود خسارات زیادی به محصولات زراعی وارد شود به ایمنا گفت: امسال نه تنها از میزان اصلی کشت استان عبور کرده‌ایم بلکه می‌توان گفت تولیدات محصولات زراعی افزایش ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند.

محمود رضا افلاکی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی تولید به صورت کلی و بر اساس معیار پایداری در تولید است اظهار کرد: در سال‌های خشکسالی تولید محصولات استان اصفهان از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده بود اما بارندگی‌های اخیر باعث می‌شود محصولات زراعی به میزان سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز برسد.

** رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حالی که بسیاری از سفارتخانه های ایران رایزن اقتصادی ندارد وظایف کارشناس اقتصادی در وزارت امور خارجه به کارشناسان حوزه های مختلف همانند فلسطین محول شده است. هم اکنون ترکیه در عراق ۲۳ رایزن اقتصادی دارد.

حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه وظیفه رایزن اقتصادی وصل کردن امور و روابط اقتصادی است تصریح کرد: بارها از وزارت خارجه درخواست شده که رایزن‌های اقتصادی را در کشورهای مختلف فعال کند، اما کماکان شاکله این وزارتخانه سیاسی بوده که باید اقتصادی شود.

** معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: ذخیره مخزن سد زاینده رود به ۴۷۵ میلیون مترمکعب رسید. در کوهرنگ ۲۰۵۲ میلی‌متر بارش ثبت شده، ورودی سد ۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن حدود ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است.

** نایب رییس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان ساعت اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا گفت: تقاضایی برای خرید ساعت در بازار وجود ندارد و خرید این کالا در آستانه ایام منتهی به عید نوروز نیز نزدیک به صفر بود. بسیاری از فروشندگان در طول روز هیچ فروشی ندارند. افزایش درصد مالیات بر ارزش افزود و تعرفه واردات ساعت موجب شده است تا فعالیت واردکنندگان در این زمینه کاهش یابد و با افزایش قیمت بخواهند مالیات را از این طریق جبران کنند.

** مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه گردش مالی صنعت مرغداری بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در سال است گفت: ارزش محصولات دامی تولیدی کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد صنعت دامپروری ارزش افزوده، بستر اشتغال، فعالیت ها و رونق اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.

** رییس هیئت اجرایی شرکت پلی اکریل با بیان اینکه کارخانه پلی اکریل اصفهان شش ماه است فعالیت خود را در بخش تولید نخ و الیاف پلی استر از سر گرفته است گفت: این کارخانه جزو کارخانه های مادر در بخش صنعت محسوب می شود و چرخه بافندگی کشور به آن نیاز دارد.

شفیع پور با اشاره به نحوه کمک‌رسانی دولت به این شرکت ادامه داد: دولت با تدوین دستورالعمل هایی از جمله جلوگیری از صادرات محصولات شرکت و تامین ارز مورد نیاز به منظور واردات موارد اولیه باید به تداوم فعالیت و پویایی این صنعت کمک کند.

** رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مطالبه آب استان اصفهان باید شبانه روزی انجام شود، گفت: تامین حقابه های این استان مهم ترین بحثی است که این روزها باید پیگیر آن باشیم.

** مشاور استاندار اصفهان گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های استان اصفهان که ۲۰ هزار بهره‌بردار و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن مواد پروتئینی تولید می‌کند این استان می‌تواند در تولید گوشت قرمز خودکفا باشد.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: طبق وعده ای که داده بودم بعد از اخذ مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی ومجلس، امروز ۲۷ فروردین ۹۸ دستورالعمل عملیات بازار باز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

** معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه استان اصفهان همواره نقش ویژه‌ای در تامین منابع غذای کشور داشته‌ است گفت: افزایش بهره‌وری تولید غذا مهم‌ترین مسئله‌ای است که امروز باید به آن توجه شود. بنابر آماری که وجود دارد استان اصفهان نه تنها در تامین منابع غذای این استان‌ همواره جایگاه ویژه ای در تامین منابع غذای استان های سراسر کشور داشته است.

مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به تبصره ماده دو قانون توزیع عادلانه آب اظهار کرد: با اخذ دستور دادستان شهرستان، تخریب ۲۰ ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه زاینده‌رود در روستای چم آسمان شهر باغ بهادران آغاز و آزادسازی اراضی آن در حال انجام است.

** نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سال ۱۳۵۲ میزان نقدینگی کشور ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود اما اکنون ۱.۸ تریلیون تومان محاسبه می‌شود که این رقم بیانگر ۳۴ هزار برابر شدن نقدینگی در کشور است. همچنین براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی نرخ نقدینگی تا سه سال آینده ۳.۶ تریلیون تومان افزایش خواهد یافت. مسائل و مشکلاتی که در نظام بانکداری وجود دارد تبدیل به زخمی شده که برای درمان آن نیاز به یک جراحی دردناک است.

** "برگزاری نمایشگاه در بغداد توسط شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان"؛ شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از دوم اردیبهشت‌ماه نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را با عنوان «ایران پروژه» در بغداد، پایتخت کشور عراق برگزار خواهد کرد. این نمایشگاه که به مدت چهار روز و تا پنجم اردیبهشت‌ماه در مرکز نمایشگاهی شهر بغداد برگزار خواهد شد، به ارائه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های سنگ، برق و الکترونیک، فولاد، آلومینیوم، ایزوگام، خدمات ساختمانی، کاشی و سرامیک می‌پردازد. نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در بغداد ـ عراق، در ۷۰۰ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی با حضور ۲۸ شرکت از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی و خوزستان برگزار می‌شود.

** مصوبه افزایش قیمت CNG از ۴۱۴ تومان به ۴۵۳ تومان در مترمکعب که در تاریخ بیست‌وپنجم اسفندماه به وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه بودجه کشور ابلاغ شده بود، اکنون آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شده و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است.

** رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که باید برای ماه جاری همه کارکنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته ۴۰۰ هزار تومان افزایش برایشان محسوب شود. در سال گذشته اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش بالغ بر ۱۰۷ درصد پرداخت شد، آن هم با عنایت به اینکه متاسفانه منابع بودجه در حد ۹۱ درصد تحقق پیدا کرد اما برخی از دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش به علت اهمیت موضوع و ضرورتی که داشت، ۱۰۷ درصد تحقق پیدا کرد. در هفته گذشته مجددا نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان که با وجود پرداخت ۱۰۷ درصدی امکان پرداخت برخی بدهی ها ایجاد نشده بود، به آموزش و پرورش پرداخت شد و برای امروز و فردا در سقف ۲۱۰۰ میلیارد تومان منابع جدیدی که ما از سال گذشته از بانک مرکزی در حال دریافت هستیم را باز به آموزش و پرورش در حد نیازش پرداخت خواهیم کرد.

** نهاده های دام و طیور که با ارز دولتی وارد کشور شده بین تولیدکنندگان توزیع می شود و آن‌ها موظفند محصول خود را با قیمت مصوب عرضه کنند.

کد خبر 373411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علیرضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    اگه بخشی از آب اضافی کارون با تونلهای کوهرنگ و اجرای تونل بهشت آباد به فلات مرکزی کشور منتقل میشد الان همچین مشکلاتی در خوزستان وجود نداشت. از همین لحظه باید بخشی از امکانات کشور برای انتقال آب کارون به فلات مرکزی تشکیل و به صورت جهادی کار کند که هر چه زودتر مشکل اضافه آب خوزستان حل شود و کشور گلستان شود.