مشارکت مردم برای حفظ مناظر روستایی ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای حفظ میراث ملموس و ناملموس روستاها مشارکت مردم تأثیر به سزایی خواهد داشت؛ اگر مردم روستا همراه ما نباشند حفاظت از میراث روستایی کار بسیار دشواری است.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی و باستانی اظهار کرد: در کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه‌های مختلفی به مناسبت این روز برگزار می‌شود، چرا که این روز یک فرصت ویژه برای توجه به میراث تاریخی ارزشمند کشورهاست.

وی با بیان اینکه به مناسبت این روز در سایت‌های گردشگری و آثاری که ثبت جهانی هستند ویژه برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود ادامه داد: محتوای این برنامه‌ها با رویکردی است که بتوان عموم مردم را نسبت به میراث فرهنگی حساس کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه شعار بین‌المللی این روز "مناظر روستایی" است گفت: یکی از مباحث مهم میراث فرهنگی توجه به این مناظر است. در سال‌های اخیر در استان اصفهان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روستاها برنامه‌های خوبی اجرا شد که از آن جمله می‌توان به توسعه چشمگیر اقامتگاه‌های بومگردی در روستاها اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حفظ مناظر روستایی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی امکان حضور در همه روستاهای استان را ندارد به همین دلیل برای حفظ میراث ملموس و ناملموس روستاها مشارکت مردم تأثیر به سزایی خواهد داشت؛ اگر مردم روستا همراه ما نباشند حفاظت از میراث روستایی کار بسیار دشواری است.

اللهیاری با بیان اینکه رونق اقتصاد گردشگری و صنایع دستی در روستاها انگیزه را برای حفظ میراث فرهنگی ایجاد کرده است گفت: ایجاد درآمد از طریق بومگردی و صنایع دستی، مردم روستاها را به این باور رساند که با حفظ میراث با ارزش خود می‌توانند از پتانسیل‌های روستاها استفاده کنند، البته استان اصفهان بافت روستایی ویژه‌ای دارد؛ بعضی از روستاهای این استان مانند ابیانه شهرت بین‌المللی دارد.

 وی ادامه داد: روستاهای جاجا، کرداولیا، مصر و گرمه نیز از دیگر ظرفیت‌های ویژه مناظر روستایی در استان اصفهان است که باید برنامه‌ریزی بهتری برای بهره برداری از ظرفیت‌های این روستاها داشته باشیم.

کد خبر 373397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.