شکاف بین نسلی و چالش مشارکت سیاسی جوانان

چالشهای مشارکت سیاسی جوانان در ایران امروز، شکافهای نسلی، مشکلات احزاب ایرانی و تلاشهای مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات جوانان برخی از مهمترین مسائلی بودند که در نشستی با عنوان «بیم و امید» مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه چهارشنبه-۲۸ فروردین‌ماه کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان به مناسبت روز جوان نشستی با محوریت حضور جوانان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی در تالار مریم میرزاخانی خانه ریاضیات اصفهان با حضور ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، محمد کبیری رئیس کمیته جوانان ستاد انتخاباتی حسن روحانی و مهدی مقدری، دبیرکل سازمان  عدالت و آزادی ایران اسلامی برگزار کرد.

نگاه ابزاری به جوانان باعث ناامیدی آنها شده است

مهدی مقدری در رابطه با میزان مشارکت و کنش سیاسی و اجتماعی جوانان در ایران اظهار کرد: در دنیای امروز وضعیت کنش جوانان در عرصه های سیاسی اجتماعی  دچار یک تحول  معنایی شده و از مدل های پیشین که ما در انقلاب ها سراغ داشتیم فاصله گرفته است. آمارها نشان  می دهد امروز کنش سیاسی جوان‌ها در سراسر دنیا  مخصوصا در قالب  تشکیلاتی و حزبی  به شدت افت کرده است.

وی افزود: در عین حال شاهد هستیم که جنبش‌های اجتماعی در کشورهای اروپایی رشد کرده و دقیقا مشابه این اتفاق در ایران نیز رخ داده است. امروزه با توجه به این که کشور ما حداقل ۲۰ سال تجربه فعالیت حزبی را بعد از دوم خرداد در کارنامه خود داراست، اما  به مرحله ای رسیدیم که نا امیدی  در کشور حاکم است و دلیل اصلی آن این است که یک شکاف نسلی بین نسل پیشین سیاست وررز در کشور با  نسل جوان امروزی  به وجود آمده است. در واقع  جوان امروزی به عنوان فردی که قصد دارد کنش گری داشته باشد از نگاه برخی سیاستمداران که در عرصه  قدرت هستند  به عنوان ابزاری تلقی می‌شود که لازم است در بزنگاه های خاص سیاسی ورود کنند؛ نه به عنوان یک همکار برنامه ریز  و جریانی که می‌تواند با فکر خلاق خود ابتکارات شهروندی را به وجود آورد.

عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم این است که صدای جوانان به عنوان یک نهاد مولد در جریان فکری کشوری مانند ایران  شنیده نمی شود و مجال  بروز آن ها وجود ندارد؛ این موضوع باعث می‌شود جوان احساس کند که تنها یک پوستر چسبان انتخاباتی است. این تفکر از اینجا شکل می‌گیرد که جوان احساس کرده که در فرایند های تصمیم گیری نقشی در برنامه ریزی ندارد و از همین روست که نا امیدی شدت پیدا می‌کند.

خطر ایجاد جنبش‌هایی با محوریت جوانان جدی است

مقدری یاد آور شد: در گزارش ۲۰۱۴ اکونومیست با عنوان  گزارش جهان آینده آمده بود که در سال های آینده  ۴۳ درصد کشورهای جهان در معرض خطر جریان های جنبشی قرار می گیرند که توسط جوانان شکل می‌گیرد و این امر عمدتا در آسیا و اروپا رخ می‌دهد؛ اکنون با گذشته چهار سال از این گزارش مشاهده می‌کنیم که این پیش بینی درست  بوده است؛ در تحلیل کارشناسان اکونومیست  اشاره شده که فاصله ای که در احزاب سیاسی به وجود می آید راه حل های سازشی را بین دو نسل جوان  و نسلی که در عرصه قدرت هستند  عمیق تر می کند و در نتیجه جنبش های جدیدی شکل می گیرد.

دبیرکل حزب عدالت و آزادی خاطر نشان کرد: ایران نیز در شرایط کنونی تا حد زیادی ناامیدی و فاصله میان احزاب و جوانان را تجربه می کند؛ مسأله ای که اهمیت دارد این است که احساس تعلق جوانان در عصر جدید نسبت به نهادهایی که وجود دارد کاهش پیدا کرده و نوعی شکاف بین آنها دیده می شود و این بزرگترین بحرانی است که جوانان با آن مواجه هستند.

بی توجهی به دغدغه جوانان خطر بن‌بست نسلی را تشدید می کند

محمد کبیری، رئیس کمیته جوانان ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز در رابطه با این موضوع اظهار کرد: شاخصی در دنیا وجود دارد با عنوان شاخص توسعه جوانان که از چند محور تشکیل شده است و به مسائل اشتغال، رشد و فعالیت های سیاسی و آموزش جوانان می پردازد. شاخص  توسعه جوانان در کشور ما حدود ۹۰ است  که نشان می دهد ایران در مشارکت های سیاسی و اجتماعی به نسبت آموزش و بهداشت رتبه پایین‌تری را داراست که میانگین آن  نزدیک به ۹۳ است. این آمار نشان می دهد که باید با جدیت بیشتری  برنامه ریزی کنیم و برنامه ریزی  برای جوانان نیاز به یک سازمان  و ساختار بزرگتری را دارد. اگر مجلس شورای اسلامی در دوره موجود وضعیت سازمان ملی جوانان را بهبود ببخشد می تواند در  رابطه با محور های مختلف برای جوانان موثر باشد.

رئیس کمیته جوانان ستاد انتخاباتی حسن روحانی تصریح  کرد: معتقدم اگر گفت‌و گوی بین نسلی به صورت خاص به یک الگوی واحد برای ادامه مسیر نرسد هر کسی  راه خود را خواهد رفت و این امر نتیجه ای  جز بی اثری و کنش گری ناموفق ندارد. شرایطی که در آن دیالوگی شکل نگرفته و هر کس حرف خود را بازگو می کند ممکن است کشور ما را به یک بن بست نسلی برساند و خطرات جدی همراه داشته باشد.

وی افزود: اگر به ساختاری از فعالیت دست پیدا نکنیم که هم بتواند نظام انگیزشی نسل جدید را ارضا کند و هم  دغدغه  های جدید آن ها را در جامعه دنبال کند احزاب خالی خواهند شد و تقریبا در آستانه این اتفاق هستیم؛ اگر برنامه ریزی صحیح نشود و این توان تجربه‌ای که در نسل جدید شکل گرفته به نوعی استفاده صحیح  نشود مانند سیلی همه را با خود می برد؛ در صورتی که می توان از ظرفیت های موجود استفاده کرد.

کبیری گفت: به نظر من مشکلات جوانان با بودجه و طرح و لایحه رفع نمی‌شود به خاطر اینکه ما در کشور بحث مشارکت جوانان را کلید نزده ایم نهاد هایی که می‌توانستند مشکل مشارکت جوانان را برطرف کنند احزاب هستند اگر قرار است جوان ساخته شود باید این اتفاق درون احزاب  و نهادها رخ دهد تا زمانی که جوانی به کرسی می رسد تاثیر گذار باشد، اما مهمترین  مبحثی که باعث شکست شد این است که بزرگسال ها و جوان ها نمی توانند  به عنوان یک همکار هم تراز با هم کنشگری کنند و برای این است که این شکاف عمیق شده است و از نظر فکری حس هم ترازی ندارند.

از سرمایه انسانی به خوبی استفاده نکرده ایم

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در رابطه با مشارکت سیاسی جوانان در ایران گفت: یکی از دلایلی که در کشور بیم زیاد و امید کم می‌شود استفاده نکردن از سرمایه انسانی است، مهمترین سرمایه های انسانی که توسعه کشور را به همراه دارد نیروی جوان است، اما شکاف نسلی که ایجاد شده این موضوع  را وخیم تر کرده است.

وی افزود: نرخ  بیکاری در ایران  ۱۱/۰۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر یعنی ۲۷ درصد است؛ جالب است که نرخ  بیکاری در جوان های فارغ التحصیل مخصوصا  مقاطع عالیه چشمگیر تر است که خبر از این می دهد که ما در ایران از سرمایه انسانی به خوبی استفاده نکرده ایم؛ در ضمن  میانگین سن مدیران در کشور ما ۴۸ سال است در صورتی که  میانگین سن جامعه خیلی پایین تر است  و این  می‌طلبد که دولت در این عرصه باز هم تلاش بیشتری به کار گیرد و قول هایی  که دکتر روحانی در زمینه به کار گیری نیروی جوانان و زنان دادند به نتیجه برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: تلاشهایی که در مجلس شورای اسلامی پیرامون همین بحث  اتفاق افتاده یکی قانون عدم به کارگیری بازنشستگان است که البته ابهاماتی را داراست، زیرا هر قانونی تا  به مرحله اجرا برسد مشکلاتی دارد این قانون توانست شکاف بین نسلی را کمی کاهش دهد و تحرکات مدیران را بیشتر کند.

امور جوانان سازمان و بودجه مجزا می طلبد

وی افزود: قانون بعدی پیرامون همین مباحث لایحه ای بود که از طرف دولت تقدیم مجلس شد که در این لایحه تغییر ساختار  وزارتخانه راه و شهرسازی  و صنعت معدن و وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شده بود، اما این لایحه با شکست مواجه شد. هفته پیش نیز طرح تشکیل سازمان ملی جوانان ارائه و با تلاش‌های  بسیار کمیسیون اجتماعی در این کمیسیون تصویب شد، زیرا اگر بتوانیم سازمان مجزایی مربوط به جوانان ایجاد کنیم بسیاری مشکلات آنها رفع خواهد شد، لازم است یک بودجه  به امور جوانان اختصاص یابد که این بودجه در وزارتخانه های مختلف مصرف می شود  و برای جوانان هزینه نمی شود.

کد خبر 373347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.