جشنواره جهانی فیلم فجر خانه ای امن برای رقابت‌های بین‌المللی

سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر امروز بال های خود را بر فضای سینما می‌گستراند؛ جشنواره ای که تا کنون مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و حال به یک رویداد حرفه ای و قابل قبول برای رقابت فیلم های تحسین شده کشورهای خارجی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهار سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ در بحبوحه جنگ اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز به کار کرد. جشنواره فجر جایگزین جشنواره بین المللی فیلم تهران شد که پیش از انقلاب فعالیت می‌کرد. نخستین دوره این جشنواره از ۱۲ لغایت۲۲ بهمن ماه به دبیری حسن وخشوری برگزار شد و تا به امروز به غیر از نمایش آثار بزرگان سینما پذیرای سینماگران مهمی نیز بوده است. از داوران مهمی که تا کنون در این بخش از جشنواره حضور داشتند می توان به فولکر شلندروف، کریستف زانوسی، بروس برسفورد، رستم ابراهیم بکف اشاره کرد همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان بزرگانی از سینما بوده است که می‌توان به جدید ترین مهمانش یعنی"پل شریدر" اشاره کرد که در جشنواره سی و هفتم حضور خواهد داشت و خالق آثار بزرگی چون "راننده تاکس" و "آخرین وسوسه مسیح" بوده است.

جشنواره جهانی فیلم فجر تا سال ۱۳۹۳ همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد اما از آن سال دارای دوره ای مشخص و مستقل از این جشنواره شد و دیگر همزمان با دهه فجر فعالیت نکرد.

بخش بین الملل فیلم فجر تا پیش از دوره نهم این جشنواره صرفا در نمایش فیلم ها و بزرگداشت سینماگران خلاصه می شد تا در دوره نهم جشنواره برای نخستین بار بخش رقابتی بین الملل راه اندازی شد و از داوران این بخش تنها داریوش مهرجویی به عنوان داور ایرانی حضور داشت و حضور داوران خارجی موجب شد که رفته رفته بخش بین الملل فیلم فجر نیز جدی گرفته شود. برنامه بزرگداشت سینماگران بخش جدایی ناپذیر جشنواره بین الملل فیلم فجر بوده و هست. هر ساله در این جشنواره با نمایش فیلم های یک سینماگر مهم مورد بزرگداشت نیز قرار می‌گیرد. دوره دهم جشنواره فیلم فجر با بزرگداشت اینگماربرگمان و آکیراکوروساوا کارگردان ژاپنی و محبوب دهه شصت ایران همراه بود. در این دوره دو فیلم حضور یافته در اسکار نیز به نمایش در آمد: با گرگ ها می رقصد اثر کویین کانستر که این فیلم موفق شد به اکران عمومی در سینماهای ایران هم دست یابد و دیگری فیلم رانندگی برای خانم دیزی اثر بروس برسفورد بود.

در چهاردهمین دوره جشنواره که با دهه نود میلادی همزمان بود دو اثر محبوب سینمای آمریکای این دهه یعنی هفت به کارگردانی دیوید فینچر و رستگاری در شاوشنگ فیلم فرانک دارابانت در حالی در جشنواره فجر به نمایش درآمدند که هر دو فیلم در مراسم اسکار با بی مهری مواجه شده بودند.

سرانجام در شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر بخش بین الملل این جشنواره به صورت جدی تر حالت رقابتی به خود گرفت و جوایزی برای این بخش نیز مشخص شد.در همین دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلم به برادران بلژیکی داردن برای فیلم "قول" رسید. دوره شانزدهم جشنواره فیلم فجر میزبان "کریستف زانوسی" بنیانگذار سینما موج نو لهستان هم بود.

هجدهمین دوره جشنواره جهانی فجر با بزرگداشت "فرانچسکو رزی" کارگردان ایتالیایی همراه بود. او که یکی ازافراد سرشناس سینما سیاسی و جریان ساز سینماست شخصا در این مراسم حضور یافت. در این دوره فیلم "امپراتور و آدمکش" اثر چن کایگه کارگردان چینی برنده نخل طلای کن به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

نوزدهمین دوره از این جشنواره برای خود ایرانیان نیز جوایزی را به همراه داشت؛ مژده شمسایی برای فیلم سگ کشی به عنوان بهترین بازیگر زن و مجید مجیدی برای فیلم باران به عنوان بهترین کارگردان در بخش بین الملل شناخته شدند. اما شاید مهم ترین دوره این جشنواره بیستمین دوره آن باشد که در سال ۱۳۸۰ برگزار شد؛ زمانی که از سوی دولت باب آشنایی فرهنگ ایران با تفکرات جدیدی باز شده بود جشنواره جهانی فجر جایزه بهترین فیلم را به "در ستایش عشق" به کارگردانی ژان لوک گدار از بانیان سینمای موج نو فرانسه اهدا کرد.در این جشنواره همچنین جک نیکلسون برای فیلم تعهد به کارگردانی شان پن به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شد.

بخش جهانی جشنواره فجر با جدایی از جشنواره بین المللی رویکرد های خاص خود را پیدا کرده و در سال های اخیر بر آثار سینمای خاورمیانه و آسیایی متمرکز شده است و از نقاط قوت آن بخش بندی فیلم های سینمای جهان است.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی برگزار شد در این دوره  سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به امین آلپر برای «جنون» از ترکیه اهدا شد و سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری به «اروند» ساخته پوریا آذربایجانی رسید و سیمرغ زرین بهترین فیلم به فیلم «قوچ‌ها» اهدا شد.

سی و پنجمین و سی و ششمین دوره این جشنواره نیز به دبیری رضا میرکریمی برگزار شد که در سی و پنجمین دوره یاد عباس کیارستمی زنده شد و در سی و ششمین دوره فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه توانست جایزه بهترین فیلم اولی را از آن خود کند.

گرچه سینمای یک کشور از سیاست کشور مبدأ خود تاثیرپذیر است اما جشنواره جهانی فیلم فجر به واسطه آنکه مرور فیلم ها و بزرگداشت ها ریشه هایی کهن در اجرای مراسمش دارند از بی طرف ترین جشنواره های جهانی است و کیفیت آثار ارسالی معمولا برایش بیش از تن دادن به موج فرهنگی هر عصر مهم است. جشنواره جهانی فجر از معدود جشنواره هایی است که شبیه به یک کلاس درس برای علاقمندان به سینما عمل می‌کند و فرصت مناسبی برای دیدار وآشنایی با سینماگرانی است که دیدن هر یک از آنها برای ایرانیان طرفدار سینما آرزویی دست نیافتنی است.

کد خبر 373342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.