آبمیوه‌ای برای کنترل قند خون و سلامت قلب/ادویه‌ای که دشمن آلودگی هوا است

فواید آب گیلاس برای بیماران دیابتی و قلبی، خواص بی نظیر پیاز و تاثیر پودر کاری بر آلودگی هوا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آب گیلاس می‌تواند به طرق مختلف به حفظ سلامت بدن کمک کند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

آب گیلاس سرشار از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها نظیر کورستین است. این آنتی اکسیدان می‌تواند به پیشگیری از آسیب اکسایشی ناشی از رادیکال‌های آزاد حاصل از کلسترول بد LDL کمک کند. از اینرو نوشیدن آب گیلاس بسیار برای سلامت قلب مفید است.

تسریع بهبود ماهیچه‌ها؛ آب گیلاس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کاهش حوادث ناشی از آسیب به ماهیچه‌ها در حین ورزش کمک می‌کند و همچنین در درمان درد عضلانی تأثیر دارد. از اینرو نوشیدن آب گیلاس با بهبود مقاومت، کاهش التهاب، و کاهش میزان لیپیدهای اکسیدشده امکان بهبود سریع دردهای عضلانی را بعد از ورزش تسهیل می‌نماید.

مقابله با التهاب؛ مطالعات زیادی نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی آب گیلاس می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از پوکی استخوان کمک کند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان در مورد میزان مصرف این نوشیدنی با پزشک شأن مشورت نمایند.

کنترل میزان قندخون؛ آب گیلاس حاوی ترکیبات آنتوسیانین است که بر ژن‌های کنترل کننده متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها تأثیر می‌گذارد. همچنین به کاهش میزان کلسترول و مقابله با چربی شکمی کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی نباید حاوی مواد شیرین کننده و افزودنی‌ها باشد چراکه به جای کنترل انسولین و قندخون، موجب افزایش آنها می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی؛ سیستم ایمنی ضعیف موجب بروز مشکلات زیادی برای سلامت می‌شود. اما آب گیلاس آنتی اکسیدان و آنتی ویروس قوی ای است. فلاوونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در آب گیلاس، به مقابله با عفونت کمک می‌کنند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که این مواد شیمیایی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشند.

خواب بهتر؛ آب گیلاس منبع طبیعی خوب ملاتونین است؛ هورمونی که به تنظیم الگوی خواب بدن کمک می‌کند. از اینرو این ملاتونین طبیعی موجود در آب گیلاس می‌تواند به ترغیب خواب بهتر کمک کند.

فایده شگفت انگیز پیاز

هنگام خردکردن پیاز خام اشک انسان بی‌اختیار جاری می‌شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجه‌ای است. پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می‌تواند فواید سلامت شگفت‌انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

کاهش سرطان؛ مصرف منظم پیاز می‌تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم، کمک کند.به‌طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیزشدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می‌کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ترکیب پیاز با زردچوبه اثری هم نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و به‌طور قابل توجهی خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.حتی مصرف متوسط پیاز نیز می‌تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است.

سلامت قلب؛ پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامینC ، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی بنام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های بدن را کند می‌سازد.زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می‌شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشارخون سالم و انعطاف‌پذیری و نرمی سرخرگ‌ها کمک می‌کند.همچنین، به‌نظر می‌رسد که کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد(LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی‌وعروقی مواجه هستند، کمک می‌کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می‌کنند.

کاهش مسمومیت؛ شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد باکتری است. آبی که هنگام خردکردن پیاز تولید می‌شود می‌تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم‌ها که به‌عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می‌شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد.از این‌رو، مصرف پیاز به‌همراه وعده‌های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید.

جلوگیری از دیابت؛ مصرف پیاز می‌تواند مقدار انسولین موجود در بدن انسان پس از یک وعده غذایی را افزایش دهد. انسولین برای پردازش قند موجود در غذا ضروری است و آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز می‌تواند انسولین آزاد بیشتری را برای مدیریت سطوح قند خون باقی بگذارد.دیابت نوع ۲ زمانی رخ می‌دهد که انسولین در پردازش گلوکز ناکارآمد عمل می‌کند.

کاهش آلرژی؛ از آنجایی که کوئرستین ترکیبات آلرژی‌زا و التهابی را مسدود می‌کند، این ماده می‌تواند برای افرادی که از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند نیز بسیار مفید باشد. به‌جای استفاده از داروهای ضد حساسیت، مصرف پیاز را برای توقف تولید و ترشح هیستامین‌ها امتحان کنید.هیستامین دلیل خارش چشم‌ها، احساس خراشیدگی در گلو، و آبریزش بینی مرتبط با آلرژی‌های فصلی محسوب می‌شود. اگر بو و طعم پیاز را نمی‌توانید تحمل کنید، مکمل‌های کوئرستین نیز در دسترس هستند.

هموسیستئین، اسید آمینه‌ای است که توسط بدن برای شکستن پروتئین‌ها تولید می‌شود. مقدار بیش از حد آن در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند که هر سه در پایداری خلق و خو، احساسات خوب، خواب، و اشتها نقش دارند. پیاز سرشار از فولات است که از انباشت هموسیستئین پیشگیری می‌کند.از این‌رو، مصرف فولات به میزان کافی برای کاهش خطر ابتلا و شدت افسردگی کلیدی است. کمبود فولات می‌تواند موجب خستگی و مشکلات رشد شود که با خواب ضعیف هرچه بیشتر تشدید می‌شوند.اگر به بو و طعم پیاز علاقه‌ای ندارید، همچنان می‌توانید با مصرف پیاز پخته از فواید سلامت این ماده غذایی بهره‌مند شوید. اگرچه حرارت فواید سلامت پیاز را کاهش می‌دهد، اما به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

بیماری که با مصرف زیاد نمک به آن دچار می شوید

تحقیقات بسیاری، از جمله بررسی محققان آکادمی ملی علوم آمریکا، نشان داده است که مصرف بیش از حد نمک (سدیم)، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و افراد بسیاری را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاده است.

نمک در تمام مواد غذایی‌مان، از جمله نان، پیتزا، سوپ و دیگر خوراکی‌های بسته‌بندی شده وجود دارد. محققان آکادمی ملی علوم آمریکا توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی باید از مصرف سدیم کاست.

آنها معتقدند که مقدار مصرف روزانه نمک در بزرگسالان که سابقا ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم در روز پیشنهاد شده بود، اکنون باید به هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم تقلیل داده شود.

این محققان در تلاش‌اند تا قوانینی وضع شود که رستوران‌ها و کارخانه‌های تولید مواد غذایی، از نمک کمتری استفاده کنند.

نمک باعث می‌شود تا بدن آب را در خود حفظ کند و وقتی فردی بیش از اندازه نیاز نمک مصرف می‌کند، آب زیادی در بدنش باقی می‌ماند و فشار خون او را بالا می‌برد. از طرفی فشار خون بالا، روی اندام‌هایی مانند مغز، کلیه‌ها و قلب فشار می‌آورد و در نهایت منجر به حملات قلبی و همچنین سکته‌های مغزی می‌شود.

بررسی‌های امروز نشان می‌دهد که کودکان بین چهار تا هشت سال، ۹ تا ۱۳ سال و ۱۴ سال به بالا به ترتیب نباید در روز بیش از هزار، هزار و ۲۰۰ و هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف کنند.

البته این محققان روی مواد مغذی دیگر هم در حال بررسی هستند. به طور مثال، آنها در مورد مصرف پتاسیم که در خوراکی‌هایی مانند موز و سیب‌زمینی دیده می‌شود، می‌گویند بزرگسالان نباید بیش ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنند. البته هنوز در زمینه مصرف پتاسیم، تحقیقات‌شان تکمیل نشده است.

پتاسیم برعکس نمک که فشار خون را بسیار بالا می‌برد، از فشار خون می‌کاهد و رگ‌های خونی را در وضعیت آرامش قرار می‌دهد.

 محققان توصیه می‌کنند با مصرف کمتر نمک، خود را از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس، دور نگه‌دارید.

ادویه ای که از التهاب ناشی از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند

محققان در تحقیقاتی دریافتند که پودر کاری حاوی ادویه‌هایی است که از التهاب ناشی از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که ادویه‌های موجود در پودر «کاری»، ممکن است قادر به جلوگیری از التهاب ناشی از ذرات آلوده معلق در هوا باشند.

براساس گزارش «ژاپن تایمز»، محققان در طول آزمایشات خود با استفاده از سلول‌های مجاری تنفسی انسان، دریافتند که ادویه‌های میخک، زردچوبه، دارچین و گشنیز موجود در پودر کاری دارای توانایی سرکوب التهاب ناشی از ذرات ریز «PM۲.۵ » موجود در هوا هستند.

«هیروهیسا تاکانو» استاد دانشگاه «کیوتو» گفت: ما توانستیم نتایج مثبتی را در سطح سلولی به دست بیاوریم و این احتمال وجود دارد که ادویه کاری نتیجه مطلوبی را حاصل کند.

گفتنی است؛ ذرات PM۲.۵ به اندازه ۲.۵ میکرون یا کوچک‌تر هستند و خطر بزرگی برای سلامتی به حساب می‌آیند. این ذرات می‌توانند به ریه‌ها و جریان خون نفوذ کرده و منجر به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، ذات‌الریه و دیگر بیماری‌ها شود.

کد خبر 373334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.