کاهش سن مصرف قلیان در اصفهان به ۱۳ سال

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: سن شیوع و مصرف قلیان در اصفهان به ۱۳ سال کاهش یافته و این امر زنگ خطر بزرگی برای جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری عصر امروز (چهارشنبه) در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه نظام تحول سلامت  طی چهار دهه در جهت کنترل بیماری واگیردار شکل گرفته است، اظهار کرد:  اکنون کنترل بیماری‌های غیر واگیر وابسته به شیوه زندگی مردم و نیازمند برنامه‌ریزی و کار  گسترده‌تری است.

وی در خصوص عملکرد نوروز مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: در ایام نوروز از ۲۰ اسفندماه سال ۹۷ تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸ تعداد بازدید شبکه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مراکز تهیه وتوزیع مواد غذایی حساس ۵۸ هزار ۲۶۴ مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در طرح نوروزی ۶۸۶ واحد به مراجع قضایی ارجاع داده شده است، گفت: از این تعداد ۱۹۲ مورد پلمب شدند، علاوه بر این، بازدید از مراکز و امکان عمومی مثل هتل ها و کمپ ها ۱۱ هزار و ۷۵۱ مورد بوده است که در این بخش نیز ۱۵۰ مورد معرفی به مراجع غذایی و ۶۶ مورد پلمب بوده است.

وی بازدید از اماکن بین راهی را نیز سه هزار و ۲۹۶ مورد اعلام کرد و ادامه داد:  از این تعداد ۱۷۹ مورد به مراجع قضایی معرفی و  ۱۳۱ مورد پلمب شده  است.

حیدری افزود: مقدار مواد غذایی معدوم و از چرخه مصرف خارج شده در ایام نوروز نیز ۷۵ هزار و ۶۵۳ مورد بوده است و در واقع ۷۵ تن مواد غذایی در ایام نوروز معدوم شد.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در اثر مصرف سیگار از بقیه عوامل مرگ و میر بالاتر است، اظهار کرد:  آمار جهانی بهداشت حاکی از آن است که با افزایش ۳۲ درصدی مصرف سیگار مواجه هستیم، هر سال یک میلیون دلار صرف تبلیغ سیگار می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: آنچه که وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه هدف گذاری و تکلیف کرده است بر کاهش مصرف ۳۰ درصدی سیگار بوده به دلیل اینکه یکی از عوامل مخرب در مرگ و میرها است.

وی ادامه داد: متاسفانه سن شیوع مصرف قلیان درجامعه بسیار پایین آمده و بیشترین مصرف را جوانان ۱۹ سال دارند، سن شیوع قلیان به مرز ۱۳ سالگی رسیده که فاجعه است و مصرف آن در بین دختران و زنان نیز به شدت رو به افزایش است، علاوه بر این مضرات مصرف قلیان به دلیل رطوبت  تا ۱۰۰ برابر سیگار بوده و در حال حاضر  مصرف قلیان یکی از دغدغه ها در حوزه مصرف دخانیات است.

به گفته حیدری؛ در خصوص مصرف قلیان در جامعه تا کنون به نقطه نظر دقیقی نرسیدیم و امید است که برای برخورد با مراکز عرضه قلیان در آینده بتوانیم در این بخش به نتیجه برسیم

وی اضافه کرد: کیفیت آب اصفهان خوب است و هیچ اختلالی در کیفیت آب آشامیدنی اصفهان نداشته ایم.

کد خبر 373322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.