۸ میلیارد دستگاه به شبکه‌های اینترنت اشیاء متصل هستند

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و کاربردها گفت: امروزه با پیشرفت سیستم‌های ارتباطی استفاده از اینترنت اشیاء تسهیل شده است و شما می‌توانید با یک چیپ چند ۱۰‌دلاری به راحتی اطلاعات را انتقال دهید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین ماهوش- امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه - در افتتاحیه کنفرانس اینترنت اشیاء و کاربردها که در تالار پیامبر اعظم(ع)  دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تاریخچه فعالیت‌ها در اینترنت اشیاء به سال ۹۳ باز می‌گردد. IOT در دانشکده فنی مهندسی کامپیوتر به‌صورت جدی با ارائه یک پنل کاربردی آغاز و با برگزاری ورکشاپ در این حوزه فعال‌تر شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ یک نشست هم اندیشی در زمینه اینترنت اشیاء داشتیم که از دانشگاه‌های مختلف در آن شرکت کردند. بعد از این نشست کمیته اینترنت اشیاء(IOT) در دانشگاه مهندسی کامپیوتر تشکیل شد تا در این زمینه سیاست‌گذاری کند.

دبیر اجرائی "سومین کنفرانس اینترنت اشیاء و کاربردها" تصریح کرد: قصد داشتیم که این کنفرانس را به صورت یک سال در میان در اصفهان برگزار کنیم. با توجه به تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه مشهد و اصفهان تصمیم گرفتیم که این کنفرانس به شکل یک سال در میان بین دانشگاه اصفهان و مشهد برگزار شود.

ماهوش با بیان اینکه  ۷ و ۸ خردادماه سال آینده کنفرانس اینترنت اشیاء و کاربردها در مشهد برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۱۱۰ مقاله برای شرکت در این کنفرانس  به دست ما رسید که ۴۰ مقاله از میان آن‌ها انتخاب شد. ۲۶ مقاله برای پوستر و مابقی برای سخنرانی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه مفهوم اینترنت اشیاء به هر جسم جاندار و بی‌جانی گفته می‌شود که بتواند اطلاعاتی را از طریق یک شبکه ارتباطی دریافت و ارسال کند، خاطرنشان کرد: در گذشته اگر می‌خواستیم اطلاعات دما از یک جسم یا مکان را بگیریم نیاز به سخت‌افزارها و نرم افزارهای فراوانی داشت و هزینه‌ زیادی را در بر می‌گرفت؛ امروزه با پیشرفت سیستم‌های ارتباطی این امر تسهیل شده است و شما می‌توانید با یک چیپ چند ده دلاری به راحتی اطلاعات را انتقال دهید. پیشرفت اینترنت اشیاء مدیون ارتقای فناوری‌های جانبی است.

ماهوش گستردگی شبکه‌های موبایل را یکی دیگر از عوامل تسهیل دسترسی به IOT دانست و گفت: در حال حاضر شبکه‌های ارتباطی وسیع شده‌اند و ۹۰ درصد خشکی‌های زمین تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارد و این امر موجب تسهیل استفاده از IOT شده و حدود ۸ میلیارد دستگاه مختلف به شبکه‌های اینترنت اشیاء متصل است.

به گزارش ایمنا، کنفرانس اینترنت اشیاء و کاربردها تا ۲۹ فروردین ماه در دانشگاه اصفهان ادامه دارد و علاقه مندان می توانند در  کارگاه های آن شرکت کنند.

کد خبر 373301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.