حجم نقدینگی کشور ۳۴ هزار برابر شده است/ به یک جراحی دردناک نیاز داریم

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اقتصادی امروز کشور رشد چشمگیر حجم نقدینگی است، گفت: مسائل و مشکلاتی که در نظام بانکداری وجود دارد تبدیل به زخمی شده که برای درمان آن نیاز به یک جراحی دردناک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی حاجی دلیگانی پیش از ظهر امروز -چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه- در بازدید و نشست صمیمی استاندار و مدیران دولتی از شهرک صنعتی مورچه خورت و صنعتگران این شهرک صنعتی، اظهار کرد: بیشتر مسائل تولیدکنندگان به مسئولان اجرایی برمی‌گردد با این وجود با توجه به نام‌گذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید، برای یاری و حل مسائل صنعتگران در سطح شهرستان، استان و کشور اعلام آمادگی می کنم.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مسائل اقتصادی امروز کشور نقدینگی است که به مسائل و مشکلات نظام بانکداری برمی گردد؛ طی سال‌ها راهی را رفته ایم که برای حل معضل آن نیاز به یک جراحی دردناک است. آنچه که بانک‌ها به عنوان سود سپرده می پردازند با آنچه که به عنوان سود ناشی از سرمایه و تولید دریافت می کنند، بسیار متفاوت است.

حاجی دلیگانی گفت: بر اساس آمار و تحلیل برخی کارشناسان اقتصادی، حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها به عنوان سود سپرده نقدی به سپرده گذاران ثابت پرداخت شده است اما آنچه که دریافت کرده، ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و این موضوع اگر صحت داشته باشد یک فاجعه است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سال ۱۳۵۲ میزان نقدینگی کشور ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود اما اکنون ۱.۸ تریلیون تومان محاسبه می‌شود که این رقم بیانگر ۳۴ هزار برابر شدن نقدینگی در کشور است. همچنین براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی نرخ نقدینگی تا سه سال آینده ۳.۶ تریلیون تومان افزایش خواهد یافت.

در ایران سود روی سود می‌غلتد

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی افزود: از این میزان فقط سه درصد اسکناس‌های چاپ شده توسط بانک مرکزی و ۹۷ درصد پولی است که در سیستم بانکی خلق شده است. از این ۹۷ درصد، حدود ۱۱ درصد در حساب‌های جاری و ۸۶ درصد در حساب‌های سپرده ای است که سود دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد نقدینگی در اختیار یک درصد افراد سپرده گذار در بانک‌ها است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در کشورهای دیگر برای پول‌هایی که در بانک نگهداری می‌شود از افراد هزینه دریافت می‌شود این در حالی است که در ایران سود روی سود می‌غلتد. وجود این حجم از نقدینگی یک تهدید برای اقتصاد کلان کشور است.

راه اندازی هرچه زودتر پل زیرگذر شهرک صنعتی مورچه خورت

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به رفع مشکل و راه اندازی هر چه زودتر پل زیرگذر شهرک صنعتی مورچه خورت پرداخت و گفت: با وزارت راه و شهرسازی باید رایزنی و توافقی انجام شود و با همکاری و سرمایه گذاری مدیران صنعتی، رفع این مشکل امکان پذیر می شود.

 وی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس آمارها در سال زراعی جاری در کوهرنگ حدود ۲ هزار میلی متر بارش ثبت شده است، اظهار کرد: در حالی سدهای خوزستان در پی بارش ها و سیلاب‌های اخیر بارها و بارها پر و خالی شد که حجم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود تنها ۳۸ درصد ذخیره آب دارد ؛ سدی که آب شرب پنج میلیون نفر جمعیت مردم اصفهان به آن وابسته است؛ مسئولان کشور باید پاسخگو باشند. 

"بهشت‌آباد" باید از مسیر خودش پیگیری و به نتیجه برسد

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده به صورت خدادادی ۲۷۶ میلیون مترمکعب آب شیرین روزانه در آب‌های شور خلیج فارس روانه می‌شود، افزود: این در حالی است که قرار بر این بود با احداث تونل بهشت آباد حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب در سال آب به اصفهان منتقل شود و ما از استاندار خواهشمندیم که این مسئله از مسیر خودش پیگیری و به نتیجه برسد.

سازمان بازرسی حق ندارد دستور العمل بدهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از مدیران ما حالتی دوگانه از طرف دستور گرفتن پیدا کرده‌اند که خیلی خطرناک است، مدیر باید از مجموعه خودش و مکان هماهنگ کننده در استان، دستور بگیرد، برخی مواقع بخشنامه یک چیز می گوید و سازمان بازرسی چیزی دیگر، در حالی که سازمان بازرسی باید نظارت کند و حق ندارد دستور العمل بدهد.

وی گفت: تلاش می کنیم نفت بفروشیم و مالیات بگیریم که فقط حقوق بدهیم. ۳۰ سال پیش بودجه عمرانی ۷۸ درصد بود اما اکنون ۱۵درصد هم نیست. اوراق منتشر می‌کنیم که فقط یک سومش کارایی دارد و دو سومش صرف وقت و مسائل دیگر می شود.

کد خبر 373286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.