نباید انتخابات را جنسیتی کرد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نباید موضوع را جنسیتی کرد. بیشتر باید این مسائل را شخصیتی کرد که همه بتوانند مشارکت کنند و بعد مردم هم رأی بدهند، در چنین شرایطی مردها نیز به زن‌های لایق رأی می دهند.

اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مخالفت نمایندگان مجلس با اختصاص سهمیه یک ششم به زنان در انتخابات اظهار کرد: شرح این پیشنهاد مبنی بر این بود که شهرستان‌هایی که در حوزه‌های انتخابی خود بیشتر از شش نماینده ظرفیت دارند یکی از آنها در احزاب نه در انتخابات مختص زن‌ها باشد.

وی در خصوص استدلال مخالفان این پیشنهاد افزود: نظر مخالفان این بود که قانون اساسی در موضوع کاندیداتوری برای انتخابات تفاوت جنسیتی قائل نشده، یعنی اگر افراد برای حضور در انتخابات کاندید بشوند و  برای ۲۹۰ کرسی مجلس مردم به ۲۰۰ زن رأی بدهند هم هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه قبل از رای‌گیری ظاهر قضیه نشان می‌داد که اکثرا موافق هستند، اما بعد رأی مخالف دادند اظهار کرد: حال نیز با وجود مخالفت اکثریت مجلس با این پیشنهاد به نظر نمی‌رسد جلوی حضور زن‌ها گرفته شده باشد، آن‌ها می‌توانند بیشتر بیایند، کاندیدا بشوند و نظر مردم را جلب کنند و در دوره‌های بعد مجلس اکثریت را از آن خود کنند، اما این امر به یک حداقل‌هایی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه زنان در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی توانمندی خود را نشان داده‌اند تصریح کرد: در بسیاری رشته‌های پزشکی بیشتر زنان حضور دارند و حقیقتاً امروز پرستار مرد کم داریم. در رشته پزشکی و در بعضی رشته‌های تخصصی مرد کم داریم که امیدواریم این نسبت‌ها به تعادل برسد.

ترکی با اشاره به اینکه در برخی موارد برای زن‌ها کار کردن در مسائل سیاسی سخت است اظهار کرد: راه باز است و زنان باید در این مسیر بیشترتلاش کنند. در دوره‌های گذشته تعداد زن‌ها در مجلس تک رقمی بود، اما در این دوره وضعیت بهتر شد و تعداد نمایندگان زن به ۱۴ نفر رسید. امیدواریم در دوره‌های آینده بیشتر شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین‌میاندشت با تاکید بر اینکه نباید موضوع انتخابات را جنسیتی کرد گفت: بیشتر باید این مسائل را شخصیتی کرد که همه بتوانند مشارکت کنند و بعد مردم هم رأی بدهند، در چنین شرایطی ممکن است مردها نیز به زن‌های لایق رأی می دهند.

کد خبر 373257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.