ازدواج زیر ۱۸ سال ممنوع شود

یک جامعه‌شناس گفت: آوردن مصوبات قانونی ناقص برای ازدواج ارزشمند نیست و بهتر است ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع کنیم، زیرا ازدواج در این سن بیشتر از اینکه منفعت داشته باشد مضر است و طلاق‌های سنین پایین خود شاهد این ادعاست.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اختصاص بسته تشویقی به ازدواج‌ افراد زیر ۲۰ سال اظهار کرد: ازدواج برای جامعه یک امر مقدس، ضروری و حیاتی است چرا که خانواده اصولاً محور و ستون و در واقع رگ جامعه است. وقتی خانواده شکل نمی‌گیرد در واقع تمام نهادهای دیگر حتی نهادهای اقتصادی صدمه می‌بیند.

وی در تشریح تاثیر خانواده و ازدواج بر نهادهای جامعه افزود: وقتی ازدواج صورت می‌گیرد زوجین برای چرخاندن خانواده باید برای آینده کار، پس انداز و سرمایه‌گذاری کنند بنابراین وقتی اقتصاد خانواده شکل می‌گیرد اقتصاد جامعه نیز پیرو آن شکل می‌گیرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تشکیل خانواده حتی بر نهادهای سیاسی هم اثرگذار است تصریح کرد: نهاد سیاسی برای شکل‌گیری در ابتدا نیازمند مشارکت اجتماعی است تا پس از آن مشارکت سیاسی صورت گیرد و برای این امر باید اطلاعات و آگاهی سیاسی در جامعه بالا برود، همه اینها در نهادی به نام خانواده با انتقال به فرزندان شکل می‌گیرد.

وی نقش مادر را در خانواده بی‌بدیل دانست و اظهار کرد: از نظر انتقال میراث فرهنگی نقش خانواده بسیار مهم است.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه خطرات و تهدیدهای خانواده از نگاه جامعه‌شناسی از ۱۹۷۰ در آمریکا اعلام شد افزود: جامعه‌شناسان به این موضوع اذعان داشت‌ه‌اند که با وجود شیوه‌های جدید زندگی خانواده‌ها تهدید می‌شوند و به همین دلیل با سقط جنین مخالفت شد چرا که بنیان خانواده را ضعیف می‌کند یا حتی از بین می‌برد.

چهار عاملی که ازدواج را به تاخیر می‌اندازد

وی ازدواج را اصلی‌ترین عامل بقای جامعه و خانواده دانست و گفت: در بی‌بندوباری خارج از ازدواج میزان طلاق در جامعه پوشیده می‌شود و از بین می‌رود، بنابراین ما با ترویج ازدواج بین جوانان به هرگونه‌ای که تشویق شود موافق هستیم.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از افزایش سن ازدواج دختران تصریح کرد: زمان ازدواج عقب افتاده و دیگر ازدواجی صورت نمی‌گیرد، سن متوسط دختران برای ازدواج حدود ۲۵ سال است که این برای کشور فاجعه است.

قرایی‌مقدم با انتقاد از تبلیغ ازدواج در سنین پایین اظهار کرد: ازدواج زیر ۱۸ سال را باید ممنوع کنیم، سن بلوغ ذهنی و بلوغ فکری افراد متفاوت است، اما مسائل روانشناختی را در نظر نمی‌گیرند، اینطور نیست که با قانون بتوانیم مسئله را حل کنیم زمانی که سن متوسط ازدواج در بین دختران به ۲۵ و برای پسران به ۲۸ سال رسیده است و این شرایط برای جامعه یک فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه بیکاری اولین مانع ازدواج است تصریح کرد: تامین مخارج یک زندگی برای جوانان بسیار مشکل است؛ به طور کلی چهار عامل دانشگاه، بیکاری، سربازی و تفریحات بیرون از منزل از موانع ازدواج هستند.

این جامعه‌شناس در تشریح این موضوعات اظهار کرد: دانشگاه چهار سال ازدواج را عقب می‌برد، برای اینکه دخترها بیشتر درس بخوانند، ازدواج نمی کنند. سربازی هم برای پسران ازدواج را به تعویق می‌اندازد موضوع دیگر تفریحات بیرون از خانه است که در سال‌های اخیر در جوانان افزایش داشته اگرچه رابطه بین پسر و دخترها از گذشته وجود داشت، اما به فراوانی امروز نبود.

بسته‌های تشویقی فایده‌ای ندارد

قرایی‌مقدم گفت: امروز مسئله بیکاری بزرگترین عامل ازدواج نکردن است. وقتی بیش از ۱۲ درصد جوانان بیکار هستند و ۲۷ درصد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ است، باید با جدیت به رفع این مسائل بپردازیم.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن امکانات برای ازدواج به جای گذاشتن قانون و بسته‌های تشویقی گفت: برخی مصوبات قانونی تنها برای سرگرمی و رفع تکلیف است، این قوانین و بسته‌های تشویقی فایده‌ای ندارد ما باید با اشتغال‌زایی و رفع بیکاری مسائل معیشتی را برطرف کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در کنار پیش‌نیازهای ازدواج تصریح کرد: جامعه را رها کرده‌ایم و حتی در صداوسیما برنامه‌های مناسبی نداریم به همین دلیل مردم تلویزیون نمی‌بینند و بیشتر به سمت برنامه ماهواره‌ها می‌روند و ماهواره‌ها هم چیزی جز ترویج روابط نامشروع، ازدواج سفید، رابطه دختر پسرها نیست و این خود لزوم فرهنگسازی را یادآوری می‌کند.

وی با بیان اینکه خانواده با حرف و قانون شکل نمی‌گیرد اظهار کرد: در جایی که سن ازدواج به ۳۰ سالگی رسیده قانون‌ها هرچقدر هم که باشند برای ایجاد خانواده و ازدواج دخترها کاری از پیش نمی‌برد و در کل قانون گذاشتن برای ازدواج بی‌فایده است.

این جامعه‌شناس افزود: چنین مصوبات قانونی ناقص ارزشمند نیستند. باید ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع کنیم ازدواج زیر ۱۸ سال بیشتر از اینکه منفعت داشته باشد مضر است، طلاق‌های سنین پایین خود شاهد این ادعاست چرا که برای ازدواج رشد عقلی در کنار رشد جنسی قرار می‌گیرد و رشد عقلی موضوع بسیار مهمی است.

کد خبر 373243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.