۱۰  درصد تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش‌های میدانی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تالاب گاوخونی گفت: در پی بارندگی‌های فروردین سال جاری نزدیک به ۱۰ درصد از تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شده است.

ایرج حشمتی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی در فلات مرکزی ایران و در شرایط ویژه و حساس اقلیمی گرم و خشک واقع شده است، اظهار کرد: تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ کم آب شد و روند خشک شدن آن به صورت تدریجی اما مستمر ادامه داشته به طوری که در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زیست‌محیطی در استان‌های اصفهان و یزد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: به باور کارشناسان خشک شدن این تالاب می‌تواند آن را به یکی از بسترهای خطرناک تولید گرد وغبارهای سمی و نمکی در شعاع ۵۰۰ کیلومتری خود در مرکز ایران تبدیل کند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی ناشی از تاًمین نشدن حقابه زیست محیطی آن در سال‌های اخیر است، خاطرنشان کرد: خشکی این تالاب نه تنها بر تنوع زیستی گیاهی و جانوری به ویژه پرندگان مهاجر به طور جدی اثرگذار بوده است، بلکه حیات بسیاری از دوزیستان این زیست بوم را نیز تهدید می‌کند و این درحالی است که دوستداران محیط زیست همواره به شدت نگران پایداری تالابی این زیست بوم ارزنده ایران هستند.

بارش‌های بهاری بر رطوب لایه‌های سطحی گاوخونی موثر بود

وی با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از بارش‌های فروردین سال جاری گفت: اگرچه سیل، کام بسیاری از هموطنان را تلخ کرد اما بارش نزولات آسمانی به تالاب‌های ایران جانی دوباره داد و تالاب گاوخونی نیز به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین تالاب‌های ایران از این رحمت الهی بی‌نصیب نماند.

حشمتی ادامه داد: پایش‌های میدانی، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و استفاده از داده‌های مبتنی بر حداقل ابزار و تجهیزات اندازه‌گیری موجود نشان می‌دهد که پس از بارندگی‌های فروردین سال جاری، تالاب بین‌المللی گاوخونی نزدیک به ۱۰ درصد آبگیری شده است.

بیشتر بخوانید:

۹۰ درصد "گاوخونی" همچنان خشک است

وی تصریح کرد: بارش‌های بهاری و آورده‌های تالاب تاثیر مثبت و قابل توجهی بر تغذیه سفره‌های زیرزمینی آبی، افزایش رطوبت لایه‌های زیرسطحی تالاب پس از سال‌ها خشکی، جلوگیری از فعال شدن سطح تالاب به عنوان کانون گرد و غبار، ورود برخی پرندگان مهاجر، سرسبز شدن زیستگاه‌های پیرامون و افزایش جذابیت اکوتوریستی و بازدید گردشگران داشته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه تالاب گاوخونی تا احیای کامل فاصله بسیاری دارد، افزود: با این حال این میزان آبگیری و فرصت‌ کم نظیری که طبیعت پدید آورده است را باید به فال نیک گرفت زیرا فاجعه تبدیل شدن گاوخونی به کانون گرد و غبار برای چندماه به تعویق افتاد.

وی ابراز امیدواری کرد: برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی؛ با مشارکت و همکاری نهادهای مرتبط طرح مدیریت جامع احیای تالاب گاوخونی اجرایی شود زیرا ایجاد شرایط پایدار برای حفاظت از عملکردهای ارزشمند و کم نظیر بوم شناختی این تالاب و احیای آن مشارکت نهادها و هوشمندی مدیریتی را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

حقابه تالاب گاوخونی جدی‌ترین مطالبه اصفهان از وزارت نیرو است

مطالبه آب استان اصفهان باید شبانه روزی انجام شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی بارش‌های سیل آسای امسال و سیلابی شدن رودخانه شور دهاقان در ششم فروردین ماه ، بخشی از سیلاب برای جلوگیری از طغیان این رودخانه فصلی  به سمت زاینده‌رود هدایت شد. حجم سیلاب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان ۵۵ مترمکعب بر ثانیه بود که در مسیر رودخانه به دلیل نفوذ در آبخوان‌ها و همچنین تغییر مسیر بخشی از این سیلاب به برخی انهار سنتی در روستاهای پایین دست، از حجم سیلاب کاسته شد به طوری که پس از ۴۸ ساعت حجم سیلاب در شاخ کنار ورودی تالاب گاوخونی به حدود ۱۰ مترمکعب برثانیه و رفته رفته به سه مترمکعب بر ثانیه رسید و حجم کم سیلاب در ورودی این تالاب ۴۷ هزار هکتاری متوقف شد. تازه ترین پایش میدانی بیانگر فرونشستن آب است و با گرم شدن دمای هوا قسمتهای مرطوب سطح تالاب نیز در حال خشک شدن است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های مهم و شناخته شده در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، این تالاب در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه و ۱۴۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان قرار دارد.

کد خبر 373238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.