برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات آینده/ اینستاترامپ

مذاکرات محمدجواد ظریف در سوریه، برنامه‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده، مسدود شدن صفحات مجازی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در اینستاگرام و نام گذاری برخی از خیابان های پایتخت به نام اساتید بزرگ فرهنگ و هنر ایران از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهار شنبه -۲۸ فروردین ماه- است.

به گزارش ایمنا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز سه شنبه-۲۷ فروردین- در راس هیئتی دیپلماتیک به سوریه سفر کرد. ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری و ولید معلم وزیر خارجه سوریه، شرایط منطقه و تحولات جاری در آن را یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر عنوان کرد.

 روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود به بررسی  سمت و سوی  سفر محمدجواد ظریف به سوریه پرداخت در عکس و تیتر یک خود نوشت:«دیدار در دمشق» روزنامه ایران در ادامه افزود: سمت و سوی مذاکرات محمدجواد ظریف در این دو شهر به سوی تقریب دیدگاه‌های ایران، سوریه و ترکیه بر سر مسائل مهم منطقه‌ای از جمله راه حل مسأله سوریه پیش می‌رود. روندی که در ادامه می‌تواند به تقویت جبهه محور مقاومت و راهکارهای سیاسی بحران‌های منطقه‌ای بینجامد. ظریف روز گذشته راهی دمشق شد تا در اولین سفر  یک مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به سوریه بعد از سفر اخیر بشار اسد به ایران با مقامات سوری دیدار و گفت‌ گو کند. سفری که به گفته او، در پی تحولات اخیر در منطقه و طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگوها در سوریه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی بعد از پیروزی‌های میدانی صورت گرفته است. ناکامی امریکا و اسرائیل در صحنه تحولات میدانی منطقه، اقدام غیرقانونی ترامپ در اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام پایتختی قدس شریف و بعد از آن قرار گرفتن نام نیروی سپاه پاسداران از جمله رویدادهایی است که ظریف در بدو سفرش گفت‌وگو پیرامون آنها با شرکای منطقه‌ای ایران در منطقه را ضروری می‌داند.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست امروز خود بر بررسی حذف صفر از پول‌های ملی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:« تومان» دوباره بر سر زبان‌ها» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود:با توجه به تحولات اقتصادی پیش‌آمده طی دهه‌های اخیر، ضرورت اصلاح نظام پولی کشور و بازآرایی جایگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدی آحاد جامعه به‌شدت احساس می‌شود. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۰۵۶/۰ در سال ۱۳۵۰ به ۶/۱۵۳ در آبان سال ۱۳۹۷ (۲۷۴۳ برابر) رسیده است؛ این در حالی است که بزرگترین قطع اسکناس با احتساب ایران‌چک بانک مرکزی در این مدت متناسب با نرخ تورم تعدیل نشده و تنها ۵۰‌ برابر (از ۱۰‌هزار به ۵۰۰‌هزار ریال) افزایش یافته است که در مجموع کاهش کارایی پول ملی در تسویه مبادلات جاری فعالان اقتصادی کشور را به همراه داشته است. از سوی بانک مرکزی طول «دوره گذار» از «ریال» به «تومان» ۲۴ ماه پیشنهاد شده است و در این مدت اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری و جایگزین می‌شود. از تاریخ رواج قانونی «تومان» در کلیه قوانین خاص و عام، «تومان» جایگزین «ریال» به‌عنوان واحد رسمی پول جهموری اسلامی ایران و «تومان» بر مبنای نرخ برابری جایگزین می‌شود. همچنین مبالغ مندرج در کلیه تعهدات و اسناد و دفاتر و قراردادها از تاریخ رواج قانونی «تومان» باید به این پول تقویم و ثبت و مطالبه شود. در فرآیند تغییر واحد پول قانونی کشور، بر طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که طرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون مشترکان «توسط وزارت امور اقتصادی و داریی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی برنامه‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده  پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: در پایان سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش‌رو داریم. جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در حال آماده‌سازی و ارائه برنامه خود برای ورود به این عرصه هستند. جریان اصولگرایان این روزها بیشتر جلسه برگزار می‌کنند و گعده‌های سیاسی دارند. در این بین از وحدت بین طیف‌های اصولگرایی نیز خبرهایی می‌رسد. هرچند در این رابطه اصولگرایان هیچ وقت نتوانستند مانند اصلاح‌طلبان به یک وحدت درونی برسند و تجربه خوبی در این زمینه نداشته‌اند. در مقابل جریان اصلاحات هنوز وارد فضای انتخاباتی مانند جریان رقیب نشده است. فعالان سیاسی این جریان این روزها از بایدها و نبایدها سخن می‌گویند. با توجه به عملکرد ضعیف دولت حامی این جریان در برخی زمینه‌ها، اصلاح‌طلبان بیشتر درگیر بازنگری در تصمیمات خود هستند. هر چقدر اصولگرایان در وحدت درونی موفق نبوده‌اند، اصلاح‌طلبان در ائتلاف با جریان‌ها و طیف‌های مختلف تجربه خوبی نداشته‌اند به گونه‌ای که اخیرا تئوریسین‌های این جریان بر حضور مشروط در انتخابات اشاره دارند. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به همین امر می‌گوید: هیچ راهی جز این نیست. انتخابات مجلس در سال ۹۴ نیز در همین شرایط حداقلی برگزار شد و مجلس در زمینه‌های قانونگذاری، سیاسی و اجتماعی دستاورد چندانی نداشت. یعنی در مقایسه با انتظاری که نسبت به لیست امید در جامعه به‌وجود آمد، دستاوردی برای جامعه مدنی و جامعه رای دهنده به اصلاحات نداشت.

 روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را بسته شدن صفحات مجازی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در اینستاگرام اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«اینستاترامپ» روزنامه جوان در ادامه افزود: از صبح دیروز تعدادی از صفحات اینستاگرامی منتسب به برخی از مقامات نظامی و حتی دولتی فعلی و سابق کشور از جمله سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، سردار فدوی معاون هماهنگ‌کننده سپاه، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بسته شده است! همچنین صفحات دیگری که با نام سپاه پاسداران و سپاه قدس در اینستاگرام فعالیت می‌کردند بسته شده است تا شاهدی دیگر بر ادعای آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی باشد و از سویی ادعای آزادی بیان در آمریکا هم روشن می‌شود؛ چه آنکه این حذف می‌تواند نتیجه فشار دولت امریکا بر مدیران اینستاگرام باشد. دفتر مرکزی اینستاگرام در ایالت کالیفرنیای امریکاست.

همه این‌ها در حالی است که تاکنون به شکل رسمی تأیید نشده که فرماندهان نظامی ایران در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی به نام خود دارند! بامزه آنکه صفحه اینستاگرام سازمان منافقین (مجاهدین خلق) که دست‌شان به خون هزاران نفر از مردم و مسئولان آلوده است، نه تنها باز است بلکه خبر داده که اینستاگرام، صفحات مسئولان سپاه را به دلیل تروریستی بودن بسته است! هر تحلیلی در دنیایی که جای جلاد و شهید همیشه جابه‌جاست، دیگر زیاده می‌نماید. اقدام اینستاگرام برخلاف ادعای آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات است. گردش آزاد اطلاعات یکی از مسائلی است که همواره دولت‌های غربی از آن به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، حال آنکه خود این کشورها هرگز از تبادل آزاد تفکرات و آرای مختلف در فضای اینترنت استقبال نکرده و حتی مانع آن می‌شوند.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به ادعای اخیر خبرگزاری فارس مبنی بر ۲ نرخی شدن و سهمیه بندی شدن بنزین اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «بنزین ۲ نرخی تا ماه آینده » روزنامه خراسان در ادامه افزود: در حالی که مدت هاست، حرف و حدیث ها و مطالباتی درخصوص لزوم اصلاح نحوه توزیع بنزین و یارانه های پنهان برای پیشگیری از قاچاق و کنترل مصرف مطرح است، دیروز منابع خبری از اتخاذ تصمیماتی در هیئت دولت و جلسه سران قوا در این زمینه خبر دادند که بر اساس آن بنزین تا کمتر از یک ماه آینده دونرخی و سهمیه بندی خواهد شد. خبرگزاری فارس در این خصوص نوشت: طبق تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجدد سهمیه بندی خواهد شد. این خبرگزاری با اشاره به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: در این زمینه قیمت بنزین سهمیه بندی تغییر نخواهد کرد. قیمت دوم بنزین نیز افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که در ماه‌های گذشته روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود به فرایند سهمیه‌بندی آغاز شده است.

 روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به چگونگی  توزیع ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پول پیدا و پنهان بین مردم اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سهم دهک‌ها از یارانه‌ها» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: بررسی‌های یک پژوهش در سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که مجموع یارانه‌های آشکار و پنهان در اقتصاد کشور به حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و سهم دهک‌های پردرآمد در بهره‌مندی از یارانه‌ها بسیار بیشتر از سهم دهک‌های کم‌درآمد است. این موضوع در حالی است که اکثر یارانه‌های اعطایی با هدف حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌دیده تخصیص می‌یابد؛ اما نتایج این پژوهش حکایت از ناکارآیی تخصیص یارانه‌ها دارد. در این پژوهش یارانه‌ها در سه بخش بودجه‌ای، فرابودجه‌ای و یارانه پنهان مورد بررسی قرار داده شده و نشان می‌دهد سهم هر ایرانی از یارانه‌ها در سال حدود یازده میلیون تومان است. مطابق این بررسی‌ها، سهم سه دهک پردرآمد از یارانه پنهان مستقیم هفت برابر سه دهک کم‌درآمد است. همچنین براساس یافته‌های این گزارش، میزان بهره‌مندی دهک‌های بالای درآمدی از یارانه پنهان، گاز، برق و بنزین ۲۳ برابر دهک‌های پایین درآمدی است. اعدادی که از نگاه این گزارش، گواه بر توزیع ناعادلانه یارانه‌ها در بخش انرژی، کالاهای اساسی و دارو است. این گزارش معتقد است که می‌توان بدون صرف منابع جدید و به کمک یک نظام بازتوزیع کارآمد، جریان یارانه‌ها را به سمت دهک‌های پایین درآمدی تغییر داد.

 روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به  واکنش علیه تصمیمات شورای شهر تهران مبنی بر نام گذاری برخی از خیابان های پایتخت به نام اساتید بزرگ فرهنگ و هنر ایران  اختصاص داد در تیتر خود نوشت:«بازی «اسم-فامیل» شورای شهر به جای حل مشکلات تهران» روزنامه کیهان در ادامه افزود: اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در جریان رسیدگی به نامگذاری و تغییر نام معابر و خیابان‌های شهر تهران به تغییر نام خیابان سپند در محدوده اقدسیه به نام عزت اله انتظامی، بلوار فلامک جنوبی و شمالی واقع در محدوده شهرک قدس به‌نام  محمدرضا شجریان، خیابان معارف واقع در محدوده اوین به نام داود رشیدی، خیابان ۲۴متری محدوده سعادت آباد به‌نام محمدعلی کشاورز و خیابان کوکب در محدوده شهرآرا به‌ نام غلامحسین امیر خانی رای دادند. در این جلسه قرار شد برخی معابر در خیابان شهید نعمتی در محدوده شهید کلاهدوز در منطقه ۳ به نام «منوچهر آتشی»، «عمران صلاحی»، «محمد قهرمانی»، «بیژن ترقی»،«اسماعیل شاهرودی»، «پروین دولت‌آبادی»، «اخوان ثالث»، «سیمین بهبهانی»، «فروغ فرخزاد»، «فریدون مشیری»، «محمدعلی سپانلو» و «سیدکریم امیری فیروزکوهی» نامگذاری شود.

فاصله بین انتظارات و نیازهای واقعی مردم و دغدغه‌های اصلاح‌طلبانی که با وعده و وعید از همان مردم رای می‌گیرند همواره در دوره‌های مختلف چه در شورای شهر و چه در مجلس یکی از ویژگی‌های برجسته این طیف سیاسی بوده است، موضوعی که در بیان برخی از فعالان سیاسی همفکر آنها نیز به آن‌اشاره شده است. این ویژگی وقتی با کندی و کم تحرکی هم آمیخته شود دیگر عمق فاجعه بیشتر می‌شود. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در اقدام دیروز شورای شهر تهران مشاهده کرد. مصوبه دیروز شورای شهر تهران در تغییر اسامی تعدادی از معابر و خیابان‌ها و تلاش برای انتخاب پر حاشیه نام برخی افراد برای آنها، یک بار دیگر اوج دغدغه‌ها و مشغله‌های فکری اعضای آن را به نمایش گذاشت. اینکه مدیریت شهری به عظمت تهران با وجود انبوه مشکلات و نیازها در کمال آرامش مشغول برخی اقدامات شیک، شعاری و محفلی است، جای تأمل دارد.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به تصویب قاطعانه  کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«حمایت قاطع از سپاه در مقابل آمریکا»  روزنامه مردم سالاری در ادامه به سخنان مخالفان این طرح پرداخت اگرچه مخالفان هم برای این طرح صحبت کردند، اما مخالفت‌ها هم از جنس موافق بود. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در جلسه علنی نوبت عصر در مخالفت با کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، گفت: این طرح دارای قاطعیت برای مقابله با آمریکا نیست، آمریکا می‌خواهد در کشور ما تفرقه‌افکنی انجام دهد که به نظر بنده این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نمی‌باشد و بیشتر به دیپلماسی پارلمانی تا اقدام متقابل شبیه است.

وی افزود: آمریکا در سال ۲۰۰۷ براساس قواعد بین‌المللی و عرف جهانی شاخه‌ای از سپاه یعنی نیروی قدس را در لیست نیروهای تروریستی قرار داد که وقتی دید برخورد جدی با این موضوع صورت نگرفت پا را فراتر گذاشته و کل سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. انتظار ما این بود که برای مقابله با آمریکا کل ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی و نه فقط نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان گروه تروریستی اعلام شود.

هادی قوامی هم به عنوان اولین موافق کلیات این طرح با اشاره به اقدامات آمریکا از کودتای ۲۸ مردادماه تاکنون در کشور اظهار کرد: مبارزه با آمریکا، مبارزه با سلطه‌گری است پس ما باید اقدام متقابل انجام دهیم چون ما فریاد عدالت‌خواهی هستیم. به گفته وی بعد از قرار دادن نام سپاه در لیست گروه تروریستی وحدت و همدلی بین نیروهای انقلاب بیشتر شد باید از این فرصت برای تقویت نیروهای ریشه‌دار استفاده کنیم.

 روزنامه همدلی در صفحه  نخست امروز خود به برسی طرح مصوب شده دیروز مجلس در تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا را به گفت وگو با فریدون مجلسی  پرداخت  ودر تیتر یک خود نوشت:«شتابزدگی مجلس» فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین وزارت امورخارجه و کارشناس حوزه روابط بین‌الملل و دیپلماسی درباره جزییات و کلیات طرح دو فوریتی اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا، گفت: «به‌نظر من، این اقدام یعنی تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی حساب شده نبود».

این جلسه مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای کمیسیون‌ها و نمایندگان ارگان‌های ذی‌ربط برگزار شد و در آن کلیات طرح دو فوریتی اقدام متقابل جمهوری اسلامی به اتفاق آرا به تصویب رسید. براساس یکی از مواد این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع انجام دهد.  در ادامه این نشست، گزارش عملکرد حقوق بشری آمریکا در سال ۱۳۹۷ و موارد نقض حقوق بشر از سوی این کشورها مطرح و به تصویب کمیسیون رسید که متعاقباً در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود. مجلسی در ادامه ضمن عجولانه خواندن این اقدام نمایندگان مجلس، گفت: «بدون‌شک اقدامی که آمریکا علیه سپاه پاسداران انجام داد یک اقدام غیر قانونی بود. نه‌تنها ایران بلکه دیگر کنوانسیون‌های بین‌المللی چنین اقدامی را مشروع نمی‌دانند، اما نکته جالب این‌که، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح دو فوریتی ذکر شده، به یک اقدام غیرقانونی وجهه قانونی دادند».

کد خبر 373232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.