افزایش ۲۰ درصدی تولیدات زراعی در اصفهان پیش‌بینی می‌شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اگر بارندگی های اخیر را نداشتیم ممکن بود خسارات زیادی به محصولات زراعی وارد شود، گفت: امسال نه تنها از میزان اصلی کشت استان عبور کرده‌ایم بلکه می‌توان گفت تولیدات محصولات زراعی افزایش ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند.

محمود رضا افلاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی تولید به صورت کلی و بر اساس معیار پایداری در تولید است، اظهار کرد: در سال‌های خشکسالی، تولید محصولات استان اصفهان از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰هزار تن رسیده بود اما بارندگی‌های اخیر باعث می‌شود محصولات زراعی به میزان سه میلیون و ۸۰۰هزار تن نیز برسد.

وی افزود: با بارش‌های اخیر، زاینده‌رود آورد نسبتا خوبی داشته است، شاید عددی که برای میزان ذخیره آب پشت سد اعلام می‌کنند مطلوب نباشد اما بارش‌های اخیر نگرانی‌های ما را کمتر کرده‌است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان به حدود پنج تا شش هزار هکتار محصول گندم و جو خساراتی از سیل وارد شده است، گفت: این میزان، مجموع خسارت‌های مناطق غرب و جنوب استان و اراضی است که نزدیک رودخانه‌های منطقه‌ای قرار گرفته و روان‌آب های ایجاد شده از سیل به آنها آسیب‌هایی وارد ساخته است.

ماحصل بارش‌ها بسیار مطلوب است

افلاکی افزود: نزدیک به ۱۳۳هزار هکتار غلات کشت پاییزه از بارندگی‌های اخیر منتفع شده است اما میزان خسارات وارد شده کمتر از دو یا سه درصد از کل محصولات زراعی زیر کشت استان است.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های ایام نوروز به طور متوسط حدود ۳۰ میلی‌متر بود، اضافه کرد: ماحصل بارش‌ها بسیار مطلوب است، کشاورزان منطقه مرکزی استان نیز از این بارش‌ها بسیار راضی هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: بارش‌های اخیر کمک بسیار بزرگی به بخش زراعت کرده‌است، زیرا در آن زمان هنوز رودخانه زاینده‌رود بازگشایی نشده بود و یک هفته ای که در بازگشایی آب زاینده‌رود تاخیر ایجاد شد، باعث ایجاد ذخیره مطمئنی در پشت سد شد.

افلاکی افزود: در اراضی آبی گندم غرب استان اصفهان تا به حال آبیاری صورت نگرفته‌ و اراضی از نزولات جوی سیراب شده‌است، این موضوع  باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب شد.

وی اضافه کرد: در منطقه مرکز و شرق اصفهان که ۲۹ هزار هکتار گندم در آن کشت می‌شود،  آبیاری طبق روال در حال انجام است اما این بارندگی‌ها و خنکی هوا کمک مضاعفی در صرفه جویی مصرف آب کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت با پیش بینی‌هایی که مبنی بر تداوم بارندگی‌ها اعلام شده است، بارندگی ها ۲۰ درصد در افزایش میزان تولیدات محصولات زراعی استان تاثیر گذار است.

بدون بارندگی‌های اخیر، ضرورت آبیاری مزارع دو چندان می‌شد

افلاکی افزود: اگر بارندگی‌ها اتفاق نمی افتاد با این حجم از محصولات زیرکشتی که داشتیم ضرورت آبیاری مزارع دو چندان بود و به دنبال آن گرمای هوا با خشکسالی تشدید می‌شد و افزایش دما نیاز به آبیاری بیشتر و تنش‌های گرمایی رقم می‌زد.

وی اضافه کرد: آورد آب چشمه‌هایی که در منطقه غرب استان وجود داشت و تاثیر این بارندگی‌ها بر آب‌های سطحی کمک به‌سزایی در تولید محصولات زراعی می‌کند.

افلاکی با بیان اینکه بی شک صرفه‌جویی‌هایی که در مصرف آب می‌شود و همچنین هوای مناسبی که وجود دارد در بلند مدت روی میزان کشت تاثیرگذار است، افزود: بعضی تاثیرات بلند مدت است، در مناطق غرب و یا مرکزی استان نقاط زیادی به صورت چاله وجود داشته که با وجود بارندگی ها، آبگیری شد همچنین سطح آب‌های زیرزمینی نیز افزایش یافته است بنابراین تاثیر کلی آن در بلند مدت پایداری در تولید را افزایش می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سطح کاشت گندم آبی ۶۵ هزار هکتار، گندم دیم ۲۶ هزار هکتار، جو آبی ۴۱ هزار هکتار و دو هزار هکتار جو دیم در پاییز سال گذشته بوده است، خاطر نشان کرد: زمانی که این کشت‌ها صورت گرفت میزان بارش‌ها در استان پایین‌تر از حد نرمال بود به ویژه در منطقه مرکزی استان و شهرستان‌هایی که منبع اصلی تامین آب مورد نیاز آنها رودخانه زاینده‌رود بود.

کد خبر 373192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.