حشدالشعبی برای لایروبی اروندرود اقدام کند

یک تحلیلگر حقوق بین الملل گفت: انجام نشدن تعهدات عراق مندرج در عهدنامه های ۱۹۳۷ و ۱۹۷۵ موجب تشدید خسارات سیل به خوزستان شده است.

پژمان میرکریمی زراسوند درمورد کمک های عراق به مردم مناطق سیل‌زده ایران و به ویژه حضور نیروهای حشد الشعبی در ایران به خبرنگار ایمنا گفت: ریشه بسیاری از مشکلات کنونی ایران در توافقات گذشته با عراق پنهان است، اگر معاهدات و توافقات قبلی بین المللی جامع و پیشگیر بود از احتمال بروز اختلافات جدید در  رابطه ایران و عراق  به شدت کاسته می شد.

وی اظهار کرد: در مورد علل بالا بودن خسارات سیل در استان خوزستان نیز دلایل مختلفی وجود دارد که شاید به وضوح یکی از مهمترین آنها به توافقات بین ایران و عراق بازمی گردد؛ اینکه بگویم اروند رود در وضعیت کنونی اش توان تخلیه سیلاب را ندارد، سخن گزافی نیست، زیرا به علت لایروبی نشدن در بیش از چندین دهه متمادی بستر این رودخانه آنچنان بالا  آمده که تا حد زیادی با جلگه خوزستان همسطح شده و این خطری بود که در خلال سه دهه بعد از جنگ بارها و بارها توسط کارشناسان محیط زیست تذکر داده شده بود.

میرکریمی زراسوند گفت: برای پاسخ به این سوال که چرا لایروبی اروندرود تا کنون انجام نشده و باعث به وجود آمدن چنین مشکلات زیست محیطی در منطقه خوزستان شده، باید به عهدنامه‌های بین دو دولت ایران و عراق با تعمق بیشتر نگریست و با شفافیت و صراحت بیشتری گفت‌وگو کرد.

لایروبی اروندرود نه برای ایران اولویت بود نه برای عراق

این تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل افزود: ایران و عراق در طول تاریخ معاهدات زیادی برای رفع مشکلات مرزی خود امضا کرده اند. از جمله آن عهدنامه ۱۹۳۷ است که بر اساس ماده پنج آن طرفین متعهد به نگهداری و بهبود کشتیرانی در رودخانه اروند شده اند که دلالت بر تعهد دو کشور بر لایروبی و محافطت و نگهداری از اروندرود به عنوان یک رودخانه مرزی دارد.

وی افزود: عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر از دیگر معاهدات موجود بین دو دولت است که در آن توافق کرده اند مرزهای آبی خود را بر اساس خط تالوگ تعیین کنند؛ ویژگی مهم این معاهده این است که در آن برای نخستین بار حاکمیت مشترک ایران و عراق بر اروند رود از سوی دو کشور پذیرفته شده، هرچند علیرغم مالکیت دو دولت ایران و عراق هر دو دولت از لایروبی اروند رود خودداری  کرده اند و این امر باعث بروز مشکلات جدی زیست محیطی در منطقه شده است.

میرکریمی زراسوند گفت: سه سال بعد از انعقاد قرارداد۱۹۷۵حکومت پهلوی سقوط کرد و در این دوره لایروبی اروند رود انجام نشد، بعد از آن نیز به دلیل جنگ هشت ساله تحمیلی لایروبی اروند رود غیرممکن شد و به علت غرق شدن شناورها در اروندرود و وقایع ناشی از جنگ تردد در کارون و اروندرود در عمل متوقف شد و این امر خود موجبات کاهش عمق این شریان آبی مهم را به وجود آورده است.

وی در ادامه گفت: قطعنامه ۵۹۸ امیدها را برای لایروبی و احیای کشتیرانی در کارون و اروند تا حد زیادی زنده کرد، اما وجود خط العقر رودخانه اروند به عنوان نقطه مرزی ایران و عراق  همچنان باعث شده هیچ یک از دو کشور ایران و عراق تمایلی به لایروبی اروند نشان ندهند، زیرا اینگونه استنباط می شد که با توجه به تعهدات و توافقات بین المللی و نیز به لحاظ مسائل زیست محیطی دو کشور باید با یکدیگر و به طور مشترک اقدام به لایروبی اروند رود کنند.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل افزود: درگیری عراق در جنگهای متمادی و متوالی موجب شد تا لایروبی اروند رود به عنوان اولویت نخست این کشور تلقی نشود، از طرفی لایروبی اروند برای ایران هم  اولویتی مهم در طرح های ملی‌اش نبود و به این دلایل هیچ یک از  دو کشور اقدام به لایروبی نکرده و به طور عملی و آشکار  گل و لای موجود در بستر رودخانه آنقدر افزایش یافت تا بستر آن به طور قابل ملاحظه ای بالا آمد و به سطح جلگه خوزستان نزدیک شد.

میرکریمی زاسوند گفت: به این ترتیب شاهد کاهش عمق اروند رود هستیم که سبب شد در هنگام سیل، این  رودخانه توان تخلیه سیلابها در هدایت به طرف خلیج فارس را نداشته باشد و تخیله سیلاب با سرعت کم اتفاق بیفتد.

حضور حشد الشعبی در ایران نمادین است

این تحلیلگر حقوق بین الملل ابراز عقیده کرد: در رابطه با نیروهای حشد الشعبی که گفته می شود در این چند روز برای کمک به سیل زدگان در قالب کاروان هدایای مردم عراق وارد خوزستان شده اند، باید گفت ای کاش این نیروها با لایروبی اروند حسن نیت خود را در کمک به سیل زدگان خوزستان نشان می دادند.

وی افزود: با توجه به این که دولتهای  ایران و عراق دارای مناسبات بسیار راهبردی و ایدئولوژیکی هستند و نیز با توجه به حضور میلیونی نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و جوانان خودجوش ایرانی که برای کمک به خوزستان و لرستان آمده اند، به نظر می رسد حضور چند صد نفری از نیروهای حشدالشعبی عراق بیشتر جنبه نمادین دارد.

میرکریمی زراسوند تأکید کرد: اگر نیروهای نظامی عراق به ویژه حشدالشعبی و دولت عراق قصد جلوگیری از ورود سیلاب به عراق  و یا کمک به سیل زدگان ایرانی دارند بهتر است هرچه زودتر با کمک ایران به پاکسازی ولایروبی رودخانه مرزی اروند رود اقدام کنند تا در موقع  تکرار بارندگی‌های سیل آسا و جاری شدن سیلاب و نیز در سایر موارد همچون کشتی رانی تجاری، این رودخانه مرزی کارکرد واقعی و حیاتبخش خود را داشته باشد و باعث رونق شهرهای بندری ایران و عراق شود.

کد خبر 373183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • 1171305648 IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    3 0
    دقیق و کامل درود دکتر .
  • ع.خسروی US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    1 0
    با نظر جناب دکتر میرکریمی بییار موافقم . اگر واقعا نیروهای حشد الشعبی بدای کمک به خوزستان آمده اند برای رفع بسیاری از شبهات پیش آمده پیشنهاد جناب میرکریمی میتواند بسیار کارآمد باشد.
  • ابی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    4 1
    دکتر میرکریمی حرف تمام ایرانیان اصیل را زد واقعاً اگه میخواد کاری کنند اروند را لایه روبی کنند و خسارات وارده به ایران را جبران کنند نه به مناطق سیل زده لشکر کشی کنند
  • ابراهیم علاسوند RO ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    2 0
    دولت عراق تعهدات قطنامه 698 هم را انجام نداده ضمنا هزینه ای که دولت ایران در عراق انجام داده هم میشود با ان لایروبی انجام دائ
  • عبداله شاه محمدی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    3 0
    کاملا درست و حقیقت ماجراست
  • حسین IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    5 0
    درووود. خب این نیروهای عراقی اگه واقعا میخان کمک کنن خب همین لایروبی اروند رود بهترین کمکه هم ب عنوان کمکشون هم ب عنوان وظیفشون ک انجام ندادند.ایران هم باید در این پروژه لایروبی وظیفشو انجام بده.
    • AE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
      0 0
      درود بر شما احسنت
  • فرشید اسدی زراسوند RO ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    بنام یکتای بی همتا.بی نهایت با نظر جناب دکتر میرکریمی موافق هستیم و ایشون حرف دل مردم عزیز ایران رو بیان کردند.ضمنا اگر نیروهای حشداشعبی هدفشون کمک به ملت ایران هست بهترین کمک لایه روبی اروند رود میباشد.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    باسلام بنده نیزبانظرجناب میرکریمی موافقم وعراق اگه واقعاااا میخادکمک کنه بهترین کمکش اینه ک ب تعهدات انجام نشده اش عمل کنه وبهترین خدمت ب ایران وخوزستان لایروبی اروندهستش
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    باسلام بنده هم بانظرجناب میرکریمی موافقم عراق اگه میخوادب ایران کمک کنه ب تعهدات عمل نکردش درمورداروندعمل کنه بهترین کمکی ک میتونه انجام بده همین لایروبی اروندهستش
  • فرشید اسدی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    بنام یکتای بی همتا.درود بر جناب دکتر میرکریمی که حرف دل ملت عزیز ایران رو بیان کردند.اگر نیروهای حشدالشعبی هدفشون کمک کردن به ملت ایران بود پس بهترین راه کمک لایه روبی اروند رود میباشد.
  • جمالپور IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    با نظر جناب دکتر میرکریمی موافقم
  • سیدعلی احمدی سمن مشایخ بختیاری حامی محیط زیست IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    بهترین کمکی میتونند بکنند لایروبی اروند است هم کمی جبران خسارت کردند و کمک برای حفظ اکوسیستم واحیای تالابهای پاکسازی از مسیر کشتیرانی ایران و عراق هست هر دو کشورذینفع میباشد
  • علیرضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    0 0
    درود بر نیروهای مقاومت، اون کار هم انجام میشه آقای دکتر، بجای کنایه زدن به عناصر مقاومت بهتره امید به آمریکا و غرب پس از این همه نامردی آن ها برداشته و به تقویت روابط با همسایگان و همرزمان مقاومت بپردازیم
  • یاد ایام.... IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    درود فراوان و سپاس از مطلب کامل و جامع تون....چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...ما که کمبود نیروی انسانی جهت ارایه کمک و همکاری و همیاری برای مردم شریف خوزستان و لرستان نداریم چه بسا افرادی که داوطلب اعزام به این دو استان هستن ولی هنوز موفق نشدن برن...و مضافاً اینکه حشدالشعبی با حضورشون علاوه براینکه ایجاد تنش و تشنج کرده و عموم مردم از حضورشون ناراضی ان بنظر میاد حضورشون در کشور خودشون برای ارایه کمک بیشتر لازم باشه باتوجه به اوضاع عراق.... جناب دکتر فرمورین حضورشون جنبه نمادین داره....میشه بیشتر توضیح بدین که نماد چی هستن و قصدشون چیه؟ مبخوان چیو به نمایش بزارن؟ سپاسگزارم از مطلب خوبتون که ضرورت ویژه ای داره و نیاز هست که به یک مطالبه عمومی مبدل شود.‌
  • parisa IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    کاملا درست فرمودید
  • آذر IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    درود جناب دکتر پژمان به عنوان عضوکوچکی ازمردمان دیارکهن شکرستان ونفتستان بزرگ خوزستان،باید بگویم ،چه کارمثبتی بعدازتحمیل جنگ هشت ساله برای این حیطه محروم وزجرکشیده شده که حال منتظرلایه روبی باشیم که حق ماست... دکتر عزیز مردم سیل زده عزا دارند،غم دارند وخون جگر میخورند. حال مردم امروز را هیچ‌رسانه ای نمیتواند جوابگو باشد،،افسوس که صبر ایوب هم جواب نمی دهد.
  • محمدرضا IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    0 0
    ما که خسارات جنگ راازعراق نگرفتیم حداقل بجای این همه هزینه در عراق اروندرودرالایروبی کنیم زیرادرصورت وقوع سیل کشورومردم ایرانندکه دچارخسارات فراوان جانی و مالی وزیست محیطی می شوند
  • عادل US ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    0 0
    بسیار عالی . پیشنهاد خوبی است و امیدوارم سیل اخیر تلنگری باشد بر دولتمردان ایرانی و دولت عراق که نسبت به لایروبی و پاکسازی منطقه آبی مشترک اقدام نمایند .