۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
گوژپشت نوتردام بی‌خانمان شد

کلیسا نوتردام پاریس نماد مسیحیت فرانسه و یکی از نمادهای ملی این کشور در آتش سوخت! این آتش‌سوزی باعث تخریب بنای کلیسا شد و همین مسئله باعث شد تا بسیاری از مردم و مسئولان کشورهای دنیا با ابراز تاسف از این حادثه خود را در غم فرانسه شریک بدانند.

عصر روز دوشنبه بود که خبر آتش سوزی کلیسای ۸۵۰ ساله نوتردام شوک بزرگی به شهروندان پاریس و فرانسوی‌ها وارد کرد. نوتردام مهم ترین کلیسای فرانسه و یکی از نمادهای ملی این کشور محسوب می‌شود که هر ساله چیزی در حدود ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کردند.

به گفته سخنگوی کلیسای نوتردام، آتش سوزی ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شد و به سرعت گسترش یافت و به سقف رسید. حجم آتش آنقدر زیاد شده بود که مهار آن در مدت زمان کوتاه غیرممکن شد، شعله‌های آتش زبانه کشید و به ستون‌های کلیسا رسید و در نهایت چند ساعت پس از آغاز آتش سوزی سقف کلیسا فرو ریخت.

بنا بر اعلام منابع خبری فرانسوی آتش سوزی کلیسا به صورت کامل مهار شده و دو برج و ساختمان اصلی کلیسا در امان هستند. طبق اعلام وزیر کشور فرانسه مهار این آتش‌سوزی تا ظهر امروز ادامه خواهد داشت و بعد از آن امید است که آتش به طور کامل فروکش کند تا بتوان به خسارات را بررسی کرد.

درباره دلیل آتش سوزی نیز گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد، اما به احتمال قوی آتش‌سوزی از کارگاه‌های مرمتی واقع در بنا آغاز شده است. عملیات مرمت کلیسا چند ماه گذشته و در اثر ترک برداشتن برخی دیوارهای آن آغاز شد و به همین دلیل بخش‌های گسترده‌ای از کلیسا زیر پوشش داربست بود. دفتر دادستانی پاریس نیز اعلام کرده که تحقیقات درباره تخریب کلیسا در این آتش سوزی تصادفی را آغاز کرده است.

کلیسا نوتردام به بخشی از هویت فرانسه و مسیحیت بدل شده بود، این کلیسا خانه شخصیت رمان معروف ویکتور هوگو یعنی گوژپشت نوتردام است که بسیاری از مردم جهان نوتردام را با این داستان می‌شناسند. همچنین داخل کلیسا آثار هنری زیادی از دوره‌های مختلف تاریخی نگهدای می‌شده است که این مسئله نیز نگرانی‌هایی به دنبال داشته است.

واکنش‌ها

امانوئل مکرون از اولین افرادی بود که به این آتش‌سوزی واکنش نشان داد. رئیس جمهور فرانسه سخنرانی خود خطاب به مردم این کشور را لغو کرد و در توییتی نوشت "من هم مثل همه هموطنانم از اینکه می‌بینیم بخشی از ما می‌سوزد غمگینم." او سپس در محل حادثه حاضر شد و با اسفناک خواندن شرایط به خبرنگاران گفت "ما این کلیسا را باهم بازسازی می‌کنیم. این کار بدون شک بخشی از سرنوشت فرانسه و پروژۀ ما برای سالهای پیش‌رو خواهد بود."

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی از آتش سوزی در نوتردام ابراز ناراحتی کرد و نوشت "ناراحت شدم از اینکه قسمتی از نورتردام، بقعه نمادینی که به پرستش خدا یگانه‌مان اختصاص داشت و ما را از طریق شاهکار ادبی ویکتور هوگو به یکدیگر نزدیک می‌کرد، پس از ایستادگی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها پس از ۸۰۰ سال ویران شده است. ذهن ما با مردم فرانسه و تمام کاتولیک‌ها است."

واتیکان نیز از این اتفاق شوکه شد و با "نماد مسیحیت" خواندن نوتردام در فرانسه و دنیا از این آتش‌سوزی ابراز تاسف کرد. آن‌ها این آتش سوزی را غیرقابل باور توصیف کرده و اعلام کردند که برای تمام آتش‌نشانان و ماموران دعا خواهند کرد. همچنین اسقف اعظم نیز در پیامی از دیگر کشیشان خواست تا به عنوان حرکتی نمادین در جهت ادای احترام به کلیسا نوتردام ناقوس کلیساها را به صدا درآوردند.

دونالد ترامپ از جمله سیاستمدارانی بود که خیلی سریع به این حادثه واکنش نشان داد و در توییتی ضمن تاسف بار خواندن این واقعه خواستار آن شد که ماموران امدادی برای جلوگیری از گسترش دامنه آتش اقداماتی انجام دهند. رئیس جمهور آمریکا حتی پیشنهاد داد که از طریق هواپیما بر روی ساختمان کلیسا آب بریزند که البته این صحبت ترامپ با واکنش آتش نشانان فرانسوی مواجه شد و آن‌ها اعلام کردند در صورت عملی بودن این کار در مرکز شهر پاریس کل ساختمان کلیسا فروخواهد ریخت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از نوتردام به عنوان نماد فرهنگی فرانسه و اروپا یاد کرد و از به وجود آمدن این حادثه ابراز تاسف کرد. همچنین ترزا می، نخست وزیر انگلستان با ارسال پیامی بر روی توییتر خود را شریک غم مردم فرانسه دانست.

کد خبر 373158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.