کاهش التهاب ناشی از سکته مغزی با کشف جدید

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تازگی نقش یک ژن کلیدی را در کاهش التهاب مغز پس از سکته مغزی کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهابی که پس از سکته مغزی در مغز ایجاد می‌شود ناحیه آسیب دیده مغز را گسترش می دهد و در نتیجه ناتوانی بیشتری در افراد ایجاد می شود. از این رو کشف دارویی برای کمک به درمان مغز پس از سکته مغزی و یا حتی پس از وارد شدن ضربه به سر، ایده‌ای برای مطالعات جدید دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) شد.

به گفته محققان آمریکایی، ژن "TRIM۹" در مغز افراد جوان به وفور دیده می‌شود اما با افزایش سن، سطح آن کاهش می‌یابد. به همین خاطر افراد مسن، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند مغز افراد مسن که دارای سطوح پایین ژن TRIM۹ است، در معرض تورم شدید پس از سکته مغزی قرار دارد.

دانشمندان از یک ویروس بی‌ضرر برای حمل مستقیم یک دوز از ژن مزبور به مغز افرادی که دارای کمبود ژن TRIM۹  بودند، استفاده کردند. نتیجه تحقیقات نشان داد که تورم مغز این افراد به طور چشمگیری کاهش و روند بهبودی این افراد ارتقا یافت.

به گفته محققان التهاب مغز همیشه اتفاق بدی نیست، نقش مهمی در مبارزه با عفونت دارد و به پاک کردن بافت مرده کمک می‌کند. اما زمانی که این التهاب بیش از حد طولانی ‌شود، نورون‌ها (سلول های مغز) می‌میرند. همچنین التهاب مغز باعث نفوذپذیری رگ‌های خونی مغز و در نتیجه ورود سلول‌های سفید خون به بافت هایی می‌شود که به آن‌ها تعلق ندارند.

برخی از محققان معتقد هستند احتمال کمی وجود دارد  که انتقال ژن با ویروس به درمان سکته مغزی، آسیب های سر یا  و یا التهاب حاد بافت مغزی کند. زیرا این فرایند بسیار آهسته است و بهترین زمان درمان سکته، ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از حادثه است. اما شاید راهی برای فعال‌سازی شیمیایی TRIM۹ بلافاصله پس از سکته وجود داشته باشد یا شاید بتوان دارویی را برای درمان یک بازیکن فوتبال تجویز کرد که بلافاصله پس از وارد شدن ضربه به سر، ژن TRIM۹ را فعال کند.