۶۰ کیلومتری که به نفع عابران بسته می‌شود

شهر گوادالاخارا در مکزیک یکشنبه‌ها بیش از ۶۰ کیلومتر از خیابان‌های اصلی خود را بر روی عبور خودروها می‌بندد تا مردم از این فضاها برای گذران اوقات فراغت خود استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این رویداد به "Via RecreActiva" معروف است و حرکتی مهم در جهت نشان دادن برتری حق عابران پیاده به خودروها محسوب می‌شود. با بسته شدن خیابان‌های شهر بر روی عبور خودروها در روزهای یکشنبه، دوچرخه‌سواران، فروشندگان و عابران پیاده می‌توانند از فضای این خیابان‌ها برای گذراندن اوقات فراغت خود استفاده کنند. علاوه بر گوادالاخارا، این رویداد در برخی شهرهای دیگر جهان نیز اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، اقدامی مشابه این رویداد در بوگاتا (Bogotá) پایتخت کلمبیا مدت ۴۰ سال است که یکشنبه‌ها حدود یک و نیم میلیون نفر را برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از خانه‌های خود به سمت خیابان‌ها سوق می‎‌دهد.

شهر پاریس نیز برای چهارمین سال با انجام رویدادی مشابه بیش از ۴۰۰ مایل از خیابان‌ها را برای خودروها مسدود کرده است. گورگان (Gurugram) شهری در هند نیز از سال ۲۰۱۳ یکشنبه ها را روز "بدون خودرو" نامیده است. شهرهای لس آنجلس، مکزیکوسیتی و کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی نیز چنین برنامه‌های حمایتی را برای عابران پیاده اجرا می‌کنند. امروزه رویدادهای مشابه Via RecreActiva در سراسر جهان در حال گسترش است، زیرا باعث افزایش تعامل اجتماعی، ایجاد حس ارتباط با محیط زیست در ساکنان شهرها و تامین فضای امن برای عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران می‌شود.

تقویت حس تعلق اجتماعی در شهروندان

رویداد Via RecreActiva به شهروندان این امکان را می‌دهد تا حق برابر  برای استفاده از خیابان‌ها را تجربه کنند. همچنین ساکنان شهر می‌توانند در این رویداد توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. یکشنبه‌ها افرادی از سراسر نقاط شهر گوادالاخارا به یکدیگر می‌پیوندند و با اجرای کنسرت‌ها، نمایش‌ها و هنرهای مختلف همه می‌تواننداز اجرای بیش از ۵۲ رویداد در طول سال به طور رایگان لذت ببرند و حس تعلق اجتماعی را تجربه کنند.

بهره‌مندی یکسان شهروندان از فضاهای شهری

قبل از شروع رویداد Via RecreActiva در گوادالاخارا، افراد زیادی شامل خبرنگاران، تجار و طراحان شهری بیش از ۱۰ بار به بوگاتا سفر کردند تا در خصوص رویداد ciclovia تجربه‌هایی کسب کنند. آن‌ها پس از بازگشت، ایده‌های جدیدی را در خصوص حمل‌ونقل پایدار و استفاده از فضاهای عمومی با ساکنان گوادالاخارا به اشتراک گذاشتند. در نتیجه اهمیت حمل‌ ونقل شهری و مسائل مربوط به فضا در گفتمان عمومی افزایش یافت. همچنین با بستن خیابان‌ها، مردم نقاط مختلف شهر با شرایط اجتماعی و اقتصادی متفاوت گرد هم  می‌آیند تا اوقات فراغت خود را بگذرانند. این کار باعث ایجاد یک تصور جمعی در برابری استفاده از فضاهای عمومی در میان شهروندان می‌شود.

توسعه شهری

رویداد Via RecreActiva باعث افزایش سرمایه‌گذاری دولت در بخش فضای عمومی شهر گوادالاخارا شده است. در سال‌های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ دولت این شهر سرمایه‌گذاری در پارک‌های عمومی را به سه برابر معمول افزایش داد. همچنین اقداماتی نظیر مشاوره‌های جمعی پیرامون مسیرهای دوچرخه‌ سواری و بودجه‌بندی اشتراکی برای پروژه هایی که به سود همه شهروندان است باعث مدیریت بیشتر در بخش فضای عمومی این شهر شده است. سهیم کردن افراد آسیب پذیر در پروژه‌های توسعه‌ شهری و سرمایه گذاری در فرآیندهای دولتی مشترک نیز می‌تواند تغییرات مثبت شهر گودالاخارا را نمایان‌تر کند. 

کد خبر 373141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.