ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها

معاون مسکن و ساختمان با بیان اینکه لحاظ مخاطرات طبیعی در ضوابط شهرسازی و ساخت و ساز باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گفت: امیدوارم با اتفاقاتی که در کشور افتاده همچون زلزله سرپل ذهاب و سیل اخیر، موضوع در نظر گرفتن مخاطرات طبیعی در طرح‌های بالادست، جدی‌تر گرفته شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی در خصوص ساخت و ساز بر گسل‌های زلزله با توجه به اینکه گسل‌های اصلی، متوسط و همچنین فرعی به همت معاونت معماری و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیریت بحران در سال های گذشته شناسایی و ابلاغ شد به ارائه توضیحاتی پرداخت.

حسینی گفت: در رابطه با گسل‌ها ابتدا باید آنها را بشناسیم و با تقسیم‌بندی آنها آشنا شویم سپس بر اساس شناسایی آنها اقدامات مرتبط به ساخت و ساز و یا اصلاحات لازم را انجام دهیم، مانند کشورهایی همچون نیوزیلند و ژاپن که روی این موضوعات مطالعه و اقدامات کاربردی داشته اند. به عنوان مثال گسل معکوس یا گسل راستا لغز، گسلی است که میزان اثرگذاری آن بر نوع ساخت و ساز است و ما باید اینها را بشناسیم.

معاون وزیر افزود: بر اساس تحقیقات بیش از ۳۴۰۰ گود در تهران که گود بالای ۶ متر بود شناسایی و ثبت شد و بازدید میدانی از آنها به‌عمل آمد که آیا گسلی و یا شکستگی ایی وجود دارد یا خیر؟  که نهایتا تبدیل به نقشه گسل‌های شهر تهران شد. این نقشه گسل‌های شهر تهران بعدها آمد و به عنوان یک لایه در لایه طرح تفصیلی نشست. هم اکنون مشخص است و اگر کسی بخواهد پروانه بگیرد مشخص است که آیا روی گسل اصلی هست یا خیر؟

وی تصریح کرد: طبق قائده زمانی که این نقشه و اطلاعات وجود نداشته است، احتمال اینکه ساختمان‌هایی در مجاورت گسل ساخته شده باشد، وجود دارد. اما از زمانی‌که این نقشه‌ها تهیه شده و نشسته است، انتظار می رود که چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

حسینی ممنوعیت ساخت و ساز بر گسل‌های زلزله را منوط به این مطلب دانست که نباید ساختمان‌های مهم بر گسل‌های اصلی ساخته شود اما این امکان وجود دارد که در آن مناطق پارک‌های عمومی و کاربری‌هایی که مرکز تجمع نباشد، ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در زمان مسئولیت وی بر مدیریت بحران تهران دستورالعمل‌هایی در خصوص ساخته نشدن ساختمان‌های مهم بر گسل‌های اصلی تهیه شد، توضیح داد: امیدوارم با اتفاقاتی که در کشور رخ داده است، همچون زلزله سرپل ذهاب و سیل اخیر، موضوع در نظر گرفتن مخاطرات طبیعی جدی‌تر شود و اینها موضوعاتی است که انتظار می‌رود تا در طرح جامع منعکس شود.

وی تصریح کرد: باید در طرح جامع، حدود حریم‌های مسیل مشخص باشد و به عنوان خط قرمز، سازمان‌هایی که مسئول صدور پروانه هستند؛ شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و یا فرمانداری ها، اجازه ساخت و ساز ندهند. در صورت بی توجهی شاهد تکرار مخاطرات در آینده خواهیم بود.

کد خبر 373133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.