۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
زوج‌ها در گفت‌وگو جستجوگری نکنند

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: بحث‌های روزمره بهترین زمینه برای هم صحبتی زوجین است و باید برای هم صحبت خوب بودن حرف را تبدیل به جستجوگری نکنند. جستجوگری حس بدی را ایجاد کرده و صمیمت را از بین می‌برد.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه صمیمیت ارتباطی یکی از نیازهای هشت‌گانه زوجین است، اظهار کرد: گفت‌وگوی همسران با یکدیگر یکی از نیازهایی است که دو نفر به دلیل آن ازدواج می‌کنند. تکنیک‌های صمیمیت بدین معناست که زوجین در هر زمینه‌ای بدون هیچ نگرانی بتوانند با همدیگر گفت‌وگو کنند.

وی با تاکید بر اینکه همسران گاهی اوقات بعد از ازدواج از گفت‌وگو با همدیگر فاصله می‌گیرند افزود: این اتفاق به این دلیل است که آنها مواردی از هم صحبتی که در ذهنشان بوده است را از طرف مقابل دریافت نمی‌کنند و زمانی که نتیجه مورد نظر را نگیرند کم کم ناامید می‌شوند و به همین علت تمایل به هم‌صحبتی از بین می‌رود؛ با توجه به اینکه صمیمیت ارتباطی یکی از نیازهای هشت‌گانه در ازدواج است و زوج‌ها بعد از ازدواج تمایل به برآورده شدن این نیاز را دارند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: برای اینکه همسران بتوانند هم صحبت خوبی برای همدیگر باشند دانستن یک سری تکنیک‌ها برای این هم صحبتی حائز اهمیت است. تفاوت‌هایی هم بین زنان و مرداندر هم صحبتی وجود دارد و معمولاً از همدیگر گلایه‌مند هستند و با انجام راهکارهایی می‌توانند این میزان مشکل را کاهش دهند.

عشقی با بیان اینکه ۹۰ درصد از نتیجه یک گفت‌وگو را شیوه آغاز آن تعیین می‌کند گفت: بایستی زوج‌ها با آگاهی به این نکته آغازگر خوبی برای گفت‌وگو با همدیگر باشند. این در حالی است که برخی مردان گلایه‌مند هستند که همسرشان پرحرفی می‌کند و مرتب مسائل منفی را می‌گوید و به همین دلیل تمایلی به گفت‌وگو ندارند و  برای اینکه در محیط خانه تعارضی ایجاد نشود سکوت اختیار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با سکوت معمولاً تعارض کم می‌شود اما صمیمیت بین زوجین از بین می‌رود و آسیب زاست اظهار کرد: توصیه می‌شود که زوجین سعی کنند در اولین برخورد حضوری با لبخند زدن برخورد گرم و صمیمی داشته باشند و با دادن زمان به یکدیگر محیط خانه را برای گفت‌وگویی صمیمی و دوستانه فراهم کنند.

این مشاور خانواده و زوج درمانگر تاکید کرد: آرام نگه داشتن فضای خانه و پرهیز از تنش و جدل نیاز به برنامه ریزی زوجین دارد و ضروری است که حداقل نیم ساعت از بعد از ورود مردان به خانه به آنها فرصت داد و همین آرام و مرتب بودن محیط خانه به آرامش ذهنی زوجها برای گفت و گویی صمیمانه کمک زیادی می‌کند.

وی تصریح کرد: زوجینی که از نظر زمینه تحصیلی و شغلی با همدیگر مشابه هستند در امور روزمره حرف‌های بیشتری برای بیان دارند. اگر برخی زوج‌ها این زمینه مشترک را ندارند باید آن را ایجاد کنند، ایجاد این زمینه مشترک برای گفت‌وگو بسیار مهم است.

عشقی با بیان اینکه پیدا کردن علاقه همدیگر در مرحله بعدی برای گفت‌وگوی زوج‌ها حائز اهمیت است گفت: بایستی زوج‌ها سعی کنند که خود خواهانه رفتار نکنند و نسبت به علایق همسرشان در مورد فیلم، کتاب، تفریح، آشپزی، پوشیدن لباس و موارد دیگر بی توجه نباشند و در زمینه مشترک با همسر همراهی کنند و این همراهی و توجه به علاقه همدیگر و برنامه‌ریزی و گذاشتن وقت برای ایجاد صمیمت بین زوجین مهم بوده و زمینه گفت‌وگو را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای هم صحبت خوب بودن باید حرف را تبدیل به جستجو گری نکنیم، افزود: در حقیقت بحث‌های روزمره بهترین زمینه برای هم صحبتی است. جستجو گری حس بدی را ایجاد کرده و صمیمت را از بین می‌برد نباید زیاد به جزئیات پرداخت و جستجو گری کرد.

دکترای مشاوره وزوج درمانی با بیان اینکه گفت‌وگو یکی از مؤلفه‌های اصلی ارتباط برای انسان‌ها تلقی می‌شود گفت: گفت‌وگو وجه تمایز ارتباطی انسان‌ها از سایر جانداران است. خداوند قدرت بیان زبانی را به انسان‌ها داده و باید افراد از مهارت کلامی برای هم صحبتی بهره ببرند.

وی یادآور شد: ارتباط کلامی در بین زوجین جایگاه خود را دارد و موجب ارتقای صمیمیت بین آن‌ها می‌شود. بنابراین می‌طلبد که اصول اولیه گفت و گو را یاد بگیرند.

به گفته عشقی؛ پرسیدن سئوالات کلی فضا را برای گفت‌وگو فراهم می‌کند. علاوه بر این شروع گفت‌وگوهای کوتاه و پرهیز از منفی‌گویی و گلایه‌مندی زمینه ادامه یک گفت‌وگوی صمیمانه را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین علل کم شدن گفت و گو بین زوجین نوع واکنش‌های تهاجمی و دفاعی است اظهار کرد: باید بیاموزیم که همیشه پذیرش خوبی از تفاوت‌ها داشته باشیم و همین اتفاق می‌تواند زمینه گفت و گو و صمیمیت را فراهم کند. علاوه بر این موارد شنونده خوب بودن را فراموش نکنند و اینکه زوج‌ها توجه کامل  را در زمان گفت‌وگو داشته باشند. همین امر رغبت زوج‌ها را برای گفت‌وگو در خانواده فراهم می‌کند.

این مشاوره خانواده و زوج درمانی خاطرنشان کرد: باید حرف‌های زوجین در گفت‌وگو کلی گویی باشد و حرف‌ها با طعنه، کنایه، غیر مستقیم و مبهم گویی نباشد و مسائل را شفاف‌تر بیان کرده تا مشکلات کمتری در زندگی زوجی آنها ایجاد شود.

کد خبر 373121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    0 0
    سپاس! بسیار مفید بود.