مراقب باشید در بهار به این ویروس مبتلا نشوید

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: شیوع بیماری ویروسی آبله مرغان در اواخر زمستان و فصل بهار بیشتر از بقیه فصول است و مشخصه آن ضایعات پوستی قرمز رنگ و آبکی به همراه تب است، بروز این بیماری در کودکان شایع‌ است اما می‌تواند برای افرادی که قبلا به این بیماری ویروسی مبتلا نشده‌اند در هر سنی رخ دهد.

سمیه حقیقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری آبله مرغان تا ۴۸ ساعت اول به شدت مسری است اظهار کرد: علائم آن با ظاهر شدن جوش‌های آبکی بر روی بدن شروع می‌شود و بعد از آن به بقیه قسمت‌های بدن سرایت می‌کند، در این بیماری ویروسی فرد معمولا دچار تب، بی اشتهایی، خارش در محل تاول‌ها، حالت تهوع و خستگی مفرط می‌شود.

وی تصریح کرد: آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که باعث بروز خارش‌های خفیف و دانه‌های قرمز می‌شود. این بیماری ویروسی از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند و اکثر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی به آن دچار می‌شوند، به طور معمول واکسیناسیون این بیماری در کشور ما انجام نمی‌شود و خطر ابتلا برای هر کسی که به ویروس این بیماری( هرپس زوستر) مبتلا نشده، وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی وگرمسیری ادامه داد: شیوع آبله مرغان از اواخر زمستان شروع می‌شود و تا اواخر فصل بهار ادامه دارد. در شروع ابتلا فرد ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد و به دنبال آن فرد دچار ضایعات پوستی می‌شود که اول به صورت دانه‌های قرمز پوستی و جوش‌های آبکی(بثورات وزیکولی) ظاهر می‌شود و بعد از حدود هفت تا ۱۰ روز دانه‌های آبکی به صورت زخم دلمه می‌بندد. توصیه می‌شود تا زمانی که دانه‌های پوستی خشک نشده‌اند بیمار به مدرسه یا محل کار نرود.

وی با اشاره به اینکه برای درمان، داروی ضد ویروس مختص این بیماری وجود دارد خاطرنشان کرد: رعایت موارد بهداشتی، استحمام بدون مواد شوینده و تحریک‌کننده، استفاده از استامینوفن برای کاهش تب و درد، کوتاه کردن ناخن‌ها برای جلوگیری از خاراندن تاول‌ها از جمله مواردی هستند که به بهبود بیماری کمک می‌کنند.

 حقیقی پور اضافه کرد: افراد پر خطر مانند زنان باردار و افرادی که بیماری نقص ایمنی دارند باید از تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان خودداری کنند، چرا که این ویروس می‌تواند مشکلات بیشتری مثل به وجود آمدن ناهنجاری‌های جنینی در زنان باردار و درگیر شدن سیستم اعصاب مرکزی و ریه‌ها در بیماران نقص ایمنی را برای آن‌ها همراه داشته باشد.

 وی  افزود: فردی که به آبله مرغان مبتلا شده و بهبود پیدا کرده است دوباره به آن مبتلا نمی‌شود، اما ویروس این بیماری در بدن فرد بهبود یافته در گانگلیون‌های عصبی تا مدت‌ها زنده باقی می‌ماند و اگر این ویروس به هر دلیلی مانند استرس و نقص ایمنی دوباره فعال شود موجب بروز بیماری دردناکی به نام "زونا" می‌شود که دارای ضایعات محدودتر و به صورت یک خط مشخص هستند.

 این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه جز استراحت و دادن داروها برای پایین آوردن تب و کاهش خارش، درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد گفت: در کشور ما آبله مرغان واکسیناسیون کشوری ندارد، اما در برخی کشورها با واکسناسیون کنترل شده است. حامل ویروس آبله مرغان فقط انسان است.

کد خبر 373119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.