نهاد ملی حقوق بشر تشکیل می‌شود/ برجام را دوباره بخوانید

درخواست مجوز رئیس جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، اهداف پیدا و پنهان طرح تحقیق و تفحص از مجلس وانتشار لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و حقوق شهروندی توسط دولت از مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه -۲۷ فروردین ماه- است.

به گزارش ایمنا رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، جدیت دستگاه‌های مسئول در پیگیری و جبران خسارت‌های مالی سنگین سیل به ویژه خسارت‌های وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل‌های قانونی موجود، سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تایید خواهد بود.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز را به درخواست مجوز رئیس جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «برداشت از صندوق توسعه در صورت نیاز مورد تأیید اینجانب است» در پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به دکتر روحانی تصریح شده است: خسارت‌های مالی ناشی از سیل ویرانگر به‌ویژه در چند استان بسیار سنگین و مصیبت‌بار است و لازم است به‌طور جدی از سوی دستگاه‌های مسئول پیگیری و جبران شود. البته کمک‌های مردم و نهادهای انقلابی و دستگاه‌های متعدد دولتی و نظامی در این ایام حقاً چشمگیر و موجب سپاس و قدردانی است ولی این کمک‌ها نمی‌تواند خسارت‌های وارده به آحاد مردم به‌ویژه کشاورزان و صاحبان کشتزارهای سیل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است، بنابراین تأکید می‌شود که دولت سریعاً از محل‌هایی همچون: پنج درصد مقرر در بودجه عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی، بیمه‌ها و تسهیلات بانکی اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت در صورت نیاز برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید اینجانب خواهد بود.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز را به گفت‌و گوی تلفنی جیمی کارتر  با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «فقط ۱۶ سال بدون جنگ!» او در این گفت و گو خطاب به ترامپ افزود: می دانید چین از سال ۱۹۷۹ چند بار با دیگران در جنگ بوده است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته است، اما ما همواره در جنگ بوده ایم. آمریکا در تاریخ ۲۴۲ ساله خود، فقط ۱۶ سال از صلح برخوردار بوده، آمریکا جنگ دوست ترین کشور در تاریخ جهان است. دلیل جنگ طلبی ها هم تمایل این کشور برای مجبور ساختن کشورهای دیگر به قبول کردن اصول آمریکایی است.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به واکنش رئیس دیپلماسی ایران درخصوص برخی اظهارات «تند و نابجا» غربی‌ها درباره غنی‌سازی اورانیوم درایران از جمله توییت جنجالی سفیر فرانسه در واشنگتن پرداخت و در تیتر یک خود به نقل از محمد جواد ظریف نوشت: «برجام را دوباره بخوانید» «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه اعلام کرد: «یادآوری برای سه شریک اروپایی ما در برجام: طبق ان پی تی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد؛ نه اکنون، نه در سال ۲۰۲۵ و نه پس از آن. برای شرکای اروپایی، خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند می‌تواند مفید باشد.»

علاوه بر دکتر ظریف؛ «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به توییت سفیر فرانسه در واشنگتن گفت که اقدام «ژرار آرو» در صورتی که اعلام موضع پاریس در قبال برجام باشد نقض فاحش هدف و موضوع این توافق بین‌المللی و قعطنامه ۲۲۳۱ است. عراقچی از کاخ الیزه خواست تا در این ارتباط اعلام موضع کند؛ در غیر این صورت ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد. این واکنش روشن و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی ایران منجر به این شد تا سفیر فرانسه در تهران که به تازگی ماموریت خود را در کشورمان آغاز کرده به وزارت خارجه احضار شود.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز را به جهش پنج کانالی شاخص بورس اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «پرش تاریخی بورس به ابرکانال» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود : شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و با جهشی پنج کانالی سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت کرد. ورود پول‌های تازه، ارزش معاملات خرد سهام را به بیشترین مقدار در شش ماه اخیر رساند و با غلبه بر دیگر عوامل اثرگذار، زمینه رشد ۵۷۲۲ واحدی شاخص سهام و ورود این نماگر به ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی را فراهم کرد. با احتساب این میزان رشد، بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال و طی ۱۳ روز معاملاتی به ۱۳ درصد رسید. برخلاف تصور عمومی که عبور سهام از محدوده فعلی را به‌خاطر برخی گذشته‌نگری‌های عموما تکنیکال محتمل نمی‌دانست، قدرت نقدینگی توانست فضا را با محرک‌های بنیادی هماهنگ کند. به این ترتیب نه‌تنها شاهد عبور از مرزهای روانی شاخص سهام بودیم، بلکه دیروز حدود ۹۰ درصد از نمادهای بورسی در محدوده سبز تابلو به معاملات خود پایان دادند. با این حال، رشدهای دسته‌جمعی و پرشتاب گروه‌های بورسی می‌تواند هشداری برای معامله‌گرانی باشد که بدون توجه به عیار ارزندگی سهام به صف خریداران می‌پیوندند. بنابراین به‌منظور جلوگیری از هیجانی شدن فضای معاملات و پایداری دوره رونق باید تفکیک سهام بر مبنای معیارهای تحلیلی مدنظر فعالان بورسی و به‌ویژه تازه‌واردها قرار گیرد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز به بررسی اهداف پیدا و پنهان طرح تحقیق و تفحص از مجلس  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «شفاف‌سازی آری، مچ‌گیری نه» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای مهم نظارتی مجلس است که براساس ماده ۲۱۴ قانون به این نهاد قانونگذاری واگذار شده است. بر اساس این حق قانونی، مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون را عهده‌دار است. به همین دلیل تحقیق و تفحص از جمله مواردی است که به عنوان ابزار نظارتی برای نمایندگان درنظر گرفته شده است و قانونگذار می‌تواند علاوه بر تحقیق و تفحص از سایر ارگان‌های اجرایی بر عملکرد خود نیز نظارت و تفحص داشته باشد. به همین دلیل برخی نمایندگان با دلایل سیاسی یا غیرسیاسی درصدد راه انداختن تحقیق و تفحص و شفاف‌سازی از عملکرد مجلس ششم تا دوره دهم مجلس هستند. موضوعی که اردیبهشت سال ۹۷ مطرح شد ولی با گذشت یک سال از این درخواست هنوز خروجی نداشته است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به انتشار لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی توسط دولت و در خواست از مردم و نخبگان برای ارائه نظرات خود اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «نهاد ملی حقوق بشر تشکیل می‌شود» روزنامه ایران در ادامه افزود: دولت متن کامل لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی در سه بخش و ۲۰ ماده با هدف آگاهی عمومی و دریافت نظرات نخبگان و سایر اقشار جامعه را منتشر کرد. در آخرین جلسه دولت در سال ۱۳۹۷ ضمن بررسی گزارش «لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» این لایحه را بار دیگر به کمیسیون لوایح هیأت دولت ارجاع داد تا ضمن انتشار متن لایحه و فراخوان عمومی و نظرخواهی از اقشار مختلف مردم و همچنین اعضای دولت ظرف یک ماه، موضوع مجدداً بررسی و نتیجه به هیأت وزیران ارائه شود. این لایحه در سه بخش به بیان اهداف، تشکیلات، وظایف و اختیارات و سایر مقررات مربوط به ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی می‌پردازد. بر اساس متن منتشر شده توسط دولت نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی دارای سه رکن شورای عالی، دبیرخانه و چهار کمیسیون‏ تخصصی می‌باشد. کمیسیون‌های چهارگانه این نهاد هر کدام وظیفه خاصی برعهده دارند. طبق این لایحه کمیسیون ارزیابی و نظارت، برای پایش عملکرد دستگاه‏های مشمول و مؤسسات خصوصی در موضوعات مرتبط با حقوق بشر و شهروندی فعال می‌شود. کمیسیون بررسی و پیگیری شکایات نیز بررسی شکایات مرتبط با نقض حقوق بشر و شهروندی و همچنین پیشنهاد تدابیر حمایتی فوری به شورای عالی را بر عهده دارد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز را به سخنان رهبر انقلاب در دیدار شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«حرکت عظیم مردم در کمک به سیل‌زدگان کم‌نظیر و درس شهداست» رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمین‌کننده‌ سعادت بشر در دنیا و آخرت دانستند و با تأکید بر اینکه بسیاری مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلامی و بشریت به علت عمل نکردن به معارف قرآنی است، گفتند: امروز به لطف الهی در جمهوری اسلامی، اقبال مردم به‌ویژه جوانان به معارف قرآنی و تمسک به این معارف روزبه‌روز در حال گسترش است و همین تمسک به قرآن مایه‌ سعادت، قوّت و عزت نظام اسلامی خواهد بود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاوت قرآن و انس با آن را مقدمه‌ فهم و معرفت قرآنی و همچنین تعمیق معنویت در قلب و ذهن انسان برشمردند و افزودند: بسیاری از کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، ناامیدی‌ها، خیانت‌ها، دشمنی‌ها و تسلیم شدن در برابر طواغیت، به علت دوری از قرآن، و معنویت و معرفت ناشی از آن است.

ایشان با تأکید بر اینکه عمل به قرآن زمینه‌ساز عزت، رفاه، پیشرفت، قدرت، انسجام، سبک زندگی شیرین در دنیا و تأمین‌کننده سعادت آخرت است خاطرنشان کردند: برخی سران کشورهای اسلامی به دستورات قرآنی عمل نمی‌کنند و به جای آنکه «اَشداءُ علی الکفار» باشند، نوکر و دنباله‌رو آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و به جای «رحماءُ بَینَهُم»، زمینه‌ساز اختلاف‌ها و جنگ‌ها همچون جنگ سوریه، یمن و کشتار مردم مسلمان شده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی، لازمه‌ عمل به قرآن را یاد خداوند و تقوای الهی دانستند و با ‌اشاره به شهدا به‌عنوان انسان‌هایی که در مرتبه‌ عالی تقوا قرار دارند گفتند: شهدای ما درس‌های زیادی را به ملت ایران دادند که نمونه‌ بارز آن پدیده‌ کم‌نظیر حرکت عظیم مردمی برای کمک به مناطق سیل‌زده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز به رخدادهای سیاسی و واکنش‌های مرتبط با سیل اخیر در ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «حساسیت‌ها از«حشدالشعبی» تا «جمعیت امام علی(ع)» روزنامه همدلی در ادامه افزود: مرسوم است که پس از رخداد بلایای طبیعی در هر کشوری، سایر کشورها اعم از آنهایی که روابط نزدیک با کشور بلادیده دارند یا ندارند، تحت عنوان‌های گوناگون به کمک آسیب‌دیدگان می‌شتابند. در کشورهای توسعه یافته این کمک‌ها بیشتر از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و «سمن»ها صورت می‌گیرد و متعاقب آن، دولت‌ها نیز در پوشش سازمان‌هایی مانند صلیب سرخ و هلال احمر، کمک‌های کالایی یا امدادرسانی را انجام می‌دهند. این سازمان‌ها عموما و به‌صورت تخصصی شناسه‌های امدادرسانی و البته غیرنظامی دارند. هرچند طبیعی است که امکانات لجستیکی نیروهای نظامی مانند هلی‌کوپتر، هواپیما، نفربر و نیروهای دوره دیده نظامی نیز نقش به‌سزایی در امداد رسانی دارند که البته باز هم عموما توسط نیروهای نظامی کشور خسارت دیده تامین می‌شود. با این تفاسیر حضور نیروهای شبه‌نظامی «حشدالشعبی» عراق در ایران واکنش‌ها، گمانه‌زنی‌ها و پرسش‌های بسیاری را در سطح جامعه مطرح کرده که حضور این گروه اساسا چه پیامدهای مفیدی برای سیل‌زدگان استان خوزستان دارد؟

در همین خصوص، «ابومهدی المهندس» یکی از فرماندهان ارشد گروه حشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق که به توصیه‌ی «آیت‌الله علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان و کمک‌های نیروی قدس برای رویارویی با داعش در عراق و سوریه تشکیل شده بود در توضیحاتی گفته است: «با شماری از نیروهای حشد الشعبی به خوزستان آمده‌ایم و این نیروها در خوزستان مستقر شده‌اند». «المهندس» دلیل حضور این دسته از شبه‌نظامیان حشدالشعبی در خاک ایران را کمک به سیل‌زدگان ذکر کرد و گفت: «بخشی از امکانات مورد نیاز وارد شده‌ و بخش دیگری از این امکانات وارد خواهد شد».

کد خبر 373111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.